Cumpara acum
Prima pagină:

PDF
Descarcă »

Caricatura zilei:

PDF


Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Cine va fi noul președinte al Federației Române de Fotbal (FRF)?

Răzvan Burleanu
Ionuț Lupescu
Marcel Pușcaș

Comentarii (1) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
office@curierul national.ro

trafic@curierul national.ro




« Alte articole din categoria Fonduri Europene

Start Up Nation: Situaţia la zi şi aşteptarea antreprenorilor. Ce va fi în ediţia 2018

Fonduri Europene


Sursa foto: start-up.ro

Data adaugarii: 2018-01-10

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:


Programul Start-Up Nation, ediţia 2017, continuă cu certificarea cheltuielilor şi efectuarea plăţilor, în 2018, după cum dă statul asigurări, în timp ce destui antreprenori care s-au calificat, precum şi consultanţi, se plâng de procesul greoi. În plus, Ministerul pentru Mediul de Afaceri susţine că într-o nouă sesiune, 2018, a programului, urmează să ceară de la Guvern noi fonduri, peste nivelul de 700 mil. lei, credite de angajament prevăzute în bugetul de stat 2018, se arată într-un material Hotnews.

Pornit anul trecut ca o promisiune electorală şi anunţată în programul de guvernare al Guvernului PSD-ALDE, programul Start Up Nation promitea un buget total de 1,7 miliarde de lei pe anul 2017, din care să ofere granturi nerambursabile de maximum 200.000 de lei fiecare unui număr de cel mult 10.000 de firme mici şi mijlocii noi.
În urma sesiunii de înscriere de o lună (15 iunie - 14 iulie 2017), a selecţiei automate şi a evaluării planurilor de afaceri, au mai rămas pe lista celor calificaţi la finanţare un număr de circa 8.400 de firme.
În cele din urmă, pe bugetul 2017, Guvernul a alocat efectiv credite bugetare de numai 700 de milioane de lei, din care aproximativ 30 de milioane a şi retras ca urmare a unui ordin bizar dat de ministrul de Finanţe, prin care a fost devansat termenul de efectuare a ultimelor plăţi în sectorul bugetar, aşa cum a relatat StartupCafe.ro.
Şi cei 670 de milioane de lei au ajuns destul de târziu în piaţă, după rectificarea bugetară din septembrie 2017 şi după finalizarea schemei de finanţare europeană de la Ministerul Dezvoltării, care a necesitat anumite termene.
Au fost şi unele întârzieri în program. Pe fondul unei lipse acute de personal, oficiile teritoriale din subordinea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat au terminat evaluarea şi semnarea contractelor de finanţare abia pe 15 noiembrie 2017, în loc de 29 septembrie 2017, cum prevedea termenul iniţial.

În acest context, antreprenorii care au semnat contracte de finanţare nu au putut să-şi înceapă implementarea planurilor de afaceri, decât după ridicarea clauzelor suspensive, adică până după alocarea banilor prin rectificare.
Potrivit Ministerului pentru Mediul de Afaceri, care gestionează schema de finanţare, situaţia la zi a programului era, luni, 8 ianuarie 2018, următoarea:
Până la sfârşitul anului 2017, au fost făcute plăţi către 111 beneficiari, iar în cele trei zile lucrătoare ale anului 2018 au mai fost plătiţi 34 de beneficiari. Total: 145 de firme au primit plăţi în Start Up Nation 2017.
Programul se implementează pe parcursul a doi ani calendaristici, banii fiind primiţi în baza solicitărilor beneficiarilor, după verificarea documentaţiilor depuse şi a certificării la faţa locului a investiţiilor din proiect. La acest moment, nu există cereri neplătite.
În anul 2017, au fost alocate credite bugetare în valoare de 670 milioane lei, urmând ca diferenţa să fie alocată prin legea bugetului de stat pe anul 2018.
De asemenea, ministerul arată că până pe 29 septembrie 2018 firmele vor putea primi plăţi în program.
 
Implementarea Start-Up Nation se face prin parcurgerea următoarelor etape:

-    Aprobarea schemei de minimis prin publicarea în Monitorul Oficial a Procedurii de Implementare,
-    Ordinul ministrului nr. 692/06 iunie 2017, publicat în Monitorul Oficial al României din 12 iunie 2017,
-    Înscrierea în cadrul programului timp de 30 de zile - 15 iunie-14 iulie 2017,
-    Verificarea planurilor de afaceri depuse şi semnarea contractelor de finanţare 17 iulie-15 noiembrie 2017,
-    Efectuarea cheltuielilor şi depunerea documentaţiilor aferente cererilor de plată/rambursare (maximum 3 cereri) - 16 noiembrie 2017- 29 septembrie 2018.

„Prin urmare, în funcţie de durata de efectuare a cheltuielilor şi de data depunerii documentaţiilor aferente cererilor de plată/rambursare, banii ajung în contul beneficiarilor între data de 1 decembrie 2017 şi 1 noiembrie 2018. Subliniem că aceste etape sunt conform procedurii de Implementare publicate în Monitorul Oficial al României. Pentru efectuarea plăţilor, se parcurg următoarele etape: verificarea documentaţiei depuse de către Agenţiile pentru IMM, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului, realizarea vizitei de certificare a cheltuielilor de către banca selectată, întocmirea acordului de utilizare a ajutorului de minimis de către AIMMAIPE şi efectuarea plăţii” - mai spune Ministerul pentru mediul de Afaceri.
Potrivit acestuia, în anul 2017, au fost aprobate peste 3.500 credite-punte la partenerii de finanţare, beneficiarii urmând să se prezinte pentru decont începând cu luna ianuarie 2018 la sediile Agenţiilor pentru IMM, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului.

Întârzierile de care se plâng antreprenorii

StartupCafé.ro a contactat o serie de consultanţi şi antreprenori care s-au calificat la finanţare în programul Start Up Nation 2017, pentru a înţelege direct din teren de ce, la aproape jumătate de an de la finalizarea înscrierilor în program, doar 145 de firme din circa 8.400 calificate au ajuns să primească efectiv banii de la stat.
Trebuie precizat că firmele se confruntă cu diferite probleme, în funcţie de agenţia teritorială la care sunt arondate, dar mai ales de modalitatea de efectare a cheltuielilor: 
- cerere de plată - prin care firma ia echipamente de la furnizor, iar statul plăteşte apoi în contul acesteia.
- cerere de rambursare - firma are deja banii pentru efectuarea cheltuielilor, face diversele achiziţii eligibile şi apoi vine cu documentaţia pentru rambursare la agenţiile teritoriale pentru IMM, care le face plata din ajutorul nerambursabil.
- credite-punte - firma apelează la una dintre cele 3 bănci partenere: Banca Transilvania, Banca Comercială Română şi CEC Bank. Banca face o analiză a planului de afaceri şi aprobă creditul, însă în acest proces sunt implicate şi două instituţii financiare ale statului: Fondul de Garantare şi Fondul de Contragarantare, ambele aflate sub controlul Ministerului Finanţelor.

Florin Anghel, profesor la ASE Bucureşti, consultant în program, a declarat, pentru StartupCafe.ro, că a avut aproximativ 40 de firme de care s-a ocupat pentru înscrierea în program.
Dintre acestea, 3 sunt cu cereri de plată depuse, iar 2 cu cereri de rambursare, ambele categorii fiind neîncasate până acum.
În schimb, cele mai mari întîrzieri sunt la firmele care au mers pe varianta creditului-punte.
„Majoritatea aşteaptă aprobarea creditului-punte de către banca parteneră” - a spus Florin Anghel.

Uneori, însă, nici antreprenorii nu sunt foarte convinşi că mai vor sau că mai pot să facă afacerea pentru care au cerut finanţare, fie pe fondul neîncrederii în sistem, fie din motive personale.
„Am vreo 4 proiecte în stand-by din diverse motive.
Cineva vrea să renunţe pentru că vrea să plece în străinatate, alţi 2 nu ştiu dacă au capacitatea financiară să ducă proiectele la capăt, unul are probleme cu obţinerea codului de TVA, deşi domnul ministru Ilan Laufer a tot zis că va face demersurile la Ministerul Finanţelor pentru ca aplicanţii din program să obţină de la ANAF mai uşor codul de TVA” - ne-a mai spus consultantul. În experienţă, unele blocaje au fost şi la evaluarea efectuată de bancă la aprobarea creditului-punte, precum şi la fondurile de garantare, până când aceste instituţii financiare şi-au creat mecanismele de lucru în program.
„Dar per ansamblu eu sunt mulţumit cum decurge programul” - concluzionează Florin Anghel. La rândul lui, Valentin Duţă, consultant de finanţări nerambursabile, se plânge de întârzieri la Fondul Naţional de Contragarantare. „Cel puţin asta le spun băncile aplicanţilor, că sunt întârzieri la Fondul de Contragarantare”.
Valentin Duţă mai spune că firma sa de consultanţă are 115 proiecte aprobate, cu acordurile de finanţare semnate deja cu agenţiile teritoriale IMM ale statului.  Dintre acestea, 16 sunt cu credite-punte aprobate de băncile partenere, fiind în curs de implementare a planurilor de afaceri, 95 în aşteptarea aprobării creditului, iar 4 sunt realizate din surse proprii de către antreprenori, unul dintre aceştia reuşind să încaseze de la stat ajutorul nerambursabil.
Un alt consultant, de la Târgu Mureş, consideră că şi antrenorii care au resurse proprii şi apelează la soluţia rambursării cheltuielilor întâmpină probleme. Şi asta din cauza sistemului în care a fost gândit programul, din lipsă de personal. Practic, la Start Up Nation - o premieră - certificarea în teren a cheltuielilor efectuate de antreprenori nu este realizată de funcţionarii agenţiilor statului, ci de cele bănci partenere.
„Băncile nu ştiau că ele trebuie să facă certificarea în teren şi, sincer, nu prea aveau de ce, pentru că nu erau implicate în cazul firmelor care nu aveau credite-punte. Aşa că nu s-au grăbit sa meargă pe teren la cineva care nu era clientul lor. Asta e o găselniţă a programului pentru că ar fi trebuit, pentru cei ce nu au credit-punte, să meargă la agenţiile ministerului în control, la certificarea cheltuielilor. Dar, de exemplu, la Agenţia Târgu Mureş sunt 7 oameni şi ăia sunt aglomeraţi peste cap” - ne-a spus consultantul, sub protecţia anonimatului.
Cu alte cuvinte, Guvernul şi politicienii PSD-ALDE au promis un program de 1,7 miliarde de lei pe anul 2017 şi câte 2 miliarde de lei pe 2018-2020, dar nu au venit şi cu un aparat guvernamental eficient şi dimensionat atât cât să facă faţă nevoilor unui astfel de program.
Şi Dan Posea, un aplicant din Buzău, se plânge de ceea ce el numeşte o lipsă de predictibilitate în program. „Vrem mai multă predictibilitate în cadrul programului. Mulţi s-au retras crezând că nu li se va deconta ajutorul financiar nerambursabil. Documentele într-o ediţie viitoare a programului România Start Up Nation nu ar trebui să expire. Se pierde foarte mult timp”.
El se plânge şi de faptul că la unele sucursale bancare durează prea mult aprobarea creditului-punte, bancherii considerând că trebuie să se asigure şi ei de viabilitatea afacerii, chiar dacă statul a promis finanţare nerambursabilă.
În schimb, Mircea Stoica, din Ploieşti, care face un business pe arhitectură, ne spune că la el a mers destul de rapid programul până acum: „Am semnat acordul de finanţare pe 29 septembrie 2017 şi actul adiţional de ridicare a clauzei suspensive pe 7 noiembrie. În acest interval, banca a procesat dosarul de credit-punte şi tot pe 7 noiembrie am semnat şi contractul de credit. Am făcut achiziţiile de atunci şi până în Crăciun şi am depus dosar  şi cerere de rambursare pe 29 decembrie 2017. Acum aştept soluţionarea cererii de rambursare şi urmează angajările în ianuarie - februarie 2018”.
Mădălina Hulka, din judeţul Arad, îşi deschide o mică afacere în producţia şi imprimarea materialelor textile şi se plânge de întârzieri în procesul de garantare a creditului-punte. „Dosarul nostru este blocat de 2 luni, timp în care ni se solicită în mod repetat documente care expiră ca urmare a lungii perioade de analiză. Ultima dată ni s-a returnat la bancă dosarul în data de 28 decembrie 2017 pentru date incomplete, pe motiv că în data de 4 ianuarie 2018 urma să expire o anexă din dosar. Între timp, am făcut cele 2 angajări de personal prevăzute în planul de afaceri şi ne ocupăm de întocmirea dosarului de achiziţii” - ne-a scris pe Facebook antreprenoarea.
StartupCafe.ro a făcut un apel pe grupurile depe Facebook destinate aplicanţilor în programul Start Up Nation şi altor persoane interesate, să ne împărtăşească experienţele lor. Am primit, în schimb, o sumedenie de răspunsuri, foarte la obiect, care descriau în amănunt problemele cu care s-au confruntat antreprenorii. Din păcate, într-un singur articol de presă nu putem cuprinde toate răspunsurile, deşi au certă valoare informativă, însă vom utiliza experienţa pentru materiale viitorare, dar şi în interacţiunile noastre, ca jurnalişti, cu autorităţile implicate în programul de finanţare.

Start Up Nation 2018 - noi promisiuni ale guvernanţilor

Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat recunoaşte, luni, într-o adresă oficială, că a primit, prin bugetul propus de Guvern şi aprobat de Parlament, doar 700 de milioane de lei, credite de angajament, pentru a deschide o nouă sesiune, 2018, a programului Start Up Nation, dar susţine că va cere încă 1,3 miliarde de lei la rectificarea bugetară.
„Ministerul a solicitat, pentru anul 2018, credite de angajament şi bugetare în valoare de 2 miliarde de lei. Prin proiectul de lege a bugetului de stat, s-au alocat 700 milioane lei, urmând ca diferenţa până la 2 miliarde să fie solicitată la rectificarea bugetară” - a comunicat luni Ministerul pentru Mediul de Afaceri.
Reamintim că, pentru ediţia 2017 a programului Start Up Nation, s-au alocat de la bun început în bugetul de stat pe anul 2017 fonduri de 500 milioane lei, credite bugetare şi încă 1,2 miliarde de lei, credite de angajament. Creditele de angajament au permis în septembrie alocarea de credite bugetare, însă această alocare nu s-a făcut la nivelul maxim al angajamentului, ci numai 250 de milioane de lei.
În schimb, în bugetul pe anul 2018 s-au alocat numai 700 milioane de lei, credite de angajament, pentru Start Up Nation, ediţia 2018. Practic, în adresa de luni, ministerul susţine că va putea să ceară Guvernului fonduri bugetare peste nivelul maxim prevăzut de creditele de angajament.
 
  • Currently nan/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

    Timpul de 30 zile în care puteaţi face comentarii pe marginea acestui articol a expirat.


    Recomandat Curierul National
    Ultimele comentarii:

    se stie de la iz. tamaduirii ...
    Dragnea și Dăncila se duc miercuri în Israel. Vizita, ținută la secret până în ultimul moment

    toti vor face gargara cu urina pt .dezintegrare ...
    30.000 de oameni s-au înscris deja în partidul lui Dacian Cioloş

    Ca in toate domeniile vietii sociale si economice ...
    Toate contractele la energie, MODIFICATE! Lovitură pentru români

    decat robor-ul a crescut in urma mea... in urma m ...
    Deciziile adoptate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară

    fetelor, dans! ...
    30.000 de oameni s-au înscris deja în partidul lui Dacian Cioloş

    Top articole:

    Afişează articolele cele mai:
    Votate | Comentate | Expediate

    Radio Sud

    Tipografia de Sud
    Orologia Primo minuto

    Sumarul ediţiei:

    Eveniment

    Economie

    Fonduri Europene

    Finante Banci

    Actualitate Companii

    Politic

    Actualitate