Studiu CIPRA
În sezonul sărbătorilor de iarnă, când tendința de a face excese este semnificativ mai mare comparativ cu alte perioade din an, Asociația CIPRA – Centrul de Informare, Prevenire Risc și Analiză a realizat o cercetare de piață cu privire la obiceiurile zilnice și de consum ale românilor asociate cu răsfățul și relaxarea, cu posibile riscuri asupra sănătății și impact asupra calității vieții, atunci când sunt practicate peste măsură.
Întrebați ce anume consideră că le oferă momente de răsfăț, 44% dintre respondenți au menționat consumul de zahăr (în special femeile, cu 50%, versus 38% bărbați) și tot 44% au indicat timpul petrecut în fața unui ecran, indiferent că este vorba despre a viziona filme, a juca diverse jocuri sau a intra pe rețelele de socializare. Următoarele în acest clasament sunt consumul de: produse de tip junk food (26%), tutun (21%) și alcool, cu o medie de 18% (aici, procentul bărbaților care consumă alcool este de 25%, în vreme ce în cazul femeilor, doar 12% se relaxează astfel). Se remarcă și faptul că tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani preferă într-o măsură mai mare, comparativ cu restul eșantionului, să se răsfețe cu produse de timp junk food, alcool sau tutun.
53% dintre respondenți consumă alcool la petreceri și evenimente festive, 45% atunci când își doresc momente de relaxare acasă, 38% la ieșiri în oraș, cu prietenii, 34% la masă, 7% când au o stare proastă sau sunt supărați. Comparativ cu anul trecut, mai multe persoane (57% versus 50%) au spus că obișnuiesc să consume 1-2 pahare de alcool la o petrecere, în vreme ce mai puține persoane consumă 3-4 pahare (22% comparativ cu 28%), iar 21% dintre respondenți se delectează cu mai 5-7 pahare sau chiar mai multe.
Expertul CIPRA, Oana Bulzan, medic și specialist în schimbarea stilului de viață, recomandă să ne bucurăm de tot ceea ce ne oferă sărbătorile, dar fără să exagerăm, pentru a nu ne da peste cap sănătatea, greutatea sau starea generală de bine în această perioadă din an. Chiar dacă mici excese ocazionale, de exemplu de Crăciun sau de Revelion, cel mai probabil nu ne vor îmbolnăvi sau îngrășa „peste noapte“, totuși este important să fim cumpătați.
„Sărbătorile sunt ocazii deosebite, așadar în loc să ne concentrăm pe restricții, ar fi mai bine să ne lăsăm purtați de emoțiile pozitive ale evenimentelor și să alegem cu înțelepciune ce dorim să gustăm, fără să ne simțim obligați să mâncăm tot ce se află pe masă.
Este minunat să savurăm momente frumoase alături de cei dragi și să ne bucurăm de mese delicioase, dar este important să facem alegeri conștiente, pentru a nu ne pune în pericol sănătatea, să includem în meniu legume, care au un conținut ridicat de fibre și contribuie la senzația de sațietate, să facem plimbări de 20-30 de minute după masă, sunt lucruri simple care ne ajută să menținem un control bun asupra greutății, digestiei și glicemiei, fără a renunța la micile plăceri“.
În privința consumului de alcool, doar 14% dintre respondenți declară că nu consumă niciodată, în vreme ce 35% consumă cel puțin săptămânal, în special bărbații (49%). Totodată, în 2024 se remarcă o scădere general a frecvenței și cantității de alcool consumate, comparativ cu anul 2023. Totuși, circa 1 din 4 respondenți și-ar dori să consume mai puțin alcool sau tutun, și în aceeași măsură își doresc sa consume mai rar.
Tot 1 din 4 respondenți ar dori să aibă alternative mai puțin dăunătoare la băuturi alcoolice și tutun.
În acest context, este extrem de important, pe de o parte, ca oamenii să aibă acces la surse de informare valide cu privire la riscurile exceselor asupra sănătății și calității vieții și la programe educaționale privind consumul responsabil, iar pe de alta, dezvoltarea și promovarea unor alternative mai sănătoase, de exemplu băuturi gustoase fără alcool, poate avea un impact pozitiv asupra obiceiurilor de consum.
Realizat de Reveal Marketing Research în luna noiembrie 2024 pe baza metodologiei CAWI (chestionare autoaplicate online), studiul CIPRA a vizat un eșantion reprezentativ la nivel național, format din 1067 de respondenți, bărbați și femei, utilizatori de internet, din mediul urban sau rural, cu vârste peste 18 ani. Rezultatele studiului sunt disponibile pe site-ul CIPRA, secțiunea Studii.