Uniunea Europeană (UE) a aprobat, de curând, impunerea de tarife suplimentare pentru vehiculele electrice din China. Decizia a stârnit imediat opoziția vehementă a Chinei, dar a provocat și divergențe în interiorul UE.
Europa a fost lider mondial în vehiculele cu combustibil pentru o lungă perioadă. Odată cu dezvoltarea vehiculelor electrice, produsele chinezești au devenit din ce în ce mai populare pe piața europeană.
Conform reglementărilor aprobate anterior de Consiliul European, vânzarea de vehicule noi cu combustibil și cu emisii zero de carbon va fi interzisă în UE începând din anul 2035. Ca rezultat, electrificarea este o direcție pe care companiile auto europene vor trebui să o aleagă.
Eliminarea vehiculelor cu combustibil va declanșa schimbări uriașe în întreaga industrie și în ecosistemul auto. Prima schimbare este legată de forța de muncă. Producția pieselor pentru vehiculele electrice necesită numai jumătate din forțele de muncă necesare producției de mașini cu combustibil. Apoi, odată cu scăderea cererii de pe piață, investițiile mari, inclusiv cele pentru cercetare au dus la creșterea pierderilor companiilor de automobile. Și lipsa de competitivitate a companiilor europene de vehicule electrice, cultivarea insuficientă a pieței, precum și infrastructura inadecvată au dus la încetinirea transformării electrificării în întreaga Uniune Europeană.
Pentru a face față actualei situații dificile, companiile auto europene trebuie fie să se angajeze în cercetare, fie să-și extindă rapid piața. Indiferent însă de ce vor alege, acestea nu pot fi separate de cooperarea cu China.
Unele surse susțin că motivul pentru care țările UE au votat pentru impunerea de tarife suplimentare Chinei este acela de a „forța” companiile chineze să investească în Europa. Dar, pe de o parte, China trebuie să suporte tarife excesive, iar pe de altă parte, să crească investițiile în Europa, ori acest lucru este extrem de nedrept. De fapt, un mediu de piață deschis și echitabil este factorul favorabil pentru atragerea investițiilor.
Articol realizat de Radio China Internațional și CCTV