Cumpără Acum
Prima pagină:

PDF
Descarcă »

Caricatura zilei:

PDF


Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Care sunt soluţiile pentru eficientizarea sistemului sanitar?

Scăderea birocraţiei
Creşterea transparenţei
Construcţia de spitale noi
Modernizarea spitalelor vechi
Parteneriatul public privat

Comentarii (2) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
[email protected] national.ro

[email protected] national.ro




« Alte articole din categoria Specializat

Românii au cumpărat produse mai scumpe în 2016

Specializat - Afrodita Cicovschi / [email protected]
(citeste alte articole de acelasi autor »)




Data adaugarii: 2017-04-19

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:

Românii cumpără mai rar bunuri de folosinţă curentă, dar cheltuiesc mai mult la un act de cumpărare
Reducerea frecvenţei cu care oamenii merg la cumpărături s-a remarcat exclusiv la categoriile de alimente proaspete, în vreme ce pentru produsele de îngrijire a casei frecvenţa de cumpărare a crescut
Printre categoriile care au înregistrat creşteri în 2016 sunt: fructele de mare şi peştele, alimentele congelate, fructele exotice (avocado, rodii etc), cidrul, şampania etc

Anul 2016 a fost încă un an bun pentru industria bunurilor de larg consum, atât din perspectiva retailerilor, cât şi a producătorilor, se arată într-un studiu GfK, potrivit căruia a fost al doilea an consecutiv când românii au avut un apetit crescut pentru produse mai scumpe şi pentru cheltuieli mai mari. 
„Piaţa FMCG a crescut cu 3,4% în valoare faţă de 2015. În spatele acestei creşteri stă atât o creştere cu 3% a volumelor cumpărate, cât şi fenomenul de uptrading (orientarea consumatorilor către produse superioare din punct de vedere al preţului). Spre deosebire de anul trecut, uptrading-ul s-a regăsit atât în comerţul modern, cât şi în cel tradiţional. Acest fenomen a determinat la nivel naţional o creştere de un punct procentual a mărcilor premium, în defavoarea celorlalte categorii de preţ”, se arată în studiu. 
Pe de altă parte, studiul relevă faptul că românii cumpără mai rar bunuri de folosinţă curentă, dar cheltuiesc mai mult la un act de cumpărare. Reducerea frecvenţei cu care oamenii merg la cumpărături s-a remarcat exclusiv la categoriile de alimente proaspete, în vreme ce pentru produsele de îngrijire a casei frecvenţa de cumpărare a crescut. 

Două treimi din cheltuieli merg spre alimente
 
În cadrul bunurilor de folosinţă curentă, categoriile de produse alimentare domină în continuare cheltuielile românilor şi cumulează 66%, notează specialiştii, precizând că cel mai mare ritm de creştere l-au avut produsele de îngrijire a locuinţei, băuturile şi produsele de îngrijire personală. 
„Totuşi, dacă luăm în considerare mărimea segmentelor de categorii, alimentele proaspete şi băuturile au fost cele care au contribuit cel mai mult la creşterea pieţei FMCG. Printre categoriile care au înregistrat creşteri în 2016 sunt: fructele de mare şi peştele, alimentele congelate, fructele exotice (avocado, rodii etc), cidrul, şampania etc. 

Hipermarketul, cel mai important canal de retail

În ceea ce priveşte comerţul modern, specialiştii GfK au remarcat că acesta  acoperă 57% din piaţa totală de FMCG din România. 
„Pe parcursul anului 2016, retailerii moderni au câştigat 2 puncte procentuale faţă de 2015. Formatele de tip supermarket şi discount au contribuit cel mai mult la creşterea comerţului modern, câştigând câte o jumătate de punct procentual fiecare. Creşterea acestor formate provine din atragerea unui număr mai mare de cumpărători în magazine şi o creştere a frecvenţei de cumpărare. Cu toate că au avut o evoluţie constantă pe parcursul anului 2016 în ceea ce priveşte cota de piaţă, hipermarketurile rămân în continuare cel mai important canal modern, cumulând la nivel naţional mai mult de un sfert dintre vânzările totale de FMCG pentru consum acasă”, se arată în studiu.
În comparaţie cu alţi ani, în 2016 concentrarea retailerilor şi-a mai diminuat ritmul de creştere. Cota de piaţă a celor mai importanţi 10 retaileri s-a mărit doar cu 1 punct procentual (faţă de 3 puncte în 2015).
Printre cei mai activi retaileri, din perspectiva creşterii cotei de piaţă, se numără Lidl şi Profi. Comerţul tradiţional a avut o evoluţie negativă pe parcursul anului 2016, scăderea de 2 puncte procentuale fiind determinată de o reducere a frecvenţei cu care românii cumpără din formatele tradiţionale. 

INS: Cheltuielile totale ale unei gospodării au fost, în medie, de 2.692 lei 
 
De altfel, statisticile INS pe ultimul trimestru al anului trecut arată că veniturile totale medii lunare au reprezentat, în termeni nominali, 3.085 lei pe gospodărie şi 1.168 lei pe persoană, în timp ce cheltuielile totale ale populaţiei au fost, în trimestrul IV 2016, în medie, de 2.692 lei lunar pe gospodărie (1.019 lei pe persoană) şi au reprezentat 87,2% din nivelul veniturilor totale. 
Astfel, veniturile băneşti au fost, în medie, de 2.735 lei lunar pe gospodărie (1.035 lei pe persoană), iar veniturile în natură de 350 lei lunar pe gospodărie (132 lei pe persoană), salariile şi celelalte venituri asociate lor formând cea mai importantă sursă de venituri (58,4% din veniturile totale ale gospodăriilor). La formarea veniturilor totale ale gospodăriilor au contribuit, de asemenea, veniturile din prestaţii sociale (22,5%), veniturile din agricultură (2,2%), veniturile din activităţi neagricole independente (2,4%) şi cele din proprietate şi din vânzări de active din patrimoniul gospodăriei (1,5%). O pondere importantă o deţin şi veniturile în natură (11,3%), în principal, contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii (9,9%). 
„Mediul de rezidenţă influenţează diferenţele de nivel şi, mai ales, de structură între veniturile gospodăriilor dintre mediul urban şi mediul rural”, a precizat INS. 
În ceea ce priveşte cheltuielile, INS susţine că principalele destinaţii sunt consumul de bunuri alimentare, nealimentare, servicii şi transferurile către administraţia publică şi privată şi către bugetele asigurărilor sociale, sub forma impozitelor, contribuţiilor, cotizaţiilor, precum şi acoperirea unor nevoi legate de producţia gospodăriei (hrana animalelor şi a păsărilor, plata muncii pentru producţia gospodăriei, produse pentru însămânţat, servicii veterinare etc.) ‐ cheltuielile pentru investiţii, destinate pentru cumpărarea sau construcţia de locuinţe, cumpărarea de terenuri şi echipament necesar producţiei gospodăriei, cumpărarea de acţiuni etc. deţin o pondere mică în cheltuielile totale ale gospodăriilor populaţiei (doar 0,2%). 
„Conform clasificării standard pe destinaţii a cheltuielilor de consum (COICOP), produsele alimentare şi băuturile nealcoolice au deţinut, în trimestrul IV 2016, în medie, 34,8% din consumul gospodăriilor”, se arată în comunicat.

2017, caracterizat de inflaţie
Spre deosebire de anii anteriori, anul 2017 va fi caracterizat de inflaţie, ca urmare a relaxării fiscale şi a tăierii TVA-ului în 2015 şi 2016, ceea ce anticipează un ritm mai lent de creştere.
 
  • Currently 1.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

Nota curentă: 1.0 din 8 voturi

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

    Timpul de 30 zile în care puteaţi face comentarii pe marginea acestui articol a expirat.


    Recomandat Curierul National
    Ultimele comentarii:

    Indiferenta, incompetenta si interesul fac ca prob ...
    Sistemul medical, la pământ: Românii, bolnavii Europei

    Persoanele fizice singulare nu pot solicita anular ...
    Nu există nicio justificare pentru pensii speciale

    Nu este nimic anormal . Orasul Stalin a redevenit ...
    Rusia, scandalizată de redenumirea Parcului Tolbuhin din București

    i-a chemat cineva pe bolshevicii ”eliberatori” ...
    Rusia, scandalizată de redenumirea Parcului Tolbuhin din București

    tarom este pe drumul fara intoarcere! ...
    Bode, PNL: TAROM este distrus cu bună știință

    Top articole:

    Afişează articolele cele mai:
    Votate | Comentate | Expediate

    Radio Sud

    Alege TV

    Tipografia de Sud
    Orologia Primo minuto

    Sumarul ediţiei:

    Eveniment

    Economie

    Finante Banci

    Specializat

    Politic

    Actualitate

    Turism

    IT&C

    Piata farma

    Extern

    Util