Revolta transportatorilor

Andreea Andrei


Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România a obţinut autorizaţie pentru organizarea unor proteste, pe 13 decembrie
Transportatorii rutieri aduc anual 4,7% din PIB-ul României
În anul 2010, Ordonanţa 34 din 2010 ar fi trebuit să elimine pirateria din transporturi, însă după numai câteva luni de la adoptarea acesteia, parlamentarii au modificat-o, astfel încât să nu se mai poată aplica

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a obţinut autorizaţie pentru organizarea unor proteste, pe 13 decembrie, în Bucureşti şi în toate marile oraşe din ţară, iar pe 20 decembrie 2017, din toată ţara se vor deplasa coloane de maşini către Bucureşti, pentru un miting în faţa Guvernului, în vederea respectării legislaţiei în vigoare. Transportatorii rutieri aduc anual 4,7% din PIB-ul României, dar pirateria din acest sector de activitate va scădea dramatic acest procent. Cerem doar respectarea legilor, nu cerem bani, nu cerem facilităţi sau subvenţii.
Le răspundem celor care se acuză reciproc de interese în eliminarea pirateriei din Transporturi, amintind faptul că singurul premier al României care a semnat un protocol cu transportatorii şi l-a respectat a fost Emil Boc, în anul 2010. Ordonanţa 34 din 2010 ar fi trebuit să elimine pirateria din transporturi, însă după numai câteva luni de la adoptarea acesteia, parlamentarii au modificat-o, astfel încât să nu se mai poată aplica. Mai mult, în anul 2015, Lucian Şova a introdus în lege sintagma „în mod repetat”, astfel încât organismele de control nu pot aplica legea decât dacă demonstrează că cei prinşi în trafic au mai făcut transport ilegal de persoane şi nu sunt la prima abatere - lucru care elimină, practic, posibilitatea de a interveni pentru eliminarea pirateriei din transportul rutier. Nu discutăm de interese politice, ci de respectarea legii în România. 
Îi amintim premierului Mihai Tudose că este garantul respectării legii în România şi îi cerem să rezolve de urgenţă această situaţie. În caz contrar, taximetriştii şi transportatorii rutieri de persoane vor ieşi în stradă, în Bucureşti şi în marile oraşe, pe 13 decembrie, iar dacă nici atunci nu se va respecta legislaţia în vigoare, pe data de 20 decembrie vor veni toţi transportatorii în Capitală, pentru un miting de amploare, în Piaţa Victoriei.
„Nu vrem ca datele 13 sau 20 decembrie să rămână în istorie, având în vedere numărul mare de nemulţumiţi care ni s-ar putea alătura la acţiunea de protest din faţa sediului Guvernului. În Bucureşti sunt 10.260 de licenţe de taxi, la care se adaugă încă 60.000 din celelalte oraşe ale ţării, 40.000 de operatori de curse regulate şi circa 20.000 de transportatori de colete, pirataţi şi ei de aceleaşi platforme. Dacă luăm în calcul faptul că UBER şi alte firme nelicenţiate şi neautorizate au trecut deja la transport de marfă şi colete, toate aceste domenii de activitate vor fi grav afectate. Nu înţelegem cum unii trebuie să respecte prevederile legale, în timp ce alţii îşi pot desfăşura activitatea în ilegalitate. În urma întâlnirii pe care am avut-o luni, 4 decembrie, cu primarul general, Gabriela Firea, Primăria Capitalei a răspuns în modul cel mai firesc solicitărilor noastre care exprimă cerinţele transportatorilor autorizaţi: eliminarea concurenţei neloiale, practicate prin sistemele de aplicaţii online ce oferă servicii ilegale de taximetrie. Primarul General ne-a garantat că vor fi luate toate măsurile legale, astfel încât legislaţia de specialitate în vigoare să fie respectată de toţi cei care practică activitatea de taximetrie, transport persoane în Capitală”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.
Din moment ce în România nu se poate deschide un simplu chioşc fără respectarea prevederilor legale, tot în România este amendat orice amărât care îşi vinde zarzavaturile la colţ de stradă, dar peste 8.000 de şoferi UBER pot face taximetrie nelicenţiată doar în Bucureşti, deşi numărul de licenţe de taxi e limitat la 10.260, nu înţelegem de ce această activitate ilegală nu este oprită de autorităţi, pentru că se ştie foarte bine cine este în spatele acestor afaceri. Cum îşi permite UBER să spună că mii de şoferi pot obţine venituri în plus? În baza căror legi şi autorizări sunt obţinute? Nu sunt respectate prevederile Codului Fiscal. Zecile de mii de autoturisme care practică activitatea de transport persoane prin intermediul acestor aplicaţii - UBER, TAXI FY, BLA BLA CAR etc. - nu sunt licenţiate şi autorizate, iar şoferii nu au atestat. Nu fac ITP din 6 în 6 luni şi nu respectă prevederile legale din domeniu. Mai mult: 25% din veniturile ilicite obţinute rămân în Olanda şi sunt purtătoare de taxe, impozite şi TVA. De ce nu vor să se autorizeze în România? La aceste întrebări, reprezentanţii acestor platforme ori nu au răspuns, ori răspunsurile lor nu au avut nicio legătură cu întrebarea pusă.
Le amintim reprezentanţilor firmei UBER şi susţinătorilor lor că protestele împotriva companiei nu s-au organizat doar în România, ci în toate ţările în care această companie face acelaşi lucru: încalcă legislaţia, nu plăteşte taxele şi impozitele conform legilor în vigoare, nu lucrează cu şoferii conform legislaţiei muncii, face concurenţă neloială, iar activitatea nu poate fi controlată sau sancţionată, deşi toate celelalte firme care respectă legea sunt şi controlate şi sancţionate. Dacă ar fi nefondate acuzaţiile, de ce ar protesta absolut toţi taximetriştii din toate ţările în care îşi desfăşoară activitatea firma UBER? Dacă am face şi noi acelaşi lucru şi am renunţa la respectarea legii, ar fi mulţumite autorităţile că nu vom mai aduce 4,7% din PIB? În luna august, primarul Londrei a luat decizia de a retrage licenţa UBER, pentru a respecta legislaţia britanică. Furnizarea unui serviciu inovator nu trebuie să fie în detrimentul siguranţei şi securităţii clienţilor, a companiilor licenţiate”, a declarat primarul Londrei. 
În acest context, cerem primului-ministru, organelor de control abilitate să ia măsurile necesare pentru A SE APLICA LEGEA, pentru a împiedica activitatea ilegală a acestor firme care fac de fapt transport de persoane nelicenţiat, venituri ilicite, fraudă fiscală, concurenţă neloială transportatorilor autorizaţi din România. 
S-au depus cereri de protest în toate marile oraşe din ţară, acolo unde activitatea ilegală de transport persoane a luat o mare amploare, prin intermediul acestor aplicaţii. Primul protest va avea loc pe 13 decembrie.
Îi cerem primului-ministru să reflecteze la această situaţie, astfel încât să nu trecem la pasul următor, să organizăm protestul din faţa sediului Guvernului, cu peste 70.000 de transportatori din toată ţara, pe 20 decembrie, se arată în comunicatul transmis de COTAR.
,,În România de astăzi, nimeni nu este mai presus de lege. Noi cerem ca fiecare să respecte legea. Astfel, dacă fiecare face ce vrea la noi în ţară, facem şi noi. De asta am ajuns unde-am ajuns.  Care sunt interesele celor care îi susţin pe cei de la Uber? Consider că este vorba de o înţelegere între oamenii politici, care în mod tacit acceptă acest lucru”, a mai declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 07 Decembrie 2017. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.