În luna noiembrie 2024, exporturile FOB au însumat 8389,4 milioane euro, iar importurile CIF au însumat 11227,1 milioane euro, rezultând un deficit de 2837,7 milioane euro, arată INS.
-Faţă de luna noiembrie 2023, exporturile din luna noiembrie 2024 au crescut cu 1,6%, iar importurile au crescut cu 6,2%.
-În perioada 1.I-30.XI 2024, exporturile FOB au însumat 86111,6 milioane euro, iar importurile CIF au însumat 116166,5 milioane euro.
-În perioada 1.I-30.XI 2024, exporturile au scăzut cu 1,0%, iar importurile au crescut cu 3,3%, comparativ cu perioada 1.I-30.XI 2023.
-Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada 1.I-30.XI 2024 a fost de 30054,9 milioane euro, mai mare cu 4518,8 milioane euro (+17,7%) decât cel înregistrat în perioada 1.I-30.XI 2023.
În perioada 1.I-30.XI 2024, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (47,0% la export şi 36,5% la import) şi alte produse manufacturate (28,7% la export şi 28,9% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada 1.I-30.XI 2024 a fost de 62338,8 milioane euro la expedieri şi de 83923,9 milioane euro la introduceri, reprezentând 72,4% din total exporturi şi 72,2% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1.I-30.XI 2024 a fost de 23772,8 milioane euro la exporturi şi de 32242,6 milioane euro la importuri, reprezentând 27,6% din total exporturi şi 27,8% din total importuri.
Soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.