Într-un aviz adoptat în plenul său din martie, Comitetul Economic și Social European (CESE) subliniază că energia eoliană este o componentă-cheie a tranziției ecologice, subliniind necesitatea unor rețele energetice extinse și modernizate, a unor criterii de mediu în licitații și a unor criterii cuprinzătoare privind participarea publicului.
Conform documentului, o industrie eoliană puternică ar putea îmbunătăți bunăstarea de mediu, economică și socială a UE. Aceasta este ideea principală a avizului CESE elaborat de Thomas Kattnig și adoptat în sesiunea plenară din martie.
În fața presiunii tot mai mari din partea concurenților internaționali precum China, Uniunea Europeană trebuie să-și intensifice industria eoliană și să-și promoveze dezvoltarea energiei eoliene.
Pentru a atinge acest rezultat, blocul trebuie să își extindă, să modernizeze și să digitalizeze în mod semnificativ infrastructura de rețea și, în același timp, trebuie să creeze infrastructura de stocare corespunzătoare.
„Industria eoliană europeană este un pilon important al tranziției ecologice. Dezvoltarea rețelelor pentru conectarea, transmiterea și distribuirea energiei eoliene va face posibilă integrarea unui volum substanțial crescut de energie eoliană în sistemul energetic”, a spus dl Kattnig.
Licitațiile la rețea trebuie să respecte standardele de mediu, de muncă și sociale
Avizul subliniază că energia eoliană trebuie văzută ca o infrastructură critică, cu toate privilegiile corespunzătoare și obligațiile de due diligence, iar toate procedurile de aprobare a licitațiilor și a autorizațiilor trebuie să fie urgent și complet digitalizate și accelerate.
În plus, atunci când se organizează licitații pentru a determina modul de alocare a fondurilor pentru energie regenerabilă, este esențial să se aplice criterii de precalificare înalte pentru a se asigura că toți ofertanții respectă standarde stricte de mediu, de muncă și sociale.
Companiile ar trebui să respecte întotdeauna cerințele de securitate, securitate la locul de muncă, negocieri colective, cerințe sociale și de mediu, cum ar fi necesitatea de a promova o economie circulară.
Licitațiile bazate exclusiv pe preț promovează o cursă de jos care dăunează mediului și lucrătorilor și dezavantajează companiile care sunt dornice să contribuie, de exemplu, prin investiții în protecția mediului și a biodiversității.
Comunitățile energetice reprezintă un atu important pentru energia eoliană
Comitetul Economic ți Social European consideră că participarea cetățenilor și a societății civile organizate rămâne esențială. Tranziția energetică va fi un succes doar dacă ei sunt invitați să devină factori activi. “Fără implicarea lor, acceptarea socială a tranziției este în pericol, iar energia eoliană va fi la fel.
Comunitățile energetice, cooperativele energetice și partajarea energiei sunt vehicule valoroase pentru a stimula diseminarea energiei eoliene și reprezintă o formă interesantă de consum extins din trei puncte de vedere: social (participare și acceptare), economic (mobilizarea capitalului suplimentar) și energetic (generare).
Prin urmare, Comisia Europeană ar trebui să recunoască contribuția lor importantă în termeni sociali, economici și de eficiență energetică prin includerea participării efective a cetățenilor ca al șaptelea pilon al Planului de acțiune pentru energia eoliană propus.” – se menționează în avizul CESE.
De menționat faptul că, în octombrie 2023, Comisia Europeană a prezentat un Plan european de acțiune pentru energia eoliană pentru a se asigura că tranziția către energie curată merge mână în mână cu competitivitatea industrială și că energia eoliană continuă să fie o poveste de succes europeană.
Se consideră că Planul de acțiune va contribui la menținerea unui lanț de aprovizionare cu energie eoliană sănătoasă și competitivă, cu o carte clară și sigură de proiecte, atrăgând finanțarea necesară și concurând pe condiții echitabile la nivel global. Acesta este însoțit de o comunicare privind realizarea ambiției UE în domeniul energiei offshore, inclusiv energia eoliană, în urma Strategiei UE pentru energie regenerabilă offshore, care a fost adoptată în urmă cu trei ani.
Potrivit sursei citate, Planul de acțiune stabilește acțiuni imediate care trebuie întreprinse împreună de către Comisia Europeană, statele membre și industrie, pornind de la politicile și legislația existente și concentrându-se pe șase domenii principale:
• accelerarea implementării prin predictibilitate sporită și autorizare mai rapidă;
• design îmbunătățit de licitație;
• acces la finanțare;
• un mediu internațional echitabil și competitiv;
• parteneriate de competențe la scară largă pentru energie regenerabilă;
• implicarea industriei și angajamentele statelor membre.