Deputat Mihai Cătălin Botez: Trotuare în comunele traversate de drumuri naționale și europene, soluția pentru evitarea multor accidente rutiere.

Curierul Naţional


Peste 9 milioane de cetățeni români locuiesc în mediul rural. 44% din populația României. Multe dintre comunele sau satele care reprezintă locul de domiciliu pentru acești oameni sunt străbătute de drumuri județene, naționale sau europene, intens circulate.

În lipsa unor trotuare, care sa permită cetățenilor să se deplaseze în condiții de siguranță, aceștia sunt nevoiți să meargă pe acostamentul drumului, punându-și zilnic viața în pericol. Pe drumul spre școală sau la întoarcerea acasă copiii merg pe fâșia îngustă de pe marginea drumului, la câțiva centimetri de autovehiculele ce se deplasează pe respectivul sens de mers. Situația este și mai gravă în timpul nopții sau al anotimpului de iarnă când soarele apune mult mai devreme iar condițiile de vizibilitate sunt scăzute.
Ați crede poate, că ne aflăm în prezența unui vid legislativ. Că este o carență legislativă și că nu există o lege care să stabilească în sarcina autorităților publice locale obligația de a oferi locuitorilor condiții de deplasare sigure. Nimic mai neadevărat. Ordonanța nr. 43 din 28 august 1997, republicată, privind regimul drumurilor, stabilește în mod clar prin articolul 19 alineatul 2 obligația Consiliilor locale de a "asigura, în intravilan, condițiile de deplasare a pietonilor şi cicliștilor, prin amenajări de trotuare şi piste.". De asemenea, Ordonanța nr. 21 din 30 ianuarie 2002 privind gospodărirea localităților urbane şi rurale, instituie prin art. 7 alin. 1 litera e, obligația Consiliilor Judeţene de a acorda "asistenţa tehnică, sprijin şi îndrumare autorităţilor administraţiei publice locale pentru construirea, întreţinerea, repararea şi modernizarea drumurilor comunale, a străzilor şi trotuarelor, a şanţurilor şi a podețelor."
Deși autoritățile au această obligație, observăm că în practică, localitățile în care pietonii circulă în condiții de siguranță sunt foarte puține. Nu puține sunt însă, cazurile în care din acest motiv s-au petrecut grave accidente de circulație. În data de 05.01.2018, în comuna Mureşenii Bârgăului, traversată de un drum național intens circulat și fără trotuare a avut loc un accident în urma căruia o fată de 16 ani a murit, iar alte patru fete şi o femeie au fost rănite. O statistică Eurostat plasează România pe primul loc în topul țărilor care au cel mai mare număr de pietoni morți în accidente rutiere raportat la populația țării. 32 de pietoni morți la un milion de locuitori, de patru ori mai mulți decât în Franța și de cinci ori mai mulți decât în Germania.
Autoritățile care au obligația legală să acționeze și să întreprindă măsuri în acest domeniu, nu pot rămâne nepăsătoare. Construirea trotuarelor care să ofere pietonilor condiții civilizate și sigure de deplasare trebuie să constituie o prioritate!
Voi face cere atât consiliilor locale, dar și consiliului județean Vaslui să ia măsuri în această direcție, astfel încât să nu citim știri despre astfel de tragedii și in județul Vaslui.
Cred că atitudinea civică și susținerea politică a unor idei pot lucra împreună pentru confortul și siguranța cetățenilor.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 13 Februarie 2018. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.