Cumpara acum
Prima pagină:

PDF
Descarcă »

Caricatura zilei:

PDF


Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Care sunt soluţiile pentru eficientizarea sistemului sanitar?

Scăderea birocraţiei
Creşterea transparenţei
Construcţia de spitale noi
Modernizarea spitalelor vechi
Parteneriatul public privat

Comentarii (5) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
[email protected] national.ro

[email protected] national.ro




« Alte articole din categoria Politic

Politica, o industrie privată care nu mai apără interesele publice

Politic - Conf. univ. dr. Andreea Paul (INACO)
(citeste alte articole de acelasi autor »)




Data adaugarii: 2017-09-26

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:


Deşi nu a livrat rezultatele aşteptate în ultimele trei decenii, nu există nicio responsabilitate faţă de rezultate şi nici respect faţă de cetăţeni
Duopolul politic actual blochează competiţia reală, independenţii nu au şanse reale în politică
Resetarea integrală şi completă a sistemului politic actual se impune pornind de la reforma procesului electoral, reforma guvernării, a finanţării politicii şi prin reinventarea filantropiei politice, nu prin paşi individuali sau prin pansamente pe ici-colo

V-aţi întrebat probabil, la fel ca şi noi, de ce nu reuşim să construim un spital, să rezolvăm problema şcolilor sau a infrastructurii de 27 de ani? De ce s-a ajuns la cea mai gravă deprofesionalizare a decidentului public şi politic din istoria României, parcă la batjocură faţă de opinia publică? Am găsit câteva răspunsuri în urma unor lecturi recente foarte interesante. Să nu ne spuneţi că sunt unele oaze de profesionalism sau de bune intenţii locale, căci ştim bine asta, în tot spectrul politic - aici abordăm funcţionarea sistemului politic ca întreg care a eşuat în livrarea rezultatelor mari, care a dezamăgit cetăţenii şi i-a îndepărtat de politică. Din păcate, aceste oaze nu au puterea de a restabili un mediu politic sănătos.

Am structurat răspunsurile astfel pentru a vi le împărtăşi:

Politica românească este în realitate o industrie privată de câteva miliarde de euro, NU o instituţie publică. Deşi nu a livrat rezultatele aşteptate în ultimele trei decenii, nu există nicio responsabilitate faţă de rezultate şi nici respect faţă de cetăţeni. Cu cât ai rezultate mai slabe, cu atât eşti mai promovat în politică dacă serveşti interesele economice private ale grupării. 
Partidele politice nu vor soluţii şi acţiuni reale - ele resping oamenii bine pregătiţi profesional şi numesc prostovani -, dar vor probleme permanente nesoluţionate şi catastrofe pe marginea cărora să se certe în spaţiul public, mimând politica şi interesul cetăţeanului. Aşa au apărut sinecurile politice şi aşa s-a creat un sistem aiuritor şi complet necompetitiv de salarii privilegiate şi pensii speciale pentru clientela directă politică care nu se mai corectează de ani buni, ci se tot înrăutăţeşte. 
Avem doi mari jucători politici care îşi urmăresc propriile interese private şi nu interesul public - duopolul politic actual blochează competiţia reală, independenţii nu au şanse reale în politică, iar compromisul între cei doi actori mari politici apare doar atunci când se întăreşte duopolul politic, pentru interesul cetăţenilor nici vorbă (vezi cazul clar al alegerilor primarilor dintr-un singur tur - un viciu grav de democraţie şi reprezentare). 
Segmentarea cetăţenilor între cele două partide mari are loc doar pe bază de frică şi ostilitate alimentată la adresa adversarului politic. Nu există o concurenţă politică autentică sau vreo competiţie de soluţii. 
Sistemul politic actual este principalul blocator al progresului în România şi de unul singur nu se va auto-corecta sau auto-însănătoşi. RESETAREA INTEGRALĂ şi COMPLETĂ a sistemului politic actual se impune pornind de la reforma procesului electoral, reforma guvernării, a finanţării politicii şi prin reinventarea filantropiei politice, nu prin paşi individuali sau prin pansamente pe ici-colo. 

Duopolul, în versiunea americană. Eternii vinovaţi: “ceilalţi”

Să vedem cum stă treaba peste ocean. Institutul pentru Strategie şi Competitivitate al Universităţii Harvard a dat publicităţii luna aceasta un raport intitulat “Why Competition in the Politics Is Failing America” - “De ce competiţia politică face America să decadă“. Analiza semnată de Katherine M. Gehl, cunoscut om de afaceri şi CEO american şi de Michael E. Porter, preşedintele Institutului amintit şi profesor renumit dedicat competitivităţii la Universitatea Harvard, se bazează pe cercetări şi statistici amănunţite ale situaţiei actuale din politica, dar şi din economia Statelor Unite. 
Autorii, care se delimitează de orice influenţă politică, atrag atenţia asupra situaţiei fără ieşire din sistemul politic actual, care nu mai aduce niciun fel de beneficiu cetăţenilor americani, arătându-şi totala lipsă de funcţionalitate. Sistemul politic american este analizat de cei doi specialişti în economie ca o industrie, ca o industrie politică, care şi-a arătat ineficienţa în ultimele decenii. 
“Industria politică americană” este o “ramură economică” bipolară a Statelor Unite, care are şi un buget, estimat la 16 miliarde de dolari. 
Nu este nimic neobişnuit ca o industrie să aibă doi poli, democraţii şi republicanii - doar şi în industria sucurilor există Coca şi Pepsi Cola - neobişnuit şi total blocant este, în viziunea coautorilor Raportului, faptul că participanţii bipolari (în toate sensurile cuvântului) fac ei înşişi regulile competiţiei. La sucuri, arbitrul e altul. 
Sistemul politic american nu este defect, el face exact ceea ce a fost proiectat să facă din 1860, după apariţia Partidului Republican. Problema este că sistemul nu mai aduce beneficii cetăţenilor. 
Cele două partide, care sunt şi arbitrii şi reglementatorii jocului politic, nu au interesul să creeze consens - şi în cauză este arătat cum în ultimele decenii marile măsuri legislative au fost luate doar cu majoritatea absolută a câte unui singur partid. Jocul este simplu şi scoate din desfăşurarea lui chiar comunitatea cetăţenilor: partidele nu vor să convingă majoritatea populaţiei Americii, ci doar să îşi îndoctrineze şi să îşi fidelizeze propriul electorat, democrat sau republican. Ideologia primează, nu interesul social sau economic general. Iar electoratele total antagonizate ale celor două partide sunt în fapt, ca şi în ţara noastră, în jur de 30% din populaţia totală. Electoratele văd vinovaţii numai în “ceilalţi” şi nu sunt îndemnaţi de nicio forţă politică spre comuniune. Problemelor industriei politice li se adaugă, desigur, şi marile interese economice legate de finanţarea partidelor. 
Republicanii şi democraţii au instituit împreună şi separat reguli, multe ţinând de finanţare, care blochează foarte dur şansele sau chiar apariţia unor politicieni independenţi sau a unor terţe forţe politice care ar putea să le atace statutul de duopol etern la conducerea ţării.
Michael E. Porter aplică pe sistemul industrial politic analiza proprie a celor cinci forţe care stimulează competitivitatea în economie - competiţia internă, influenţa externă a finanţatorilor, a votanţilor, a cetăţenilor care nu votează şi ia în considerare şi potenţialitatea apariţiei unor modalităţi noi de a face politică sau a altor forţe politice.
Rezultatul analizei este catastrofal. Industria politică, responsabilă de sistemul de sănătate, de educaţie, de cel legislativ etc. ocupă cel mai slab loc între elementele mediului de afaceri american - stă mai prost decât infrastructura, fiscalitatea, inovaţia, managementul de business etc. Iar situaţia se degradează accelerat. 
Raportul, denumit atât de dur, are totuşi un subtitlu dătător de speranţă şi soluţii: “O strategie de revigorare a democraţiei noastre”. 
În acest sens, o bună parte a studiului sugerează câteva căi de ieşire din blocajul industriei falimentare numită politica tradiţională americană. 
Gehl şi Porter instituie patru reguli simple de revitalizare a politicii: soluţii practice şi eficiente pentru rezolvarea marilor probleme ale naţiunii cu implicarea maximală a cetăţenilor / acţiune, nu expectativă în aplicarea soluţiilor legislative sau administrative propuse / consens cetăţenesc cât mai majoritar pentru soluţiile propuse de politică / respectarea Constituţiei şi a drepturilor tuturor cetăţenilor. 
Studiul propune regândirea sistemului electoral american - atât de complicat şi chiar matematic nereprezentativ. Trump a câştigat Preşedinţia cu mai puţine voturi ale cetăţenilor decât Hilary Clinton - de vină fiind sistemul electorilor, sistemul “câştigătorul ia totul” etc. 
Se propune o reformulare a regulilor de participare la dezbaterile electorale, care, foarte restrictive, descurajează şi împiedică apariţia candidaţilor de marcă. 
O mare schimbare ar trebui făcută, după părerea celor doi, în sistemul de guvernare, ei propunând o Comisie de Reformă Legislativă, care să corecteze erorile legislative care se perpetuează, Comisie alcătuită la nivel de experţi, nu politic. 
Autorii consideră că ar trebui profund reformată circulaţia banilor dinspre business spre politică spre un plus de transparenţă şi spre dispariţia intereselor unor grupuri de afaceri în favoarea unor comunităţi extinse de cetăţeni donatori.
La ce poate folosi acest raport academic foarte specific american celor care gândesc soluţii pentru politica românească?
Sub materialul video de pe YouTube (bit.ly/2fbm3Sn) al celor doi autori despre raport este scris un prim comentariu foarte bun în acest context: “Extrem de aplicabil (poate la o altă scară) pentru surprinzător de multe ţări”…

Se aplică şi pe malul Dâmboviţei?

Întrebarea care se pune este dacă descrierea situaţiei din politica americană este într-un anumit fel asemănătoare cu cea din ţara noastră. Şi ea chiar este: şi noi avem un sistem bipolar: PSD - PNL / stânga politică - dreapta politică. Şi la noi cetăţenii se simt nereprezentaţi. Şi la noi se simte “pe viu” că “industria politică” încetineşte economia reală, dezvoltarea şi competitivitatea. 
Atunci descrierea bolilor şi soluţiile de vindecare ale sistemului politic din raportul american ar putea fi aplicate şi în sistemul politic românesc? 
Lucrurile trebuie analizate ceva mai atent, luând în considerare şi diferenţele specifice prin care România s-a făcut remarcată dintotdeauna şi particularităţile unice ale sistemului politic american. 

Ideologiile au dispărut. Vinovaţii sunt tot “ceilalţi”

Ideologizarea foarte marcată a electoratului american din cele două tabere nu îşi are oglindirea în România. Aici chiar suntem cu un pas înaintea partenerilor din NATO: la noi ideologiile de tip antagonist stânga / dreapta au cam dispărut. Stânga fură nestingherită măsuri de dreapta pentru programele economice de la dreapta, iar dreapta face electoral promisiuni hiperstângiste înainte de alegeri. 
Antagonismul, real, din politica românească vine din existenţa unor teme exterioare uneori (deseori) chestiunilor real polarizatoare: tineri / bătrâni; oraş / sat; corupţii sunt întotdeauna “ceilalţi” etc. 

Campaniile electorale “low cost”, mai tăcute

La noi banii (legali, albi) din politică sunt prea puţini, nu sunt în exces, ca în America. La ultimele alegeri s-au redus extrem mijloacele financiare şi fizice de realizare a campaniei electorale, silind multe fonduri electorale să devină negre şi transformând comunicarea politică în aproape absolută tăcere. 
Şi aici suntem cu nişte paşi “înaintea” americanilor. Sponsorizăm de la Stat partidele, ca să nu fie influenţate de nimeni, am redus aproape la zero campaniile electorale şi comunicarea electorală pentru a împiedica “abuzul” de dezbatere politică reală, legea lobby-ului nu se doreşte a exista de 27 de ani pentru a împiedica totalmentele şansele traficului de influenţă. 
România ar trebui să facă un gest ferm pentru reforma politicului pentru a permite creşterea competitivităţii României - ţară care ar lua măsuri fiscale, administrative, legislative în favoarea interesului larg al cetăţenilor români care vor dori să câştige mai mult, e adevărat, dar care vor crea şi locuri de muncă şi prosperitate. 
Însă cele patru reguli sus-amintite de revitalizare ale politicii din studiul american pot folosi oricum în orice ţară, aşadar şi la noi. 
Pe scurt: soluţii concrete la problemele naţionale acceptate consensual, aplicate activ, respectând Constituţia şi drepturile tuturor. 
La noi, problemele legate de sistemul electoral sunt mari, dar din alte motive decât peste Atlantic - liste de partid / sistem uninominal / un singur tur la alegerile locale etc. care duc la o selecţie uneori aberantă a parlamentarilor şi aleşilor locali. 
Comisia de Reformă Legislativă cu experţi în componenţă ar fi şi ea ideală pentru un Parlament blocat să adopte până şi modificările legislative obligatorii venite de la Curtea Constituţională…
 
  • Currently 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

Nota curentă: 5.0 din 2 voturi

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

    Adauga comentariul tau:
    * Nume: Email:

    * Mesaj:

    caractere rămase.

    Câmpurile notate cu * sunt obligatorii. Adresa de e-mail nu va fi publicată pe site. Mesajele sunt citite de redactorii Curierul National şi pot fi publicate in ziar.


    Recomandat Curierul National
    Ultimele comentarii:

    Bravo , in ritmul asta prin 2050 puteti depasi vi ...
    CFR SA a recepţionat peste 100 de km de cale ferată modernizată

    ”calauzili”! ne permitem decat analfabeti! ...
    Polițiștii de frontieră români continuă să salveze vieți, în timpul misiunilor FRONTEX din apele Mării Egee

    analfabetul misha a dat decat asigurari! ...
    Health Forum - Finanțarea sistemului de sănătate

    decat tranzactii ”speciale” si descarcare la g ...
    România se află pe podiumul creşterilor din Europa după ce valoarea tranzacţiilor cu acţiuni a urcat cu peste 30% în primele nouă luni

    se vor regasi decat pensiile speciale! ...
    Legea pensiilor nu se va regăsi în bugetul pe anul 2018

    Top articole:

    Afişează articolele cele mai:
    Votate | Comentate | Expediate

    Radio Sud

    Tipografia de Sud
    Orologia Primo minuto

    Sumarul ediţiei: