Rabla 2017 pentru firme: Cum vor putea cere bani societăţile pentru schimbarea maşinilor vechi

Firmele vor putea să ceară în 2017 bani de la stat pentru achiziţionarea de maşini noi, în schimbul casării automobilelor vechi, potrivit unui proiect de act normativ al Ministerului Mediului (MM). Concret, pentru fiecare maşină veche scoasă din circulaţie, firmele vor putea cere maximum 10.500 de lei, însă totalul nu va putea depăşi echivalentul în lei al sumei de 200.000 de euro.

Regulile pentru înscrierea firmelor în programul guvernamental supranumit „Rabla” sunt incluse în Proiectul de ordin MM privind aprobarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, aflat actualmente în dezbatere publică. Pentru a se aplica, acesta are nevoie doar de aprobarea ministrului mediului, Daniel Constantin, scrie avocatnet.ro (LINK PT ONLINE http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_45114/Rabla-2017-pentru-firme-Cum-vor-putea-cere-bani-societ%C4%83%C8%9Bile-pentru-schimbarea-ma%C8%99inilor-vechi.html)
Practic, societăţile vor putea cere bani pentru schimbarea maşinilor vechi cu unele noi în cadrul unei scheme de minimis. Astfel, prin cererea de finanţare se vor putea cere cel mult 200.000 de euro, echivalent în lei (adică în jur de 900.000 de lei). Totuşi, dacă firma activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, suma solicitată nu va putea fi mai mare de 100.000 de euro, echivalent în lei (adică în jur de 450.000 de lei).
Prima de casare va rămâne la nivelul de anul trecut - 6.500 de lei pentru o maşină -, iar faţă de 2016 aceasta va fi condiţionată de „cantitatea de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al autovehiculului nou, în regim de funcţionare mixt”, aşa cum scrie în proiectul de ordin MM. În 2017, banii se vor da pentru maşinile noi al căror sistem de propulsie generează maximum 130 g CO2/km.
Prima de casare va putea fi cumulată, totuşi, cu un ecobonus de 1.500 de lei, tot în funcţie de emisii: pentru 2017, ecobonusul se va acorda pentru automobilele noi al căror sistem de propulsie generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcţionare mixt. Totodată, se va putea face cumularea şi cu un ecobonus de 2.500 de lei pentru vehiculele cu sistem de propulsie hibrid. Asta înseamnă că firmele vor putea cere, pentru fiecare maşină, cel mult 10.500 de lei.
Referitor la vechimea maşinilor, prima de casare se va acorda numai pentru cele înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2010, potrivit proiectului de ordin. Aici trebuie precizat că suma de maximum 10.500 de lei va putea fi acordată pentru mai multe maşini noi, în schimbul casării unui număr echivalent de automobile vechi, cu încadrarea în limita de 200.000, respectiv 100.000 de euro. Cu alte cuvinte, o societate va putea să ceară prima pentru zece maşini noi, însă va trebui să caseze zece maşini vechi de cel puţin opt ani.
Prima de casare va reprezenta doar o parte a preţului unei maşini noi, diferenţa urmând să fie suportată de firmă. Odată ce programul „Rabla” va intra în vigoare, sesiunile pentru depunerea cererilor de finanţare vor fi stabilite şi anunţate de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).

Ce paşi se vor face pentru obţinerea banilor

Firmele ce vor dori să se înscrie în programul „Rabla”, pentru înlocuirea maşinilor vechi cu unele noi, vor avea de urmat câţiva paşi mari pentru obţinerea finanţării nerambursabile.
Astfel, înainte de orice, va trebui depus un dosar de înscriere la registratura AFM. Transmiterea acestuia se va putea face prin orice mijloc ce asigură confirmarea primirii de către AFM în interiorul sesiunii de înscriere. Dacă totul va fi în regulă, dosarul va fi acceptat. După obţinerea acordului autorităţilor, societatea se va putea înregistra la unul dintre producătorii de maşini validaţi în programul guvernamental, obţinând o notă de înscriere. Achiziţionarea autoturismelor noi se va putea face doar de la producătorul la care se va face înscrierea.
După înscriere va urma predarea maşinilor uzate, către un colector autorizat, pentru distrugerea acestora. După acest pas, firmele vor trebui să radieze vehiculele din circulaţie. În urma acestor două operaţiuni se vor obţine certificatul de distrugere şi certificatul de radiere. Apoi, documentele prin care se face dovada distrugerii şi radierii vor trebui prezentate producătorului la care s-a făcut înregistrarea.
În fine, ultimul pas va fi cumpărarea maşinilor noi de la producătorul validat. Bine de ştiut este că nota de înscriere va avea o valabilitate de maximum 120 de zile (însă nu mai târziu de data de 31 decembrie 2017), astfel că depăşirea termenului nu va mai permite firmei să beneficieze de banii ceruţi statului.
Societăţile se vor putea înscrie în programul „Rabla” numai dacă şi-au achitat toate obligaţiile de plată către autorităţile centrale şi locale (taxe, impozite, contribuţii, amenzi). În plus, acestea nu vor trebui să se afle, de exemplu, în insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară sau dizolvare.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 20 Martie 2017. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.