Cum ne aducem românii acasă

Andreea Andrei


100 de administraţii locale vor prezenta lista de locuri disponibile pentru diaspora
Până în prezent, 4 milioane de români sunt plecaţi din ţară
Repatrierea trebuie să reprezinte o prioritate pentru statul român

Liderii ,,RePatriot”, proiect de repatriere prin antreprenoriat adresat românilor din diaspora, s-au întâlnit ieri, 10 august, cu presa din România. Prin acţiunile pe care le derulează,  RePatriot doreşte să dezvolte o platformă de consiliere şi asistenţă pentru românii din afara ţării. Mai exact, proiectul îşi propune să-i determine pe românii din diaspora să revină în ţară şi să investească aici într-o posibilă afacere. Însă, pentru ca acest lucru să se întâmple, aşa cum au subliniat şi liderii RePatriot, este nevoie ca aceştia să se simtă doriţi acasă. Aceasta fiind de altfel şi prima condiţie pentru ca lucrurile să se întâmple. Aşadar, administraţia publică locală trebuie să înţeleagă importanţa diasporei şi să se implice mai mult în acest sens. 
Până în 2018, RePatriot urmăreşte ca 100 de administraţii publice locale să prezinte acest mesaj şi să facă cunoscute locurile de muncă disponibile pe care românii din diaspora le-ar putea accesa. 
,,RePatriot” a fost lansat de Fundaţia Romanian Business Leaders, organizaţie apolitică, neguvernamentală şi non-profit, înfiinţată în iulie 2011. Obiectivul principal al fundaţiei este acela de crea o platformă de acţiune şi implicare socială pentru lideri din mediul privat. 
Potrivit repatriot.ro, în prezent, Fundaţia Romanian Business Leaders are peste 300 de antreprenori şi şefi de companii din România care se implică voluntar în proiecte privind educaţia, cultura antreprenorială şi buna guvernare.  
Temele discutate

Printre subiectele discutate astăzi s-au numărat deficitul forţei de muncă, soluţii pentru atragerea românilor din diaspora înapoi în ţară, studiul ,,RePatriot - Open-I Research”, ediţia 2017 a Zilelor Diasporei şi Summit-ul l RePatriot, care urmează să aibă loc în perioada 4-8 octombrie 2017. 
Marius Bostan, iniţiatorul proiectului RePatriot, a subliniat importanţa diasporei ca sursă transversală de bogăţie care poate reprezenta un catalizator pentru atragerea de investiţii, obiectivul propus fiind repatrierea şi atragerea unui număr de 100 de investitori pe an. Aşadar, repatrierea trebuie să reprezinte o prioritate pentru statul român, care trebuie să dea un mesaj coerent şi clar în acest sens. Statul român este astfel obligat să ofere românilor din diaspora oportunităţi de reîntoarcere. 
Pe de altă parte, Bostan a declarat că statul român trebuie să-şi reprezinte cetăţenii, în caz contrar, aceştia trebuie să se reprezinte singuri. Atât timp cât cetăţenii înţeleg lucrurile, este o chestiune pentru înlăturarea lucrurilor ,,negative’’.
Felix Pătrăşcanu, co-fondator Fan Courier, a atras atenţia asupra lipsei forţei de muncă calificate, în special în Vestul ţării. Până în prezent, 4 milioane de români sunt plecaţi din ţară. România pierde în jur de 80.000 de oameni calificaţi, serioşi, a mai declarat Pătrăşcanu. Potrivit unui studiu făcut pe un eşantion de 400 de persoane, 70% dintre românii din diaspora ar dori să se întoarcă în ţară. În încheiere, Pătrăşcanu a subliniat importanţa schimbării mentalităţilor.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 11 August 2017. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.