Guvernul a aprobat cheltuielile necesare pentru implementarea Sistemului National de Management privind Dizabilitatea (SNMD) – o platformă naţională centralizată pentru colectarea, stocarea şi distribuirea către autorităţile publice centrale şi locale, beneficiari individuali şi parteneri instituţionali a informaţiilor referitoare la adulţii şi copiii încadraţi într-un grad de handicap sau cei care sunt la prima evaluare pentru obţinerea certificatului.
Platforma este dezvoltată în cadrul unui proiect cu o valoare totală de 45.042.464,00 lei, finanţat din fonduri externe nerambursabile si de la bugetul de stat, prin bugetele Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale şi Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, cheltuielile urmând să fie eşalonate astfel : 784.393 lei în anul 2019, 1.712.482 lei – 2020 şi 42.545.589 lei în 2021.
SNMD va permite utilizatorilor înregistraţi din cadrul instituţiilor cu atribuţii în domeniul dizabilităţii să creeze şi să gestioneze dosarele persoanelor adulte şi a copiilor cu dizabilităţi, să urmărească, în mod centralizat, capacităţile de la nivelul centrelor rezidenţiale şi nerezidenţiale de protecţie socială şi să permită utilizatorilor înregistraţi din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi (ANPD) să aibă acces mult mai rapid la informaţiile înregistrate în noul sistem informatic de la nivelul direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului.
Platforma va asigura, de asemenea, introducerea de funcţionalităţi de scanare şi arhivare electronică a dosarelor persoanelor adulte şi a copiilor cu dizabilităţi, permiţându-se astfel urmărirea şi consultarea lor în format electronic, precum şi centralizarea managementului obligaţiilor de plată a drepturilor acordate persoanelor adulte cu dizabilităţi, ceea ce va duce la diminuarea posibilităţii apariţiei de erori şi fraude.
„Prin acest sistem, cetăţenii vor avea posibilitatea să transmită solicitări către ANPD şi DGASPC-uri, Comisia Superioară de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, Comisiilor de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap şi Comisiilor pentru Protecţia Copilului la nivel judeţean, prin intermediul unui portal, fără a mai fi nevoiţi să se prezinte la sediul acestor instituţii. De asemenea, ei vor putea găsi si informatii cu privire la stadiul rezolvării solicitărilor lor”, a declarat ministrul Muncii şi Justiţiei Sociale, Marius Budăi.
Totodată, noul sistem va sprijini activitatea strategică şi decizională în domeniul protecţiei persoanelor adulte cu dizabilităţi şi va crea un cadru de colaborare şi comunicare permanent asupra situaţiei dosarelor persoanelor adulte cu dizabilităţi, a centrelor rezidenţiale şi nerezidenţiale, precum şi a asistenţilor personali, a asistenţilor personali profesionişti şi a însoţitorilor persoanelor adulte cu dizabilităţi, pe toate palierele, prin creşterea calităţii actului de protecţie socială.
Conform unui raport al ANPD, la data de 31 martie 2018, numărul total al persoanelor cu dizabilităţi era de 805.159. Dintre acestea, 97,76 %, adică 787.098 persoane, se aflau în îngrijirea familiilor sau trăiau independent, iar restul de 18.061 persoane (2,24 %) erau instituţionalizate.