Cumpara acum
Prima pagină:

PDF
Descarcă »

Caricatura zilei:

PDF


Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Credeți că pedepsele pentru violatori ar trebui crescute?

Da
Nu
Pedepsele actuale sunt corecte
Nu stiu, nu mă interesează

Comentarii (4) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
office@curierul national.ro

trafic@curierul national.ro




« Alte articole din categoria Actualitate

Etică și integritate (nu numai) academică

Actualitate - Florin Antonescu
(citeste alte articole de acelasi autor »)


Data adaugarii: 2018-02-05

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:

Doar ce-a preluat funcţia, şi ministrul educației naționale, Valentin Popa, a emis un ordin pentru includerea în planurile de învățământ ale tuturor programelor de studii universitare din sistemul național a cursurilor de etică și integritate academică. Decizia este remarcabilă şi lasă în plan secundar faptul că ordinul, aşa cum apare prezentat publicului, nu are număr şi dată. La fel, nu poate fi decăt simplă speculaţie considerarea drept “decizie în compensaţie” a ministrului emiterea ordinului imediat după o apreciere interpretabilă a sa asupra doctoratelor plagiate. Important este că de acum, eventualii doritori de aranjamente după principiul “vorbim şi se rezolvă” nu vor mai putea spune că n-au ştiut, că “nu scrie nicăieri”. Din anul universitar 2018-2019, în facultăţi se vor preda cursuri de etică şi integritate academică de minimum 14 ore. Studenţii la licenţă şi cei de la master vor avea aceste ore incluse în fiecare program de studii universitare; la licenţă, vor fi facultative, de unde se poate înţelege că o lucrare de licenţă merge să fie niţel plagiată. Cei de la doctorat vor trebui să aibă aceste cursuri, cu aceeaşi durată, în programele de pregătire individuală. La rândul lor, universităţile îşi vor include cursurile respective în planurile de învăţământ. ARACIS – Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior va include prevederi la aceleaşi cursuri în Standardele specifice de evaluare pe domenii de studii şi în propunerea privind Metodologia de evaluare a studiilor doctorale. Prevederea referitoare la ARACIS este esenţială, pentru că prin aplicarea ei, cursurile în discuţie nu rămân vorbe-n vânt.
Pe aceeaşi linie a eficienţei şi în ideea consecvenţei, ANOSR – Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România, solicitant vechi de reglementări în domeniu (inclusiv prin analiza “Universitățile copy-paste: fenomenul plagiatului și impostura academică în învățământul superior românesc – perspectiva studenților”), subliniază că “dacă această inițiativă se dorește a fi serioasă, ea să fie însoțită de un model de curriculum, respectiv un suport de curs, elaborate de un grup de lucru în cadrul Ministerului Educației Naționale, din care să facă parte și reprezentanți ai studenților, pentru a exista o aplicare unitară a ordinului de ministru”.
Tema eticii şi integrităţii trece dincolo de cadrul universitar şi este de actualitate într-o arie largă a învăţământului la toate nivelurile şi, mai departe, la scara economiei, a administraţiei şi până la urmă, a relaţiilor sociale. De altfel, termenul “etică” este o prezenţă veche în uzul instituţional şi organizaţional, senzaţia fiind a unei veritabile pasiuni pentru folosirea lui, de la scopul propagandistic de altădată (“etica şi echitatea socialistă”) la diversitatea asocierilor de azi (“etică profesională”, “etică şi conduită profesională”, “etică şi deontologie” etc.). Cu o asemenea frecvenţă în teoretizare, pasul către formalism în aplicare devine acaparator. De aceea, învăţarea cu etica este de început devreme şi, până la urmă, de respectat peste tot. Până la cursuri academice, despre lucrul făcut cinstit, cu mintea ta, ar fi normal să se vorbească de la ciclul preşcolar şi de la cel primar. Precursori ai plagiatului sunt planşele colorate de “Doamna” şi trimise la concursuri sub numele copiilor, “portofoliile” şi “referatele” cu date, poze şi citate scoase “de pe net”, ca şi frazele transcrise la examene naţionale de prin cărţi generic numite “de comentarii”, la rândul lor făcute prin compilaţii. Pe trepte mai pretenţioase, prin ministere şi alte instituţii, texte de strategii şi de planuri sectoriale se dovedesc vulnerabile şi goale de conţinut pentru că de fapt nu sunt decât bucăţi copiate (şi acelea, pe sărite) din părţi introductive, teoretice, metodoligice ale unor lucrări de obicei cu carcter general-normativ. O deficienţa principală pentru care proiecte pentru fonduri europene se dovedesc neeligibile este pretinsa lor susţinere pe transpuneri pur şi simplu din ghiduri. Cu un fel de resemnare, ne-am obişnuit să ne autodefinim prin “merge şi-aşa”. La fel de tristă este şi aderarea dezarmată la “să fie-acolo, că tot nu citeşte nimeni”.   

 
  • Currently nan/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

    Timpul de 30 zile în care puteaţi face comentarii pe marginea acestui articol a expirat.


    Recomandat Curierul National
    Ultimele comentarii:

    Bai nr. 1 , da spune ma si tu ceva odata. Ai acei ...
    Primele reacții din PSD, după condamnarea lui Dragnea ​

    Cea mai pertinenta in a comenta condamnarea lui D ...
    PRESA INTERNAȚIONALĂ, despre condamnarea lui Liviu Dragnea la închisoare

    Citesc si nu imi vine sa cred: SUA se retrage di ...
    Angela Merkel - preocupată de «tendințele agresive» ale Iranului

    Liviu va face puscarie sau arest la domiciliu pe I ...
    Liviu Dragnea, condamnat cu executare!

    BRAZILIA 8 DUMNEZEU 8; Brazilia 8/15 Dumnezeu 8/15 ...
    Brazilia revine în scenă

    Top articole:

    Afişează articolele cele mai:
    Votate | Comentate | Expediate

    Radio Sud

    Tipografia de Sud
    Orologia Primo minuto

    Sumarul ediţiei:

    IT&C

    Retail