Documentarul românesc NASTY, despre viața și cariera lui Ilie Năstase, a avut joi, 23 mai, o proiecție specială în cadrul Festivalului de Film de la Cannes, cel mai important eveniment cinematografic din Europa. Pe covorul roșu, alături de tenismenul Ilie Năstase, au pășit regizorii Tudor Giurgiu, Cristian Pascariu, Tudor D. Popescu, producătorii Cosmin Hodor și Bogdan Crăciun, dar și tenismenii Boris Becker, Henri Leconte, Virginia Ruzici și fostul partener la dublu al lui Năstase, omul de afaceri Ion Țiriac.
Într-o sală plină cu sute de spectatori, Thierry Frémaux, directorul Festivalului de la Cannes, a introdus filmul cu entuziasm: „România este o țară mare pentru cinematografie, cum este și pentru sport. Cele două, filmul și sportul, merg foarte bine împreună. Memoria sportului este o memorie colectivă, care trăiește prin film și este transmisă astfel peste generații. Cei care îl cunosc pe Ilie Năstase știu că titlul documentarului, Nasty, este unul foarte potrivit. Acest sportiv a fost primul număr 1 din istoria clasamentului ATP și vreau să îl salut pe directorul ATP Andrea Gaudenzi, care este alături de noi în această seară. Filmul pe care urmează să-l vedem spune o parte din istoria tenisului, dar surprinde și o epocă extraordinară, diferită, în care Ilie Năstase a fost actorul principal”. Frémaux i-a invitat pe scenă pe Tudor Giurgiu, Cristian Pascariu, Tudor D. Popescu și Ilie Năstase.
La finalul proiecției, sala a aplaudat minute în șir. Ilie Năstase, vizibil emoționat, a mulțumit tuturor celor prezenți pentru primire.
Documentarul românesc nu a trecut neobservat nici în presa internațională, unde a primit cronici pozitive. Publicația britanică The Guardian vorbește despre farmecul lui Năstase: „Unul dintre paradoxurile lui Năstase este faptul că, în afara terenului, el părea să fie foarte popular printre colegii săi profesioniști […]. Într-o perioadă în care sportul era mult mai prietenos și mai accesibil decât în prezent, Năstase a fost o figură plină de farmec, […] cu un exotism subliniat de moștenirea sa românească”
Pentru ScreenDaily, Nasty e „un documentar colorat și captivant. […] Imaginile de arhivă, color sau alb-negru, pe muzica lui Marius Leftărache, surprind atletismul de balerin a lui Năstase”, iar pentru portalul Cineuropa, „trioul de regizori realizează un documentar strâns, plin de tensiune, care este la fel de distractiv ca un meci cu Nǎstase”. Pentru Le Figaro, Ilie Năstase a fost „starul neașteptat” al acestei ediții a festivalului de la Cannes. Deadline Hollywood scrie: „Tenisul anilor ‘70 făcea deliciul publicului, mult mai mult ca azi, iar Nasty ne oferă din plin astfel de momente, filmul fiind centrat pe eroul-prinț-clovn al epocii sale. Poveștile din circuit ale acelor ani, spuse de Becker, Borg sau Connors sunt savuroase și fac din Nasty un documentar pop pe care-l poți vedea la infinit.”
Proiecția NASTY a fost subiectul unor articole și interviuri în publicații precum The Times și Variety.
NASTY este disponibil pe platforma MAX în România și în majoritatea țărilor europene.
Deplasarea echipei NASTY la Cannes a fost posibilă cu sprijinul: Centrul Național al Cinematografiei, UCIN, Institutul Cultural Român / Romanian Cultural Institute , DACIN SARA, Vodafone Romania, ROMGAZ, Transelectrica, Jidvei;
Transportator oficial al delegației: TAROM
NASTY este produs de Libra Films și HDR Evolution în co-producție cu HBO și Televiziunea Română. Prezentat de Fundația Ion Țiriac, Banca Transilvania, Dedeman, Superbet, cu sprijinul Mastercard. Filmul este realizat cu sprijinul Guvernului României, LIDL, Vodafone, Henkel România, CEC Bank, Regina Maria, HelpNet, Initative Media. Distribuit de Transilvania Film.
Mai multe detalii despre NASTY:
https://www.facebook.com/nasty.themovie
Doar spectatorii romani au tratat cu dezinteres acest film documentar.
In cinematografe a rulat cateva saptamani, iar dupa o perioada de timp relativ scurta a fost difuzat pe un canal de streaming (ceea ce alunga si mai mult spectatorii de cinema).
Impresionanta nu este cariera sportiva a lui Nastase, ci reusita sa financiara in viata care i-a permis sa plateasca din propriul buzunar un film elogios.