Mihai Nicuț (e-nergia.ro)
Una dintre principalele surse de import de țiței ale Europei, inclusiv România, terminalul Caspian Pipeline Consortium (CPC), este în prezent indisponibilă parțial, ca urmare a unei pene de curent în vestul Kazahstanului apărută în urmă cu 4 zile.
Conducerea CPC a anunțat miercuri că a fost nevoită să oprească cele 3 stații de pompare din regiunea de vest a Kazahstanului, ca urmare a unui unui incident la centrala nucleară Mangystau, potrivit Reuters.
CPC, principalul oleoduct prin care Kazahstanul exportă țiței, continuă să pompeze petrol din Tengiz, cel mai mare zăcământ al țării ca producție, și Atyrau, însă la o “rată redusă”, stațiile de pompare fiind alimentate cu generatoare.
Potrivit presei kazahe, care citează Centrul de Informare și Analiză pentru Petrol și Gaze (IACOG) din cadrul Ministerului Energiei, producția de petrol și gaze, dar și activitatea de rafinare din Kazahstan au scăzut cu 20,8% și, respectiv, 45,8%
Pe 4 iulie, Kazahstanul a produs 200.100 de tone de petrol și 142 de milioane de metri cubi de gaz, în timp ce rafinăriile de petrol procesau 20.200 de tone de petrol.
Cu numai două zile înainte, producția de petrol era de 252.600 de tone, cea de gaze de 169,6 milioane de metri cubi, în timp ce rafinăriile de petrol procesau 37.300 de tone de petrol.
Guvernul kazah a declarat că unitatea centralei nucleare Mangystau, de 140 MW, a cărei întrerupere a provocat luni pana de curent în regiune va fi repornită până pe 7 iulie.
Dauletzhan Khasanov, directorul adjunct KazMunayGas, care deține toate cele trei mari rafinării de petrol din țară, a declarat că rafinăria Atyrau își va relua treptat activitatea pe măsură ce aprovizionarea cu energie în regiune se stabilizează, urmând a atimnge capacitatea obișnuită până la finalul acestei săptămâni.
Potrivit ministrului kazah al Energiei, Almasadam Satkaliyev, având în vedere penuria de benzină 95, compania rusă GazpromNeft va fi cea care va aproviziona stațiile din Kazahstan, țară care are are nevoie de cel puțin 40.000 de tone de benzină suplimentară.
Importul de combustibil din Rusia este singura soluție pentru a acoperi deficitul de carburanți ai Kazahstanului, care are rezerve de 351.000 de tone de benzină 92 (suficiente pentru 23 de zile), 46.000 de tone de benzină 95 (care acoperă consumul pe 15 zile) și 520.000 de tone de motorină (reprezentând consumul pe 29 de zile).
Potrivit editorului publicației kazahe Petroleum, Oleg Chervinsky, deși reparațiile ar putea fi finalizate rapid, „nu există nicio garanție că nu va mai apărea o altă pană de curent în viitorul apropiat”.
„Discuții privind construcția unei noi centrale electrice pe gaz pentru a sprijini operațiunile regionale cu petrol și gaze sau loc de ani buni, cel mai recent anunț sugerând că construcția ar putea începe în 2025”, a spus Chervinsky.
Rute alternative
Pentru a nu mai fi atât de dependentă de tranzitul petrolului său prin Rusia (prin terminalul CPC), KazMunayGas, care deține Rompetrol, a făcut eforturi să-și majoreze exporturile pe alte rute.
Astfel, KazTransOil, o subsidiară a KazMunayGas, a raportat că a exportat în al doilea trimestru al acestui an 347.100 de tone de petrol prin conducta Baku – Tbilisi – Ceyhan, care se traversează Azerbaidjanul, Georgia și Turcia, față de 19.200 de tone în primul trimestru al anului.
Cu alte cuvinte, tranzitul petrolului provenit din zăcământul Tengiz prin conducta Baku – Tbilisi – Ceyhan a crescut de 17,1 ori în al doilea trimestru.
KazMunayGas și SOCAR, compania națională de petrol din Azerbaidjan, au convenit să transporte anual 1,5 milioane de tone de petrol de la zăcământul Tengiz la conducta Baku – Tbilisi – Ceyhan.
KazMunayGas (KMG) a început să trimită petrol kazah din portul turcesc Ceyhan inclusiv către România, în condițiile în care, până acum, majoritatea livrărilor se făceau din portul rusesc Novorosiisk, capătul estic al condutei caspice CPC.