Poziția Alianței „O Voce pentru Educație” față de protestul profesorilor din România
Apreciem că momentul actual este unul de referință, un moment care impune responsabilitate și asumare din partea tuturor celor implicați. Este nevoie de soluții pe deplin înțelese și acceptate, în totalitatea consecințelor lor, ca parte dintr-un contract social care să permită respect pentru profesori simultan cu educație de calitate pentru fiecare copil.
În contextul protestului profesorilor din România, protest care a intrat în cea de-a treia săptămână, organizațiile membre ale Alianței „O Voce pentru Educație” fac următoarele precizări:
1. Am salutat, încă de acum un an, stabilirea ca reper de salarizare pentru intrarea în profesia didactică a referinței la salariul mediu pe economie. România se confruntă deja cu un deficit de profesori pentru anumite discipline, criză care se va adânci în următorii ani, ca urmare a valului de ieșire la pensie a generației celor născuți în anii 1966-1970. În acest moment, profesia didactică este departe de fi pe primele locuri în opțiunile de carieră ale absolvenților cu studii superioare.
2. O salarizare competitivă are nevoie să fie acompaniată de programe de sprijin la intrarea în profesie, precum și de măsuri complementare care să susțină creșterea nivelului de satisfacție în cariera didactică și motivația pentru formare și dezvoltare continuă. Studiile internaționale confirmă că depășirea cu succes a primilor cinci ani de carieră corelează pozitiv cu satisfacția în muncă și determină un parcurs profesional de calitate, în beneficiul direct al elevilor.
3. Alianța susține, de asemenea, nevoia unei componente flexibile a salarizării, la dispoziția Consiliului de Administrație (CA), care să funcționeze ca un instrument de management motivator pentru realizarea sarcinilor nelegate în mod direct de procesele de predare – învățare – evaluare.
Primul capitol al Manifestului Alianței este dedicat carierei didactice. Ținta strategică este „creșterea statutului profesional al cadrelor didactice astfel încât să reflecte rolul și impactul profesiei în societate, cu scopul de a atrage și păstra în sistemul educațional resurse umane și talente calificate”.
Împreună, organizații din mediul de afaceri și organizații neguvernamentale, ne menținem angajamentul față de această țintă. Ca generatori de dezvoltare reiterăm solicitarea ca profesorii să aibă parte de o salarizare adecvată, pentru a atrage și a menține în sistemul educațional profesioniști de calitate, care să fie motivați atât financiar, cât și non-financiar, să își exercite profesia, cu atenție și sprijin pentru fiecare elev, în fiecare zi. Pe de altă parte, este important să încurajăm comportamente asociate principiului meritocrației, comportamente care să permită evaluarea corectă a profesorilor, din perspectiva progresului elevilor și eforturilor depuse în dezvoltarea lor profesională.
Guvernul României de acum trebuie să dovedească faptul că înțelege deficitul demografic și nevoia de investiție în educație, astfel încât fiecare viitor adult să poată face o muncă de calitate, cu valoare adăugată cât mai mare.
Este nevoie de responsabilitate și asumare din partea tuturor celor implicați, în dialog onest și constructiv, fără jocuri de culise care să însemne și mai multă dezamăgire pentru profesori, elevi și părinți, precum și pentru întreaga societate.