Din dorința de a impozita tot ce mișcă, se poate ajunge uneori la situații de-a dreptul hilare, de genul impozite și taxe mai mari decât veniturile încasate de către contribuabil. Una dintre aceste situații poate apărea în cazul veniturilor încadrate la art.155 alin.(1)lit.c)-h), adică în cazul următoarelor venituri:
– venituri din drepturi de proprietate intelectuale;
– venituri din cedarea folosinţei bunurilor;
– venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură;
– venituri din investiţii;
– venituri din alte surse.
Concret, avem, de exemplu, o familie de pensionari care deține o proprietate comună pe care o închiriază cu suma de 3.000 lei/an, care nu au venituri din salarii și nici nu se încadrează în categoriile de persoane exceptate conform art.154 din Codul Fiscal. Trebuie menționat că fiecare dintre cei doi pensionari va trebui să depună Declarația Unică anuală (formularul 212), pentru că sunt coproprietari, venitul fiind de 1.500 lei/an/persoană. În acest caz, familia respectivă va datora statului CASS de 10% la 6 salarii minime brute pe țară, iar la un salariu de 3.300 lei/lună, dacă nu se schimbă din 2024, de când se aplică și legea, va rezulta suma de plată de 1.980 lei/persoană (3.300 lei x 6 luni x 10%), la care se adaugă și 150 lei impozit pe venit (1.500 lei/an x 10%). Deci, fiecare pensionar va plăti 2.130 lei/an, la venituri de 1.500 lei/an. Asta rezultă din Legea 296/2023, cu aplicare de la 01.01.2024:
..Art. 1741. (…)
(19) În cazul în care persoanele fizice aflate în situaţia prevăzută la art. 170 alin. (2) realizează un venit net anual cumulat sub nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, iar în anul fiscal precedent nu au realizat venituri din salarii şi asimilate salariilor pentru care datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate la un nivel cel puţin egal cu 6 salarii minime brute pe ţară în vigoare în perioada în care au fost realizate veniturile sau nu s-au încadrat în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate prevăzute la art. 154 alin. (1) lit. a) – c) şi e) – g), acestea datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate la o bază de calcul egală cu 6 salarii minime brute pe ţară şi depun declaraţia prevăzută la art. 122 până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor, în vederea definitivării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.
(20) Prevederile alin. (19) se aplică şi în cazul în care persoanele fizice aflate în situaţia prevăzută la art. 170 alin. (2) au estimat venituri cumulate cel puţin egale cu 6 salarii minime brute pe ţară, iar până la termenul prevăzut pentru depunerea declaraţiei de la art. 122 au procedat la corectarea declaraţiei iniţiale prin depunerea unei declaraţii rectificative, ca urmare a realizării de venituri sub plafon.”
Cum este posibil așa ceva? Nu este aberant? Înțeleg dorința de a reduce evaziunea fiscală, este și normal să se dorească asta, numai că măsurile care trebuie luate să nu fie excesive, deoarece vor avea efect exact invers. Păi, în situația prezentată, ce credeți că vor face proprietarii? Vor încasa la negru, cu siguranță! Și apoi chestiunea cu coproprietatea între soți este de asemenea discutabilă maniera de stabilire a impozitelor, îi vor obliga pe soți să fie creativi, nu au de ales, doar nu o să plătească dublu degeaba!
Dupa mine nu aveti dreptate si interpretați gresit. Acest lucru este si in CF valabil in 2023 la art 174 (18) si face trimitere la articolul 170 adica la cei ce estimează ca vor realiza peste plafon datoreaza CASS. In final, daca venitul este sub plafon si respectivul nu a fost salariat sau scutit, va datora plata la nivelul a 6 luni. De vazut si indicatiile de completare a DU care explica acel articol (estimat peste plafon dar realizat sub egal plata pe 6 luni). Acum doar au schimbat numerotarea, pentru ca la activități independente se va calcula altfel, dar cel de la c)-h) raman ca inainte.
Cu alte cuvinte, ca sa fiu mai clar, acea trimitere de la inceput: „În cazul în care persoanele fizice aflate în situaţia prevăzută la art. 170 alin. (2)..” se refera in mod direct la persoanele de la 170 (2) – persoane ce datorează contribuția pt ca estimeaza un venit peste plafon, nu la cele care nu datorează contributie (nu au estimat peste plafon). Nu se datoreaza contributie daca nu estimeaza venituri peste plafon si nu realizeaza in final peste plafon.
Din păcate rămân la părerea inițială. Art.1741 este nou introdus, iar referirea la art.170 alin.2, modificat și acesta cu Legea 296, se face cu scopul de a stabili care persoane plătesc CASS la nivelul a 6 salarii minime dacă veniturile nete sunt sub acest prag. Multumesc!
Dl.Alexandru, tocmai asta e problema, dacă un om și-a pierdut jobul si nu figureaza cu salarii in 2023, in 2024 va plati obligatoriu CASS calculat la 6 salarii minime brute, indiferent de cat de mic ar fi venitul. Ori, daca omul are venituri din dobanzi de 50 de lei, e ok sa plateasca 2000 lei la CASS ??
A mai fost aberatia asta pe vremea guvernului Ponta.
Nu este un lucru nou, este un articol de lege doar republicat intr-un fel, necesar pt ca s-au schimbat unele numerotari.
Forma veche e in textul actual al CF valabil in ultimii ani, la art 180 aliniat 18 si 18^1:
(18) În cazul în care persoanele fizice aflate în situaţia prevăzută la art. 170 alin. (1) realizează un venit net anual cumulat sub nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, iar în anul fiscal precedent nu au avut calitatea de salariat şi nu s-au încadrat în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate prevăzute la art. 154 alin. (1), acestea datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate la o bază de calcul echivalentă cu 6 salarii minime brute pe ţară şi depun declaraţia prevăzută la art. 122, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor, în vederea definitivării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.
(181) Prevederile alin. (18) se aplică şi în cazul în care persoanele fizice aflate în situaţia prevăzută la art. 170 alin. (1) au estimat venituri cumulate cel puţin egale cu 6 salarii minime brute pe ţară, iar până la termenul prevăzut pentru depunerea declaraţiei de la art. 122 au procedat la corectarea declaraţiei iniţiale prin depunerea unei declaraţii rectificative, ca urmare a realizării de venituri sub plafon.
Articolul 170 alin (1) doar a devenit acum 170 alin (2).
Aceasta forma veche de ani de zile este explicitata in indicatiile de completare DU la pagina 30, in care trimiterea la 170 este inlocuita cu textul „persoanele care estimeaza peste plafon” ceea ce confirmă deducția logica ca articolul 170 si in forma veche, cat si cea actuala, se refera la persoanele care datoreaza contributie pt ca estimeazavpt anul curent venituri peste plafon.
Problema am discutat-o acum cateva săptămâni si pe site-ul contapp, unde la inceput era aceeași concluzie ca trebuie platit la nivel de 6 salarii daca nu esti asigurat si ai realizat sub plafon. Dupa ce s-a lamurit ca prevederea e de fapt veche si se refera numai la cei ce au estimat peste (si au fost asigurati si acel an) adminul de acolo a modificat articolul.
Mulțumesc, eu am postat aceste comentarii cu argumente zic eu clare pt a-i linisti pe unii oameni. Daca nu sunt convinsi insa cel mai bine e sa puna aceasta intrebare la fisc.
Daca doriti si linkul cu indicatiile DU, urmăriți finalul punctului 32 (pagina 30) in care este explicat cum trebuie interpretate articolele 18 si 18 1 in forma veche (plafonul era la 12 salarii pana in 2022), in esenta aceleași articole cu cele care vor fi in 2024, că referirea se face la persoanele ce estimează peste plafon si realizeaza in final sub.
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/Instructiuni_DU_2023.pdf
Mulțumesc, cu respect, nu mai insist, sper ca v-am fost de folos. Dar, asa cum am scris, ceavmai buna metoda de convingerea e ca cei in cauza sa întrebe direct la fisc.
Nu numai, dar sunt foarte multi oameni nesalariati, cu venituri mici, din bursa, din cripto, din pariuri, din alte activități online etc, care NU fac plafonul de 6 salarii dar vor fi obligati de Art 174 (19) sa plateasca CASS la 6 salarii minine
Nu vor fi obligati, prevederea de la 174 (19) este valabila doar pentru persoanele prevazute la 170 (2), adică pentru cei care au depus declaratia unica si au estimat venituri peste plafon si ca vor datora cass dar in final realizeaza sub plafon.
Cititi si aici:
https://contapp.ro/blog/contributia-de-sanatate-cass-2024/#obliga%C8%9Bia-de-a-depune-declara%C8%9Bia-unica-pentru-plata-cass
Presupunand totusi ca aveti dreptate si va trebui plătit, inseamna ca si in ultimii ani.. 2023,2022,2021 etc trebuia platit pentru ca același text de la viitorul art 174^1(19) il regasim si in codul fiscal valabil in ultimii ani la articolul 170 (18)! Ceea ce nu s-a intamplat, nu au existat astfel de impuneri la venituri sub 6 salarii iar interpretarea fiscului a fost cea pe care am prezentat-o in interventiile de mai sus. Mulțumesc.