Pe măsură ce restricțiile la exporturile chinezești impuse de SUA se intensifică, producători auto din Coreea de Sud care se bazează în principal pe bateriile de producție chineză nu se prea descurcă, în timp ce producția de baterii pentru Cybertruck, noul tip auto al companiei americane Tesla, se confruntă cu dificultăți. Tesla a lansat un apel către producătorii chinezi de baterii. Noul program aprobat în statul american Mississippi indică faptul că patru companii vor investi 1,9 miliarde de dolari pentru o fabrică de baterii, iar una dintre cele patru este din China și va avea 10% din acțiunile fabricii. Toate acestea demonstrează că dezvoltarea autoturismului electric nu se poate realiza fără China.
Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației a anunțat recent că volumul exportului de baterii din China în 2023 a totalizat 127,4 gwh, în creștere cu 87,1% față de anul precedent. Cele mai multe au ajuns în Europa, după care în SUA și Asia de Sud-Est. Din Top 10 producători de baterii, șase sunt din China.
Bateriile chinezești au caracteristici aparte. În primul rând, producătorii chinezi au capacitatea de a dezvolta și a fabrica toate piesele-cheie ale unei baterii și au un lanț industrial integral. În al doilea rând, China ocupă o poziție dominantă în materiile prime necesare fabricării bateriilor. În 2023, peste 80% din materialele componente ale unei baterii au fost din China.
În al treilea rând, bateriile fabricate în China sunt calitative și cu costuri mai mici. De exemplu, producătorul auto german Volkswagen a fost în 2020 prima companie străină care a investit în bateriile în China. Potrivit prognozelor acesteia, până în 2030, costurile pentru celula bateriei vor fi reduse cu 30%, iar costurile pentru celula mașinilor din gama cea mai ieftină vor fi micșorate cu 50%. Nu în ultimul rând, producătorii chinezi de baterii susțin inovații tehnologice și strategiile globale. China a devenit cea mai mare țară în fabricarea bateriilor, cu 74% din patente.
SUA au vizat intimidarea industriei chineze emergente prin politizarea și înființarea de bariere comerciale, ceea ce arată o gândire susținută de supremație și încălcarea normelor comerciale de concurență loială. SUA nu vor reuși să intimideze sub pretextul securității naționale industria chineză de baterii datorită priorităților acesteia care nu se pot înlocui.
Agenția Internațională de Energie a anunțat că SUA nu au capacitatea de exploatare și prelucrare a minerelor de litiu, nichel și cobalt și au mai puțin de 5% din producția globală de materiale pentru poluri pozitive și negative ale bateriei. Excluderea bateriilor chineze va contribui la scumpirea mașinilor electrice din SUA. Așadar, așa-numitele măsuri protecționiste americane vor afecta propriile norme comerciale și interesele americanilor.
Jurnaliștii de la Bloomberg au scris recent că mașinile electrice Made in USA nu ar ajunge pe piață fără China și SUA trebuie să dea dovadă de modestie în acest domeniu. Centrul de Studii Strategice și Internaționale (CSIS) și alte institute americane au anunțat că China rămâne o piață de neînlocuit pentru investitori și o forță a creșterii mondiale.
Articol realizat de Radio China Internațional și CCTV