Ziua Europeană a Consumatorului 2024 a subliniat necesitatea unei gestionări durabile a apei, a unei infrastructuri îmbunătățite și a educației consumatorilor pentru a se asigura că europenii își pot permite să cumpere apă.
Având în vedere că prețul apei va crește cu 25% până în 2030, UE va trebui să investească peste 250 de miliarde euro pentru a satisface nevoile Europei de apă și pentru a construi o societate în care toată lumea să aibă acces la apă curată și la prețuri accesibile.
Apa devine o resursă limitată, chiar și în Europa: până la 30% dintre europeni se confruntă cu stresul hidric cel puțin o dată pe an. Aceasta înseamnă că consumatorii, care în medie încă văd apa ca pe o marfă consumabilă, vor trebui să-și schimbe comportamentul pentru a o utiliza mai eficient, atât prin conștientizarea amprentei lor de apă, cât și prin utilizarea tehnologiilor inteligente de economisire a apei.
Cu toate acestea, poluatorii majori ar trebui să plătească și prețul și să nu lase consumatorii să suporte cheltuielile ascunse, a fost dezvăluit la Ziua Europeană a Consumatorului organizată de Comitetul Economic și Social European (CESE) pe 9 decembrie.
Cu 15.000 de litri de apă folosiți pentru a produce doar un kilogram de carne și 8.000 de litri pentru o pereche de blugi, cei mai mari cheltuitori de apă (cum ar fi producția și în special agricultura, care reprezintă 72% din toate extragerile de apă) vor trebui, de asemenea, să suporte costul impactului lor asupra mediului și să investească în instalații de producție mai bune.
În acest an, Ziua Europeană a Consumatorului s-a concentrat pe Provocările legate de apă: Explorarea perspectivelor consumatorilor – Progresul cu Acordul Albastru al UE.
Evenimentul anual a reunit membri ai CESE și ai Parlamentului European, precum și reprezentanți ai Comisiei Europene, companii de top din domeniul apei și organizații ale societății civile care lucrează în domeniul apei. Acesta a abordat problemele stringente ale deficitului de apă și ale poluării în creștere.
„Sărbătorim o etapă importantă: cea de-a 25-a aniversare a Zilei Europene a Consumatorului. Provocările legate de apă sunt o problemă care a fost văzută inițial ca o problemă regională, dar acum vedem că devine o provocare globală”, a declarat Bernardo Hernández Bataller, co-purtătorul de cuvânt al Categoria Consumatorilor și Mediului al CESE, în cuvântul său de deschidere.
„Apa este cel mai important subiect cu care trebuie să ne confruntăm în următorii ani, în special din perspectiva consumatorilor”, a declarat Milena Angelova, raportor pentru avizul CESE privind consumul eficient de apă și conștientizarea consumatorilor cu privire la amprenta lor de apă.
Acordul albastru al UE: O prioritate strategică
Dna Angelova a subliniat importanța Acordului albastru al UE ca inițiativă-cheie a CESE, o „instituție de pionierat a UE” în ceea ce privește problemele legate de apă. „Apa ar trebui văzută ca o parte fundamentală a viitoarelor inițiative politice emblematice ale Comisiei Europene. Ne-am dori să vedem lansarea noii Coaliții pentru Apă pentru a ajuta la implementarea Acordului Albastru European, iar în prezent lucrăm la crearea Platformei Părților Interesate Acordul Albastru European.”
CESE a fost în fruntea solicitărilor de a face din Acordul albastru al UE un set cuprinzător de recomandări pentru o politică durabilă a apei pentru Europa, o prioritate strategică de sine stătătoare. Unul dintre obiective este de a se asigura că accesul la apă curată și la prețuri accesibile rămâne un drept fundamental pentru fiecare european.
Hildegard Bentele, raportorul alternativ al Parlamentului European pentru Directiva-cadru privind apa, a subliniat importanța tot mai mare a protecției, gestionării și eficienței apei. Acest lucru reiese clar din faptul că aceste aspecte sunt incluse în programele de reformă și investiții în cadrul Fondului pentru redresare și reziliență în 15 state membre. „La urma urmei, Europa are o industrie a apei înfloritoare. Soluțiile de gestionare a apei inventate în Europa sunt lider la nivel global”, a spus doamna Bentele.
La nivel mondial, aproximativ 2,2 miliarde de oameni încă nu au acces la apă potabilă sigură. În Europa, 10 milioane de oameni sunt în această situație. Dacă nu se iau măsuri, sărăcia apei va afecta proporții și mai mari ale societăților din întreaga lume, cu consecințe de amploare asupra stabilității economice, sociale și politice. Cel mai recent sondaj Eurobarometru arată că conservarea apei se află printre prioritățile de top ale cetățenilor europeni, dar 61% au spus că le lipsesc informațiile și instrumentele practice pentru a face schimbări semnificative.
În septembrie 2024, Comisia Europeană a înregistrat o nouă inițiativă a cetățenilor europeni (ICE) pentru o Europă inteligentă și rezistentă la apă, care va fi lansată în curând pentru semnături în întreaga UE.
Cu toate acestea, în discursul său principal, Gaetano Casale, Directorul Biroului de Legătură al Institutului IHE DELFT pentru Educația Apei, a spus că apa este încă subevaluată în Europa.
„Care este comportamentul unui consumator european tipic? Aș susține că o abordare tipică este să vedem apa mai mult ca pe o marfă, un serviciu care este furnizat la un preț relativ scăzut”, a argumentat domnul Casale. De aceea, o abordare durabilă a apei, care este acum o necesitate absolută în Europa, necesită creșterea gradului de conștientizare cu privire la provocările prin educarea oamenilor cu privire la costurile de mediu, provocările unei populații mondiale în creștere și schimbările climatice. „Trebuie să începem să ne gândim la apă. Trebuie să educăm oamenii despre asta la toate nivelurile, de la școală la universitate.”
Principiul ”poluatorul plătește” aduce îmbunătățiri în infrastructură
Cu toate acestea, creșterea prețului apei pentru consumatorul final nu este niciodată o soluție, a declarat Luis Silveira Rodriguez, președintele Asociației Portugheze pentru Protecția Consumatorului (DECO). El a subliniat că guvernele trebuie să acorde prioritate reducerii pierderilor de apă și investițiilor în infrastructură.
De exemplu, în Portugalia, 30% din apa totală stocată și distribuită fie nu este facturată, fie se pierde din cauza utilizării neautorizate. 184 de miliarde de metri cubi de apă se pierd din cauza degradării conductei, costând aproape 90 de milioane de euro pe an.
La rândul său, Francesco Mascolo, vicepreședinte al Aqua Publica Europea, a spus că este important să se facă distincția între „consumatori” și „utilizatorii de apă” care nu au de ales între furnizorii de apă sau calitatea apei furnizate. Acesta este motivul pentru care trebuie să luptăm pentru ca aceștia să aibă acces la apă la prețuri accesibile. Aceasta înseamnă că tarifele la apă ar trebui menținute la cel mai scăzut nivel posibil.
Tarifele sociale și subvențiile pentru apă sunt esențiale pentru asigurarea accesului echitabil. Inițiativa „obligațiuni sociale de apă” a Italiei, care garantează 50 de litri de apă de persoană pe zi pentru familiile dezavantajate din punct de vedere economic, este un model pentru abordarea acestei probleme.
Cu toate acestea, apa este sub prețul din toate sectoarele societății, a declarat Pär Dalhielm, președintele Federației Europene a Asociațiilor Naționale de Servicii de Apă (EurEau). El a subliniat dimensiunea economică – și, prin urmare, intensivă în resurse – a accesului 24/7 la apă, fără de care competitivitatea afacerilor europene ar avea de suferit. „Problema este că prețul plătește consumatorii, nu poluatorii. Acesta este motivul pentru care trebuie să găsim diferite tipuri de modele care să pună prețul corect pe apă ca resursă”, a susținut domnul Dalhielm.
„Ca societate, trebuie să recunoaștem adevărata valoare a apei”, a declarat Hans Goossens, președintele Water Europe. „Trebuie să construim o Europă inteligentă și rezistentă la apă. La Water Europe, am realizat un studiu socio-economic pentru a evalua valoarea investiției UE în apă, care a evidențiat o nevoie de 255 de miliarde EUR în următoarele 20 de 30 de ani pentru a satisface cererile de apă ale UE”.
Împuternicirea consumatorilor
Els Bruggeman de la Euroconsumers și Markus Weidling de la Asociația Europeană pentru Gestionarea Datelor Energiei și Apei (EVVE) au fost de acord că calea de urmat pentru abilitarea consumatorilor este să furnizeze tehnologia care să calculeze consumul de apă și să măsoare modul în care este utilizată în gospodărie.
„A măsura înseamnă a cunoaște. Dar pentru a vă reduce amprenta de apă, trebuie mai întâi să știți câtă apă folosiți de fapt ca și consumator individual”, a spus Brugemman.
Pentru a reduce acest decalaj, organizațiile naționale din Spania și Portugalia au dezvoltat calculatoare ușor de utilizat, care estimează consumul individual de apă și oferă sfaturi utile pentru reducerea consumului. Aceste instrumente permit consumatorilor să ia decizii în cunoștință de cauză, cum ar fi alegerea produselor cu amprentă de apă mai mică. Transparența în procesele de producție este un alt factor critic. Dezvăluind câtă apă este folosită în fabricarea produselor, industriile pot încuraja consumatorii să susțină practicile durabile.
Contorizarea și subcontorizarea consumului de apă ar duce cu adevărat la creșterea eficienței. În prezent, nu există cerințe pentru informații regulate privind consumul de apă, spre deosebire de energie, a explicat dl Wielding.
În declarațiile sale de încheiere, Elena Montani de la Comisia Europeană a subliniat că activitatea Comisiei în domeniul apei din ultimii cinci ani s-a concentrat pe consolidarea protecției publice, accesul la apă și canalizare, transparență (inclusiv în ceea ce privește facturile la apă), principiul „poluatorul plătește” și practicile de eficiență a apei. Comisia elaborează acum o strategie de reziliență la apă care urmărește să abordeze ciclul întrerupt al apei, să abordeze atât problemele legate de calitatea și cantitatea apei și să integreze apa în alimente, energie și ecosisteme.