Tinerii noştri de fiecare zi

Florin Antonescu


A fost Gala Olimpicilor Internaţionali - elevi premiaţi la olimpiade internaţionale sau regionale pe discipline de învăţământ, profesorii care i-au pregătit, şcolile unde învaţă.
În paralel, universităţi de la noi şi-au derulat propriile gale pentru premierea performerilor.
Acelaşi sistem generator de performeri se dovedeşte, totuși, deficitar în ceea ce priveşte formarea de nivel mediu, general.

La trecerea dintre ani, au fost evidenţiaţi în gale strălucitoare tinerii noştri autori de performanţe internaţionale în aria cunoaşterii cu tot ce poate cuprinde ea: învăţătură, educaţie, cercetare, informare, ştiinţă, deschidere spre economie, cultură, societate în ansamblu (întrepătrunderile raportului dintre parte şi întreg sunt inevitabile).
A fost Gala Olimpicilor Internaţionali, organizată de Ministerul Educaţiei Naţionale - elevi premiaţi la olimpiade internaţionale sau regionale pe discipline de învăţământ, profesorii care i-au pregătit, şcolile unde învaţă. A urmat Gala Studenţilor Români din Străinătate, organizată de Liga Studenţior Români din Străinătate - tineri autori de rezultate certificate în mari universităţi din ţară şi din lumea largă. În aceeaşi perioadă, localizat, universităţi de la noi şi-au derulat propriile gale pentru premierea performerilor. Concomitent cu aprecierile, s-au reactivat contestările, în sensul că laureaţii de acest fel nu sunt reprezentativi pentru sistemul nostru educaţional. Pe deasupra, au fost găsite noi argumente în susţinerea fatalităţii că oricum ei nu vor activa în industria, în business-ul, în producţia şi creaţia din ţară.
De fapt, aceşti performeri sunt reprezentativi pentru şcoala românească. În această şcoală s-au ridicat şi de aici au plecat în universităţi, institute, companii. Investiţia familiilor şi a lor personală, invocată în susţinerea non-apartenenţei la sistemul nostru educaţional, pur şi simplu nu ar fi pornit fără ceva care să-i servească drept bază, motiv, reper. Că sunt puţini şi sistemul e foarte mare ţine de normalitate şi intră în definiţia performerului şi a performanţei.
De asemenea, ceea ce-i face reprezentativi este continuitatea în activitatea pornită, certificată în ţară. Ei au primit recunoaştere şi profesează în domeniile lor, pe bază de diplome. Nu sunt dintre mult mediatizaţii autodidacţi sau realizaţi în cu totul alte direcţii decât cele în care au făcut şcoală (ori, şi mai şi, lipsiţi de şcoală şi totuşi „performeri”), nu au devenit celebri ca autori de câte ceva care e „cel (cea) mai mare din lume”, rezultatele nu le apar în Cartea recordurilor, ci le rămân în cărţi. Prin aceasta, meritele lor sunt cu atât mai mari.
În acelaşi timp, acelaşi sistem generator de performeri se dovedeşte deficitar în ceea ce priveşte formarea de nivel mediu, general. Şcoala românească pregăteşte oameni de excepţie, dar lasă impresia că nu ştie să formeze oameni de fiecare zi. O arată rezultatele la teste internaţionale de masă, la examene naţionale şi la examenele curente, informale, pe care le presupune contactul cu lucrul în economie, cu practica. Angajatorii reclamă lipsa unor potenţial angajaţi cu nivel mediu de pregătire, pentru operaţii obişnuite în prezent. Decidenţii asupra sistemului nostru educaţional vorbesc despre profesii din viitor, despre societatea cunoaşterii, abordarea interdisciplinară, cultivarea creativităţii şi susţinerea excelenţei. În schimb, sunt contraproductivi, dacă nu cumva chiar indiferenţi, la asigurarea resursei umane deopotrivă pregătite pentru activitatea economică de serie şi pentru integrarea în viaţa obişnuită. Perspectiva devenită actualitate odată cu începerea noului an este de creare a noi centre de excelenţă, de creştere a numărului de premianţi, de alocări bugetare sporite în acest scop, desigur spre gloria şcolii şi a ţării noastre. O preocupare cel puţin egală este stringent să existe şi faţă de susţinerea educaţiei şi formării aparent fără glorie.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 09 Ianuarie 2018. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.