Cumpara acum
Prima pagină:

PDF
Descarcă »

Caricatura zilei:

PDF


Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Care sunt soluţiile pentru eficientizarea sistemului sanitar?

Scăderea birocraţiei
Creşterea transparenţei
Construcţia de spitale noi
Modernizarea spitalelor vechi
Parteneriatul public privat

Comentarii (6) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
[email protected] national.ro

[email protected] national.ro




« Alte articole din categoria Economie

Curtea de Conturi, control la cererea Camerei Deputaţilor: Bugetul de stat pe 2016, estimat greşit

Economie - Afrodita Cicovschi / Valentin Bolocan
(citeste alte articole de acelasi autor »)




Data adaugarii: 2017-02-15

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:



La cererea Camerei Deputaţilor din 16 ianuarie, Curtea de Conturi a efectuat un control pentru verificarea condiţiilor în care s-au realizat rectificările bugetare din august şi noiembrie
În urma verificărilor, Curtea a constatat că veniturile Bugetului general consolidat au fost estimate incorect din cauza unui „optimism accentuat faţă de nivelul execuţiei veniturilor bugetare”
Potrivit Curţii, gradul de realizare a veniturilor bugetare la momentul elaborării acestor acte normative înregistra valori cu circa 5% mai mici decât nivelul programat


Curtea de Conturi a informat ieri că, în urma controlului efectuat la cererea Camerei Deputaţilor din 16 ianuarie „pentru verificarea condiţiilor în care s-a realizat rectificarea bugetului de stat din lunile august şi noiembrie 2016 de către Guvernul României”, a constatat că „fundamentarea veniturilor bugetului general consolidat în cazul celor două rectificări bugetare a fost realizată într-o manieră accentuat de optimistă, deşi gradul de realizare a veniturilor bugetare la momentul elaborării acestor acte normative înregistra valori cu circa 5% mai mici decât nivelul programat (veniturile nerealizate la BGC de 4,7 miliarde lei, respectiv de 9,5 miliarde lei)”.
Cu toate acestea, susţine Curtea de Conturi, a fost promovată o rectificare pozitivă în cazul OG nr. 14/2016, veniturile estimate la BGC fiind majorate cu încă 4,2 miliarde lei, iar prin cea de-a doua rectificare bugetară, din luna noiembrie 2016, nivelul prognozat al veniturilor bugetare a fi încasat la 31.12.2016 a fost majorat cu 0,34 miliarde lei.
„Din analiza execuţiei veniturilor bugetului general consolidat, se poate lesne observa faptul că estimarea iniţială a veniturilor BGC, avută în vedere la elaborarea legii bugetului de stat pe anul 2016 a înregistrat un grad de acurateţe mai ridicat decât cel corespunzător celor două rectificări bugetare”, susţine Curtea, apreciind că s-ar fi impus „mai degrabă o rectificare negativă atât a veniturilor totale ale BGC, cât şi a cheltuielilor totale”.
În opinia Curţii, principala cauză care a determinat estimarea incorectă a veniturilor la buget în cazul rectificărilor este „opţiunea executivului pentru o viziune de optimism accentuat faţă de nivelul execuţiei veniturilor bugetare la momentul operării celor două acte normative şi de contextul macroeconomic existent în România”.
Potrivit Curţii, situaţia concretă a execuţiei bugetare la 30.06.2016 şi la 30.09.2016 oferea suficiente indicii despre gradul redus de realizare a veniturilor bugetare atât la momentul primei rectificări, cât mai ales la momentul celei de-a doua rectificări bugetare.

O atare situaţie a veniturilor realizate la momentele aprobării actelor normative de rectificare a legii bugetului de stat pe anul 2016 apreciem că ar fi trebuit să impună mai degrabă o rectificare negativă atât a veniturilor totale ale BGC, cât şi a cheltuielilor totale.

Unele venituri s-au diminuat semnificativ

Din datele puse la dispoziţie şi validate de MFP la data de 31 ianuarie 2017, Curtea a constatat o revizuire ascendentă a veniturilor bugetare pentru suma totală de 4.548,7 milioane lei, din care suma de 4.206,9 milioane lei revine primei rectificări bugetare, iar suma de 341,8 milioane lei revine celei de-a doua rectificări bugetare.
„Chiar dacă principalii indicatori macroeconomici comunicaţi de Comisia Naţională de Prognoză (CNP) au fost revizuiţi şi au indicat o rată de creştere a PIB de 4,2% şi, respectiv, 4,8% faţă de prognoza existentă la data elaborării bugetului pe anul 2016, rezultatele obţinute din execuţia bugetară au arătat diminuări semnificative în cazul unor categorii de venituri ale BCG”, subliniază Curtea în sinteza raportului.

Există riscul unui deficit excesiv

De altfel, Consiliul Fiscal a exprimat o opinie rezervată cu privire la realizarea veniturilor bugetare, punând în evidenţă riscul major de nerealizare a veniturilor bugetare la finele anului, afirmând că „este posibil ca un deficit de 2,76% din PIB în standarde cash să nu asigure o marjă suficientă pentru a evita depăşirea nivelului de referinţă de 3% din PIB în standarde ESA 2010 ceea ce, coroborat cu evaluările curente ale Comisiei Europene ce indică un deficit bugetar mai mare de 3% în 2017, să conducă la o declanşare a procedurii de deficit excesiv în cursul anului următor”.

Au fost consumate doar 58% din sumele primite de la UE

În opinia Curţii, cauzele estimării eronate a veniturilor BGC constau în principal în  nerealizarea veniturilor din sume primite de la UE/alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări aferente cadrului financiar 2014-2020 determinată de neefectuarea cheltuielilor bugetare la nivelul programat de către ordonatorii de credite.
S-a constatat că au fost alocate credite bugetare în sumă totală de 10,80 miliarde lei, din care au fost consumate doar 6,35 miliarde lei (58,8% grad de execuţie).
Un alt factor care a condus la nerealizarea veniturilor prognozate l-a constituit întârzierea cadrului legal de reglementare a derulării proiectelor din noul cadru financiar 2014-2020, coroborat cu modificările legislative aduse de noile reglementări privind cadrul legal de derulare a achiziţiilor publice care a dus la întârzieri în procesul de implementare a acestor proiecte.

Nu s-au încasat sumele estimate din taxa clawback şi TVA


Alte cauze care au dus la nerealizarea veniturilor la buget sunt neîncasarea veniturilor programate aferente taxei clawback de 1,46 miliarde lei (venit aferent FNUASS), determinată de emiterea unor reglementări privind scăderea preţurilor medicamentelor, precum şi nerealizarea programului stabilit pentru veniturile din TVA (-1,45 miliarde lei), din care nerealizările aferente operaţiunilor swap sunt de 392 milioane lei.
 În estimarea veniturilor din TVA pentru anul 2016 la momentul operării celor două rectificări bugetare nu s-a ţinut cont de faptul că, pe de o parte, în semestrul II al anului 2016 nu se mai punea problema repetării încasării unor venituri din TVA la nivelul celor realizate în luna ianuarie 2016 (determinate de volumul ridicat al operaţiunilor impozabile efectuate în luna decembrie 2015 - când beneficiarii proiectelor finanţate din FEN au accelerat semnificativ achiziţiile), iar pe de altă parte cotele de TVA s-au diminuat: cota standard a fost redusă de la 24% la 20%, iar la alimente s-a aplicat cota redusă de 9%.
De asemenea, încasările din TVA în semestrul I 2016 au fost influenţate pozitiv de efectele OUG nr. 44/2015 privind unele facilităţi fiscale, situaţie improbabilă în partea a doua a anului.
Pe de altă parte, Curtea subliniază faptul că soldul TVA de rambursat datorată de statul român către mediul de afaceri a crescut în anul 2016 faţă de anul 2015, astfel că gradul de realizare a programului de încasări din TVA a fost artificial crescut prin rambursarea unor sume mai mici şi cumularea unor obligaţii neplătite mai mari faţă de contribuabili.

 
  • Currently nan/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

  1. de Votcaroiu comunist notoriu:
    Una din primele masuri anticomuniste pe care trebuie sa le ceara cei din Piata Victoriei este decomunizarea institutiilor statului. Si in primul rand trebuie dat afara bosorogul comunist , fost sef la planificarea comunista VOTCAROIU. Desca asta comunista, tovaras de ,,lupta" al lui Iliescu aflat si el pe listele de plata a rusilor nu facut decat sa acopere hotia comunistilor. Daca se face un control la Curtea de conturi va fi cea mai mare decopertare a fraudelor comuniste ascunse de 27 de ani incoace. Asa ca ce spune Curtea de conturi este exact ca si noaptea neagra a OUG 13. Nu mai exista nicio incredre in controalele acestei institutii aservite FSN. SI ASTA CAT MAI RAPID!!!!!! La fel la Curtea suprema de justitie. Dorneanu este acelasi comunist ca ilegalistul Barldeanu care si- a batut joc de romani vreo 10 ani pana a murit se batranete.
    2017-02-15, 15:36:34 (adresa: 109.98.38.*)
  2. de alta intrebare!:
    o sa faca si raport privind dezastrul din guvernarea psd-alde?
    2017-02-15, 17:20:35 (adresa: 95.77.216.*)
  3. de :
    2017-02-15, 17:31:25 (adresa: 192.160.102.*)

Timpul de 30 zile în care puteaţi face comentarii pe marginea acestui articol a expirat.


Recomandat Curierul National
Ultimele comentarii:

porci, la soci! ...
Summit Putin-Erdogan-Rohani la Soci, pentru a discuta viitorul Siriei

2000 de posturi in firmele primariei din bucale! t ...
Industria, cel mai mare angajator în 2016

doar pentru tineri, pentru oamenii ramasi nu?! ...
Eurodeputatul PSD Răzvan Popa susține creșterea investițiilor în programele menite să creeze locuri de muncă pentru tineri

decat de ziua nationala?! ...
Tudose, Dragnea şi Tăriceanu fug din Bucureşti de Ziua Naţională

anticipate, cu zdrobirea partidelor infiltrate de ...
Criza politică din Germania - încă departe de a fi soluționată. Partidele politice germane sunt incapabile să-și asume responsabilitățile pentru soarta guvernării

Top articole:

Afişează articolele cele mai:
Votate | Comentate | Expediate

Radio Sud

Tipografia de Sud
Orologia Primo minuto

Sumarul ediţiei:

Eveniment

Economie

Finante Banci

Actualitate Companii

Politic

Economie mondiala