„Prin strategia «în China, pentru China» ne integrăm pe deplin în sistemul industriei locale pentru a dezvolta și fabrica produse care să răspundă mai rapid nevoilor clienților chinezi”, a declarat pentru China Media Group (CMG) președintele și directorul executiv al Grupului Volkswagen China, Ralf Brandstätter. În luna ianuarie 2024, s-a inaugurat Centrul de cercetare și dezvoltare Volkswagen din China, fiind cel mai mare centru de acest fel din străinătate. Finanțat cu aproximativ un miliard de euro, acest obiectiv nu doar că poate crește substanțial randamentul de dezvoltare a produselor Volkswagen, ci poate îmbunătăți și structura costurilor companiei.
Investițiile străine sunt importante în stimularea dezvoltării și prosperității economiei chineze, dar și a celei mondiale. Datele statistice arată că în ianuarie a.c. în China au fost înființate 4.588 companii cu capital străin, cifra reprezentând o creștere de 74,4% față de aceeași perioadă din 2023. Evident este că, în pofida încetinirii creșterii economiei mondiale și a stagnării investițiilor externe la nivel global, China rămâne un loc atractiv pentru investițiile străine.
În luna ianuarie, volumul investițiilor străine utilizate în mod real de China a fost de 112,71 miliarde de yuani, cifra cunoscând o fluctuație ușoară. Cum privim acest fenomen? Specialiștii susțin că din anul 2018 încoace situația investițiilor la nivel global a fost în scădere. În 2022, investițiile străine directe s-au redus cu 13,8% la nivel global și cu 17,1% în entitățile economice dezvoltate. În aceste condiții, China a menținut o stabilitate generală în atragerea investițiilor străine, lucru deloc ușor. În general, piața Chinei cu uriașele ei oportunități și potențial de dezvoltare nu poate fi ignorată de companiile transnaționale.
În ceea ce privește structura investițiilor străine, sectorul de înalte tehnologii din China a atras în ianuarie 2024 peste 39 miliarde de yuani, reprezentând 34,7 procente din investițiile străine valorificate. Investițiile străine valorificate în manufactura legată de înaltele tehnologii au avut o creștere de peste 40%, îmbunătățirea și relansarea acestui sector este în creștere.
În privința surselor de investiții străine, cele din Franța și Suedia s-au înmulțit cu 25 ori și respectiv, 11 ori, în timp ce investițiile germane, australiene și singaporeze au avut creșteri de 211,8%, 186,1% și 77,1%, fapt ce respinge relatările presei occidentale care afirmă că investițiile străine se retrag din China.
Foto: CFP
De ce investitorii își intensifică prezența în China? Conform unui raport al grupului britanic HSBC, 87% din companiile chestionate afirmă că își vor întări activitatea în China pentru că economia de aici este în creștere. China prezintă o piață uriașă și are lanțuri industriale profund integrate, o piață de consum de amploare, o economie digitală dezvoltată, cât și oportunități în dezvoltarea durabilă. Investitorii străini au avut un profit considerabil. Rata de profit al investițiilor străine directe în China din ultimii cinci ani a fost de 9%, cifra fiind printre cele mai mari din lume. De exemplu, Grupul HSBC din partea continentală a Chinei a avut în 2023 un profit de peste un miliard de dolari.
Directorul general al sucursalei din China a companiei canadiene de îmbrăcăminte Canada Goose, Kuan Cheng, a declarat pentru CMG că datorită cifrelor de afaceri bune din China, compania a investit succesiv pe această piață și și-a format aici cea mai mare rețea de magazine exclusive la nivel mondial. În ultimul trimestru al anului trecut, buna performanță a pieței de pe partea continentală a Chinei a contribuit mult la creșterea cu 62% a veniturilor companiei respective în Zona Marii Chine.
Directorul general pe Zona Marii Chine a gigantului SIEMENS, Wang Hao, a declarat că deschiderea tot mai mare către exterior și optimizarea susținută a mediului de afaceri din China au oferit un mare sprijin dezvoltării companiei în această țară. Datorită inovației tehnico-științifice a Chinei, SIEMENS a obținut o nouă șansă în digitalizare. În 2023, încasările filialei în China au crescut cu 7% față de 2022.
Directorul executiv al gigantului L’ORÉAL, Nicolas Hieronimus, a declarat că în ultimii 26 de ani, China a fost tot timpul un motor puternic și o sursă de creativitate și inspirație pentru compania de cosmetice franceză. Anul trecut, profiturile filialei de pe partea continentală s-au majorat cu 5,4%. În februarie 2024, L’ORÉAL a anunțat investiții în mărci chineze de parfum. „Suntem convinși că a investi în China presupune a investi pentru viitor”, a declarat Nicolas Hieronimus.
Opiniile acestor investitori străini nu fac excepție. Conform ultimului raport lansat de Consiliul pentru Promovarea Comerțului Internațional din China, aproape 70% din respondenți sunt optimiști față de piața chineză pentru următorii cinci ani, iar peste 90% din companii cu capital străin chestionate au estimat că în următorii cinci ani, profiturile lor în China vor fi echivalente cu cele de acum sau chiar mai mult. Analiștii au arătat că odată cu elaborarea și mai multor politici preferențiale, investițiile străine vor crește rapid.
Directorul general al filialei în Zona Marii Chine a întreprinderii farmaceutice Sanofi din Franța, Shi Wang, a spus într-un interviu pentru CMG că „avem în permanență încredere în perspectiva pieței chineze și credem că în viitor, potențialul său inestimabil ne va stimula să ne dezvoltăm mai departe.”
Articol realizat de Radio China Internațional și CCTV