Cumpara acum
Prima pagină:

PDF
Descarcă »

Caricatura zilei:

PDF


Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Care sunt soluţiile pentru eficientizarea sistemului sanitar?

Scăderea birocraţiei
Creşterea transparenţei
Construcţia de spitale noi
Modernizarea spitalelor vechi
Parteneriatul public privat

Comentarii (5) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
[email protected] national.ro

[email protected] national.ro




« Alte articole din categoria Finante Banci

Fondul Suveran de Investiţii, o nouă încercare

Finante Banci - Roxana Petcu
(citeste alte articole de acelasi autor »)



Sursa foto: businessmagazin.ro

Data adaugarii: 2017-09-04

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:


Guvernul României doreşte să constituie un Fond Suveran de Investiţii, scopul acestuia fiind dezvoltarea şi finanţarea proiectelor de investiţii rentabile şi sustenabile, cu o valoare totală de peste zece miliarde de euro.

Un proiect îndrăzneţ, cu multe beneficii şi efecte pozitive pentru dezvoltarea economică a ţării.    
Dar în ce măsură se va putea realiza ţinând cont de faptul că instituţiile statului nu au fost reformate şi reorganizate, nu au fost adaptate la noile cerinţe economice de piaţă internă şi externă ale Uniunii Europene, rămâne de văzut; să fim optimişti.   
În înfiinţarea şi conceperea Fondului Suveran de Investiţii (FSDI) au fost luate ca modele fondurile suverane din Norvegia, Franţa, Italia şi Polonia.
Cele zece miliarde de euro care se vor strânge în acest fond, în următorii patru ani  vor intra în economie, în vederea realizării unor obiective precum construirea unui spital republican şi a opt spitale regionale şi dezvoltarea infrastructurii de transport prin construirea de autostrăzi şi linii de căi ferate rapide.      
Statul român, prin intermediul Ministerului Economiei, va avea calitatea de acţionar unic pe toată perioada de funcţionare a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI).     
Obiectivul Fondului Suveran de Investiţii - FSDI este acela de a stimula dezvoltarea economică prin realizarea de investiţii în infrastructură şi companii strategice, întărirea rolului statului printr-o administrare performantă a participaţiilor minoritare în cadrul unor firme şi obţinerea de lichidităţi din emisiunea de obligaţiuni, valorificarea unor active, dividende şi alte surse care urmează să fie atrase în proiectele de investiţii.
Fondul va fi alcătuit, în primul rând, din companiile de stat profitabile şi are ca scop realizarea de afaceri în domenii prioritare pentru statul român, cu un anume grad de profitabilitate economică, singur sau împreună cu alte fonduri de investiţii sau investitori privaţi, ca de exemplu:
construirea de fabrici în agricultură şi industrie, modernizarea şi dezvoltarea celor existente;
capitalizarea unor firme precum TAROM, CFR, Şantierul Naval Constanţa, C.E.C. Bank, Nuclearelectrica, în vederea extinderii activităţii şi dotării cu noi mijloace fixe: flota de avioane, de nave, de garnituri de tren; 
investiţii în sănătate estimate la 3,5 miliarde de euro pentru construcţia unui spital republican şi a opt spitale regionale; 
investiţii de 3 miliarde de euro pentru construcţia de autostrăzi şi căi ferate rapide. Împreună cu bănci internaţionale, BEI, BERD şi Banca Mondială, FSDI va construi în parteneriat public-privat autostrăzi pe care le va deţine pentru o perioadă de 30 ani şi care vor fi cedate înapoi statului român, pe măsură ce bugetul de stat va avea disponibilităţi pentru a le răscumpăra.
dezvoltarea industriei de armament prin extinderea capacităţilor fabricilor existente.       
Se estimează că iniţial bugetul de stat se va diminua cu suma de 2,6 miliarde de lei reprezentând bani care nu se vor mai încasa din dividendele companiilor de stat, pentru ca ulterior să crească cu încasările la buget din taxe şi impozite de aproximativ 9 miliarde de lei.       
Pentru anul 2020, surplusul anual la bugetul de stat ca urmare a realizării acestui program este estimat la cel puţin 6 miliarde de lei, o cifră îndrăzneaţă ţinând cont de cât de lent se mişcă lucrurile în România, de cât este de mare birocraţia care îngreunează realizarea şi implementarea rapidă de măsuri în economie.
Un lucru extrem de benefic al Fondului Suveran de Investiţii este acela de creare de noi locuri de muncă, aproximativ 850.000, şi creşterea nivelului salariului minim pe economie la cel puţin 1.750 lei în anul 2020.
      
Dintre acestea, peste 50.000 de noi locuri de muncă urmează a fi create în domeniul sănătăţii, prin cele nouă mari spitale care vor fi construite până în 2020 şi prin deblocarea posturilor de medici din toată ţara.        
O sursă importantă de bani în realizarea investiţiilor o reprezintă fondurile europene a căror absorbţie este estimată la peste 72 până în anul 2020, diferenţa  până la 100% urmând a fi absorbită până la 31 decembrie 2023.        
Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii al României urmează a fi compus din toate companiile de stat pe profit, cele mai importante fiind Hidroelectrica, Romgaz, Nuclearelectrica, Loteria Română, Poşta Română sau Conpet Ploieşti. La acestea se vor mai alătura şi participaţii minoritare ale statului la Petrom, ENGIE, Enel, CEZ etc.         
Teoretic, fiecare companie va avea autonomie decizională în privinţa investiţiilor şi cheltuielilor, acest lucru fiind stipulat în legea de înfiinţare. Practic însă companiile se vor afla în subordinea Fondului, deci conducerea acestuia va fi factorul decizional în gestionarea fluxurilor financiare ale acestora.       
În proiect se prevede că, la înfiinţare, FSDI va avea un capital social subscris integral format din aport în natură reprezentat de active reprezentând companiile menţionate care îl vor constitui şi 1,85 miliarde lei numerar. Vărsămintele în numerar se vor face 50 de milioane de lei imediat, iar diferenţa în următorii trei ani.        
De asemenea, Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii al României va beneficia în întregime de dividendele companiilor din subordine de circa 3 miliarde de lei la nivelul anului 2016.       
Chiar dacă fondul poate fi finanţat şi din vânzarea de acţiuni şi active şi prin emiterea de obligaţiuni, Proiectul de lege prevede expres că statul nu poate pierde majoritatea de 50% + 1 din totalul acţiunilor şi nici majoritatea la companiile constituente.        
Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) urmează a fi gestionat de Ministerul de Finanţe, dar vor păstra competenţe legate de coordonare şi ministerele care deţin în acest moment companii.       
De ce în gestionarea acestui fond în cadrul comisiilor de specialitate şi control nu sunt cooptaţi şi specialiştii din mediul privat?       
Ar fi normal ca patronatele din România să fie implicate direct, realizându-se astfel şi transparenţă din partea statului în luarea şi implementarea deciziilor economice.       
Conlucrarea şi colaborarea între cele două forme de organizare, stat şi privat, realizarea unei simbioze între acestea, ar da un plus de credibilitate şi certitudine  în vederea realizării obiectivelor Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii.
Să fim corecţi şi să recunoaştem că statul nu a excelat întotdeauna în gestionarea banilor publici şi nici nimeni nu a fost tras la răspundere pentru pierderile înregistrate, lucru care la privat stă cu totul altfel.       
Proiectul de lege sună frumos, chiar utopic. Hârtia va suporta întotdeauna multe.       
Dar cum vorba românului este că ,,Speranţa moare ultima”, să fim optimişti.       
Să sperăm că România va urma un curs ascendent de dezvoltare economică în următorii ani şi că va ocupa locul care i se cuvine în cadrul Uniunii Europene.       
Să sperăm că vom avea o guvernare pentru şi în interesul cetăţenilor din România, pentru dezvoltarea şi creşterea bunăstării, a nivelului de trai al oamenilor.
 
  • Currently nan/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

  1. de O NOUA INCERCARE:
    DE JEFUIRE A TARII SI A POPORULUI
    2017-09-04, 17:49:42 (adresa: 95.77.196.*)

Timpul de 30 zile în care puteaţi face comentarii pe marginea acestui articol a expirat.


Recomandat Curierul National
Ultimele comentarii:

PRIMA PUTERE ECONOMICA A LUMII E TOT O TARA COMUNI ...
Preşedintele Chinei: Vreau o ţară socialistă modernă

VI S-A URCAT DEMOCRATIA LA CAP IN SPANIA LUI FRANC ...
Protestele din Spania continuă!

CA ORICE SKLAV AL IMPERIULUI ...
Încrederea cetățenilor europeni în UE şi în Parlamentul European

simplu, zbori la fortaleja! ...
Ce faci cand nu ai in apropiere nicio casa de pariuri

urmeaza decat prabuselnitza! ...
Creşte datoria publică

Top articole:

Afişează articolele cele mai:
Votate | Comentate | Expediate

Radio Sud

Tipografia de Sud
Orologia Primo minuto

Sumarul ediţiei: