92% dintre români susțin publicarea anuală, cu titlu informativ, de către o autoritate competentă, a unor prețuri de referință pe piața de reparații auto și pentru închirierea autovehiculelor primite la schimb de persoanele păgubite RCA, arată cel mai recent studiu IRES realizat pentru UNSAR. Acesta este cel de-al treilea an consecutiv în care cercetarea sociologică realizată de IRES arată că această măsură este susținută într-o majoritate covârșitoare și de publicul larg.
Măsura reprezintă, de altfel, una dintre cele mai importante soluții de îmbunătățire a cadrului legislativ pe care industria de asigurări a propus-o public, în mod constant, în ultimii ani. Cu toate acestea, proiectul de Hotărâre de Guvern privind plafonarea pe termen de 6 luni a tarifelor de primă RCA, publicat recent în transparență decizională – care oricum riscă să debalanseze industria de asigurări – nu pare a ține cont nici de aceste aspecte.
Subliniem încă o dată că industria de asigurări susține introducerea unui preț de referință pentru reparațiile auto, cu titlu informativ, și nu o coplată. Aceste prețuri, introduse cu titlu orientativ, ar ajuta consumatorii să fie mai bine informați cu privire la costurile implicate, în cazul în care ar fi păgubiți RCA.
Ca principiu, costul unei asigurări trebuie mereu corelat cu despăgubirile în continuă creștere plătite de asigurători. Așadar, dacă valoarea primelor RCA este plafonată, atunci ar trebui limitată și inflația daunelor, pentru ca piața să poată funcționa în condiții de predictibilitate și stabilitate, de care fiecare actor economic are nevoie pentru a putea investi în România.
Evidențiem încă o dată faptul că plafonarea primelor RCA nu poate reprezenta o soluție pentru reechilibrarea pieței asigurărilor auto. În acest sens, este necesar un pachet complet de măsuri care să asigure modernizarea legislației în domeniu, precum și să aibă în vedere o mai bună protecție a păgubiților. Însă capacitatea asiguratorilor de a determina individual primele RCA în funcție de riscurile pe care și le asumă și de a distribui acest risc între asigurați este esențială în orice scenariu.
Nu în cele din urmă, precizăm că, în ciuda declarațiilor vădit tendențioase ale unor asociații din zona de transporturi comerciale, tarifele RCA se calculează conform legislației, prin metode actuariale, fundamentate pe calcule matematice și statistice, cu respectarea reglementărilor în domeniul concurenței. Aceleași declarații jignesc constant cei aproape 50.000 de oameni care lucrează în industria de asigurări și care au depus eforturi considerabile în ultimele luni pentru a absorbi impactul falimentului City Insurance, suprapus cu perioada pandemică.