Cumpara acum
Prima pagină:

PDF
Descarcă »

Caricatura zilei:

PDF


Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Care sunt soluţiile pentru eficientizarea sistemului sanitar?

Scăderea birocraţiei
Creşterea transparenţei
Construcţia de spitale noi
Modernizarea spitalelor vechi
Parteneriatul public privat

Comentarii (5) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
[email protected] national.ro

[email protected] national.ro




« Alte articole din categoria Actualitate

Rezultate din controalele desfasurate referitor la modul de respectare a prevederilor legale in cadrul vanzarilor cu pret redus

Actualitate


sursă foto: sharethis.ro

Data adaugarii: 2017-09-26

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:

Autoritatea  Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat, in perioada  07.08–25.08.2017, o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale in cadrul vanzarilor cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promotionale etc).

Date sintetice:
  • Au fost verificati 479 de operatori economici.
  • La 238 din cei 479 de operatori economici controlati, reprezentand 49,68%, s-au depistat abateri de la prevederile legale.

Masuri dispuse si sanctiuni aplicate:
 
Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 277 de sanctiuni, din care si 151 amenzi contraventionale in valoare totala de 589.000 lei si 126 avertismente
 
Deficiente constatate:
 
1. S-au constatat abateri privind vanzarile de soldare la 7 operatori economici, din judetele Arad, Arges, Cluj si Dolj, reprezentand 1,46% din totalul operatorilor controlati, si anume:
 
Jud. Arges – operatorii economici controlati nu aveau afisata perioada de desfasurare a vanzarilor de soldare.
 
Jud. Cluj - s-a constatat ca anuntul privind publicitatea reducerii de pret era incomplet  pentru ca nu specifica sortimentul supus soldarii, avand in vedere faptul ca operatiunea nu se referea la toate produsele din structura de vanzare, articole de imbracaminte, respectiv articole de  incaltaminte.
 
Jud. Dolj -  s-a constatat nerespectarea perioadei maxime de soldare de 45 de zile, prevazuta legal.
 
2. S-au constatat abateri privind vanzarile de lichidare la 3 operatori economici, din judetele Alba, Bistrita-Nasaud si Vaslui, si anume:
 
Jud. Alba - s-a constatat ca operatorul economic practica vanzare de lichidare de stoc, fara indicarea perioadei in care era valabila si fara informare privind produsele la care se referea lichidarea, nefiind respectate nici regulile de fixare si publicitate a preturilor (pret vechi barat, langa pret nou).
 
Jud. Bistrita-Nasaud - vanzari de lichidare la confectii textile, fara a avea afisata durata acestora.
 
Jud. Vaslui - reduceri de pret in scop de lichidare de stoc de marfa, fara sa fi intocmit lista de inventar la produsele supuse vanzarii de lichidare si fara sa fi notificat Primaria Barlad, cu privire la perioada in care efectueaza aceste vanzari, aceasta reprezintand o practica comerciala incorecta, conform art. 4 (1) din Legea nr. 363/2007.
 
3. S-au constatat abateri privind vanzarile promotionale la 101 operatori economici, din judetele Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita- Nasaud, Botosani, Brasov, Cluj, Constanta, Dambovita, Galati, Giurgiu, Harghita, Ialomita, Iasi, Ilfov, Maramures, Mures, Neamt, Prahova, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui si Vrancea, reprezentand 21,08% din totalul operatorilor controlati.
 
Exemple:
 
Jud. Alba - un operator economic comercializa produse textile cu ”Reducere 10-50% la anumite sortimente”, fara a se preciza tipul de reducere si perioada in care era valabila sau faptul ca se referea la stocul de produse disponibil in unitate, iar altul derula o oferta promotionala insa in magazin existau doar cateva produse la reducere desi era afisat ”Reducere pina la 40 %” la fiecare cos iar in cos erau expuse la comercializare produse textile fara nici o reducere.
 
Jud. Bacau - s-a constatat lipsa informarii privind tipul de reducere, lipsa informarii si afisarii perioadei promotiei sau a sintagmei ’’in limita stocului disponibil’’ si lipsa afisarii pret vechi/pret nou.
 
Jud. Harghita - diferite produse textile si incaltaminte, la reducere, nefiind mentionata perioada promotiei.
 
Jud. Mures – operatorul economic comercializa imbracaminte la promotie desi la data controlului termenul afisat pentru reducere era depasit, nefiind specificat/afisat nici faptul ca reducerea era in limita stocului disponibil.
 
Jud. Sibiu – operatroii economici controlati aveau in derulare vanzari promotionale (paturi, fete de masa, produse farmaceutice, textile, articole de incaltaminte) constatandu-se lipsa informarii/afisarii perioadei promotionale.
 
4. S-au constatat abateri privind regulile de fixare si publicitate a preturilor la 64 de operatori economici, din judetele Alba,  Arges, Brasov, Caras-Severin, Cluj, Constanta, Covasna, Galati, Giurgiu, Hunedoara, Ialomita, Iasi, Ilfov, Mures, Suceava, Teleorman, Vaslui si Vrancea, reprezentand  13,36% din totalul operatorilor controlati.
 
Exemple:
 
Jud.
Brasov - la un operator economic, produsele comercializate-incaltaminte femei, supuse operatiunii de vanzare promotionala, nu aveau barat pretul anterior/vechi, la alt operator economic, produsele cosmetice comercializate aveau deficiente in exprimarea pretului redus astfel: pachet promotional 1+ (-70% din al 2 lea) valoare 75,54 lei, cu produs individual la 55,85 lei; apa termala (1 buc de 200 ml +1 de 100 ml gratis), fara sa existe primul produs din pachet; crema de miini (1 buc 50 ml + 1 cu -50%), fara sa existe primul produs din pachet, la cel de-al treilea, produsele cosmetice comercializate aveau deficiente in exprimarea pretului redus astfel: pachet promotional shampoo + conditioner (1+(-70% din al 2 lea)), valoare 23,99 lei, cu produs individual la 18,99 lei primul si 14,99 lei al doilea; lotiune (1+(-70% din al 2 lea)), valoare 36,39 lei, cu produs individual la 23,49 lei iar la ultimul, produsele comercializate-chimicale de uz casnic aveau deficiente in exprimarea pretului redus, astfel : pachet promotional (1 + (-70% din al doilea )), pachet promotional spray muste (1 + (-30% din al doilea )), pachet promotional (1 + (-30% din al doilea )), produsele individuale din aceste pachete vandute separat avand preturi diferite decat cele vandute in pachet, existand o diferenta de pret la produsul vandut in pachet, mai mare cu cativa bani, fata de produsul vandut individual. 
 
Jud. Cluj - s-au constatat: afisarea necorespunzatoare a preturilor pentru perioadele supuse vanzarilor promotionale si lipsa afisarii pretului vechi iar la ultimul, derularea de vanzari promotionale cu pretul vechi nebarat.
 
Jud. Ilfov - s-a constatat ca operatorul economic aplica reducerile de pret la pretul recomandat de furnizor si nu la pretul de referinta; un alt operator economic prezenta 3 produse ca fiind comercializate la reducere de pret, fara a aplica reducerile de pret la pretul de referinta, astfel ca consumatorii nu beneficiau de nicio reducere de pret; de asemenea, ambii operatori nu informau consumatorii cu privire la pretul final pe care acestia trebuia sa-l achite, ei afland pretul real la casa de marcat fiscala.
 
5. Respectarea prevederilor Legii nr. 363/2007privind practicilor incorecte 
 
S-au constatat practici incorecte in relatia cu consumatorii la 11 operatori economici, din judetele Alba, Bacau, Caras-Severin, Giurgiu, Teleorman, Vaslui, Valcea si Vrancea, reprezentand 2,29% din totalul operatorilor controlati, si anume:
 
Jud Alba -  operatorul economic practica reduceri de pret, fara ca in magazin, la articolele cu pret redus, sa fie inscris pretul de referinta practicat in ultimele 30 zile, inainte de data aplicarii pretului redus, aceasta constituind un avantaj specific al pretului.
 
Jud. Bacau - se aflau la comercializare produse cu etichete de culoare rosie, avand inscriptionat semnul exclamarii “!”, pentru produse care nu beneficiau de niciun fel de reducere, alaturi de produse cu etichete de aceeasi culoare, fara semnul exclamarii, dar care erau pentru produse care beneficiau de reducere de pret, asemanarea dintre etichete putand induce in eroare consumatorul, lasandu-i impresia unui avantaj financiar.
 
Jud. Vaslui - un operator economic comercializa articole de gradina cu pret redus, la promotie,  
avand un afis, in fata unitatii, cu informatiile *SFARSIT DE SEZON LA ARTICOLELE DE GRADINA – STOC LIMITAT – REDUCERE 30-60 %*, fara mentionarea datei de debut a promotiei iar in unitate, pe pliantul publicitar si pe afisul de pret de pe produs, exista mentiunea *promotie valabila intre 03.08 – 16.08 2017*, scrisa cu caracterele cele mai mici; informatia *STOC LIMITAT* invita consumatorii sa achizitioneze produse care ar fi trebuit sa existe la comercializare pe toata perioada promotiei; de asemenea, in unitate se comercializau produse la *PRET AVANTAJOS*, fara alte detalii, oferta valabila in perioada 07.08.2017 – 31.12.9999 sau produse  *LA PRET AVANTAJOS*, fara alte explicatii privind avantajul pretului si fara precizarea perioadei in care se desfasura promotia,  fapta constituind o practica comerciala inselatoare, asa cum este definita la art. 6(1) din Legea nr. 363/2007;
alt operator economic, era inscriptionat *30%*, *40%*, sugerand astfel ca practica vanzari cu reduceri, in procentele mentionate; din explicatii, a rezultat ca, la o comanda cu profil PVC se practica o reducere de 30% din pret, daca se achita 50% din pret la lansarea comenzii si 50% cu 5 zile inainte de montaj; reducerea de 40% se facea pentru comenzile achitate integral, in momentul lansarii comenzii; aspectele prezentate constituie practica comerciala incorecta, conform prevederilor Legii nr. 363/2007.
 
6. Afisarea la loc vizibil a unei plachete cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551 (operatorii economici au obligatia sa afiseze numarul de telefon denumit TELEFONUL CONSUMATORILOR - 0219551, adresa si numerele de telefon/fax ale CJPC-urilor in a caror raza teritoriala se afla operatorul economic, precum si adresa siteului ANPC: www.anpc.gov.ro, conform Anexelor 1-42, la Ordinul ANPC nr. 594/2014)
 
S-au depistat abateri privind afisarea plachetei cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551 la 2 operatori economici, din judetele Buzau si Vrancea, si anume:
 
Jud. Buzau - placheta, cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 0219551, nu era afisata vizibil, fiind mascata de marfa expusa la comercializare.
 
Jud. Vrancea - nu avea actualizata placheta, conform ultimei modificari.
 
7. Alte abateri (legalitatea functionarii; afisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la registrul comertului, din care sa rezulte obiectul de activitate al societatii, precum si afisarea si respectarea orarului de functionare; afisarea preturilor si tarifelor, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit, conform OG 21/1992 (r2))
 
S-au constatat alte abateri la 90 de operatori economici, din judetele Alba, Arad, Arges, Bihor, Bistrita-Nasaud, Botosani, Brasov, Buzau, Caras-Severin, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Giurgiu, Gorj, Hunedoara, Iasi, Maramures, Mehedinti, Mures, Olt, Prahova,  Salaj, Sibiu, Timis si Vaslui, reprezentand 18,78% din totalul controlat.
 
Exemple:
 
Jud. Botosani - operatorii economici nu aveau afisate in mod vizibil denumirea unitatii si codul unic de inregistare la registrul comertului, din care sa rezulte obiectul de activitate al societatii, unii nu aveau afisat in mod vizibil orarul de functionare al unitatii iar altii nu aveau afisate preturile in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit.

Jud. Dambovita - nu a putut prezenta registrul unic de control.
 
Jud. VASLUI – un operator economic comercializa articole de tamplarie intr-un spatiu neautorizat iar cel de-al doilea afisa “50% reducere”, dar in realitate nu se comercializa nici un produs cu pret redus (afis ramas de la reducerile practicate in alta perioada).
 
Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cu pret redus:
  • sa stie ca orice vanzare cu pret redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promotionala etc), trebuie sa fie insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea ei ("soldare/soldari/solduri", “lichidare”, “promotii” etc), insotita de data de debut si de durata acesteia;
  • sa stie ca, in cazul in care oferta este deja in derulare, consumatorii trebuie sa fie informati cu privire la valabilitatea reducerii sau ca oferta este valabila numai “in limita stocului disponibil”;
  • sa verifice daca oferta mai este valabila in momentul respectiv;
  • sa verifice daca reducerea de preturi anuntata este identica cu cea reala (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, daca pretul afisat este cel facturat);
  • la achizitionarea pachetelor promotionale de tipul „3 la pret de 2”, trebuie sa verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare, pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional;
  • sa solicite informatii suplimentare atunci cand au nelamuriri privind orice campanie publicitara facuta prin orice mijloace (in cadrul magazinului, prin afise sau pliante, prin anunturi pe site etc);
  • sa stie ca orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: - fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat; - fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare; - fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat, indiferent de tipul de vanzare cu pret redus (soldare, lichidare, promotionale etc).
 
  • Currently nan/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

    Adauga comentariul tau:
    * Nume: Email:

    * Mesaj:

    caractere rămase.

    Câmpurile notate cu * sunt obligatorii. Adresa de e-mail nu va fi publicată pe site. Mesajele sunt citite de redactorii Curierul National şi pot fi publicate in ziar.


    Recomandat Curierul National
    Ultimele comentarii:

    Bravo , in ritmul asta prin 2050 puteti depasi vi ...
    CFR SA a recepţionat peste 100 de km de cale ferată modernizată

    ”calauzili”! ne permitem decat analfabeti! ...
    Polițiștii de frontieră români continuă să salveze vieți, în timpul misiunilor FRONTEX din apele Mării Egee

    analfabetul misha a dat decat asigurari! ...
    Health Forum - Finanțarea sistemului de sănătate

    decat tranzactii ”speciale” si descarcare la g ...
    România se află pe podiumul creşterilor din Europa după ce valoarea tranzacţiilor cu acţiuni a urcat cu peste 30% în primele nouă luni

    se vor regasi decat pensiile speciale! ...
    Legea pensiilor nu se va regăsi în bugetul pe anul 2018

    Top articole:

    Afişează articolele cele mai:
    Votate | Comentate | Expediate

    Radio Sud

    Tipografia de Sud
    Orologia Primo minuto

    Sumarul ediţiei: