Discursul presedintelui Romaniei, Klaus Iohannis în cadrul ceremoniei de decorare a unor instituţii de învăţământ

Vă prezentăm în continuare transcrierea alocuţiunii:
'Domnule ministru,
Distinşi profesori şi cercetători,
Dragi elevi şi studenţi,
Doamnelor şi domnilor,

Vă urez "Bun venit!" la Palatul Cotroceni cu prilejul decorării unor vechi instituţii de învăţământ din România, dar şi a unora dintre cei mai promiţători tineri cercetători pe care îi are ţara noastră. Îmi face o deosebită plăcere să recunosc astăzi meritele dumneavoastră în educaţia şi cercetarea românească.

Se discută încă prea puţin despre învăţământ în spaţiul public. Totuşi, educaţia şi cercetarea sunt două domenii cheie care au contribuit semnificativ la desăvârşirea Marii Uniri din 1918 şi continuă să aibă un rol important în modernizarea României.

Mărturie în acest sens stă numărul mare de şcoli şi licee care îşi sărbătoresc centenarul.

Să nu uităm că înainte de Unire, de-a lungul câtorva decenii, au fost înfiinţate, cu mari eforturi, şcoli în aproape toate localităţile din Vechiul Regat al României.

Multe dintre unităţile de învăţământ prezente aici au fost fondate ca parte a acestui efort de a creşte nivelul de cultură, de a reduce rata ridicată a analfabetismului, dar şi de a forma cetăţeni capabili să ia parte la viaţa economică şi civică a statului.

Măsurile iniţiate de ilustrul ministru Spiru Haret au arătat puterea imensă pe care o pot avea reformele susţinute, sprijinite pe termen lung de o clasă politică interesată de modernizarea statului.

Astăzi, ne aflăm într-un moment de cotitură similar cu cel existent la începutul secolului trecut. România s-a reintegrat în spaţiul cultural şi politic european, iar globalizarea ne obligă să oferim elevilor noştri o pregătire comparabilă cu cea existentă în ţările dezvoltate de pe mapamond.

Avem nevoie, din nou, de spiritul lui Spiru Haret şi de o susţinere cât mai puternică a şcolii din partea clasei politice.

Direcţiile de reformă necesare pentru şcoala românească sunt clare, problemele cărora trebuie să le răspundă fiind vizibile în statistici şi în numeroase rapoarte interne şi internaţionale.

Şcoala trebuie să contribuie la prosperitate şi la reducerea inegalităţii, să formeze absolvenţi pregătiţi pentru piaţa muncii şi cetăţeni activi în viaţa comunităţii şi în viaţa statului.

Dezvoltarea educaţiei în baza unei viziuni şi a unei strategii este necesară pentru a evita haosul legislativ sau reformele care se anulează reciproc la câţiva ani distanţă.

În acest sens, am derulat în ultimii doi ani proiectul 'România educată' şi am implicat principalii actori din educaţie în procesul de a identifica fundamentele unei astfel de viziuni şi strategii.

Îmi doresc să avem un sistem de educaţie de calitate, care să ofere fiecărui copil un parcurs clar şi predictibil.

Cercetarea trebuie să devină unul dintre pilonii de dezvoltare a României în al doilea său secol de existenţă, pentru că viitorul nostru este legat de construirea unei economii şi a unei societăţi bazate pe cunoaştere.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 10 Ianuarie 2018. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.