Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR) organizează în București, vineri, 24 octombrie 2025, Congresul profesiei de Auditor Financiar: „Audit și sustenabilitate: o agendă comună pentru progres’’, eveniment în format hibrid.
Congresul, aflat la cea de-a IX-a ediție, reunește profesioniștii în audit din România, reprezentanți ai celor mai importante instituții profesionale din contabilitate și audit la nivel global, auditori internaționali, companii de audit și reprezentanții celor mai importante instituții din România.
Evenimentul va aborda teme precum auditul financiar și raportarea în materie de sustenabilitate în era transformării globale, aspectele practice ale auditului de sustenabilitate – reglementare și realități operaționale, dar și pregătirea profesională a auditorilor privind noile cerințe de raportare, implementate și în România prin Directiva CSRD (Directiva privind raportarea de către întreprinderi de informații privind durabilitatea).
„Am reunit în agenda congresului internațional organizat la București două teme extrem de importante la nivel global, care modelează noul rol al auditului. Pe de-o parte sunt chiar provocările legate de raportările și de asigurarea de sustenabilitate, apoi modul în care tehnologia și inteligența artificială vor ocupa un loc central în auditul de sustenabilitate – cum vor echipa ele auditorul financiar. Spun „vor echipa” întrucât am convingerea că raționamentul profesional și etica auditorului financiar sunt de neînlocuit de către tehnologie, pe care însă, în noul ecosistem de valori, trebuie să o folosim pe deplin”, a declarat Adrian Popescu – Președinte CAFR.
“La IFAC am identificat cinci elemente cheie ale ecosistemului de valori care oferă o asigurare de înaltă calitate informațiilor financiare. Ele sunt: procesul corect, oamenii potriviți, guvernanța corectă, reglementarea corectă și măsurarea corectă. Jucând rolul central în dezvoltarea acestor elemente, profesia noastră poate contribui la conturarea unei agende de succes pentru audit și sustenabilitate”, a transmis participanților la Congres Jean Bouquot – Președinte IFAC – organizația globală a profesiei contabile.
„Vom discuta în cadrul Congresului și despre cele mai bune practici în privința asigurărilor de sustenabilitate dar și despre cum putem dezvolta mediul prin care profesia noastră atrage și reține cei mai talentați profesioniști. Asta implică educație și formare, cu un accent special multidisciplinar pus pe raportările financiare, non-financiare și de acum și pe asigurările de sustenabilitate. Urmărim și participăm la dezvoltarea profesioniștilor în audit încă de la nivelul pregătirii academice și până la învățarea continuă pe care o parcurg membrii CAFR”, a mai spus Adrian Popescu, Președinte CAFR.
„Noi am luat o decizie înțeleaptă. Începând din anul universitar 2023-2024, am introdus în planurile de învățământ o disciplină de dezvoltare durabilă. Este foarte important că toate facultățile au conștientizat că este nevoie ca absolvenții noștri să aibă o pregătire în această componentă a dezvoltării durabile. Facultatea de contabilitate din ASE a luat chiar o decizie și mai înțeleaptă: a introdus în planul de învățământ disciplina specială privind raportarea corporativă a sustenabilității”, a declarat Nicolae Istudor, rectorul Academiei de Studii Economice din București.
Despre Congresul CAFR
Congresul Camerei Auditorilor Financiari din România, desfășurat în format hibrid, va reuni câteva sute de auditori financiari și profesioniști la nivel intern și internațional. Congresul este desfășurat în contextul în care la nivel european este în curs de derulare un proces de flexibilizare și temporizare a aplicării unor prevederi din Directiva CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), Directivă deja transpusă în România.
Despre Directiva CSRD (Directiva privind raportarea de către întreprinderi de informații privind durabilitatea)
Directiva CSRD a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2023, este transpusă în România, iar procesul de flexibilizare a raportărilor de sustenabilitate a demarat în februarie 2025, prin adoptarea de către Comisia Europeană a pachetului de simplificare Omnibus. Prin acest pachet, Comisia intenționează să reducă sarcinile administrative cu 25% pentru toate companiile și cu 35% pentru IMM-uri.
În octombrie 2025, Comisia de Afaceri Juridice a Parlamentului European și-a stabilit poziția finală în privința reducerii ariei de acoperire a Directivei pentru raportările de sustenabilitate. Poziția include inițial ca raportările de sustenabilitate să fie realizate de companiile care depășesc 1.000 de angajați și au o cifră de afaceri netă de peste 450 de milioane de euro. Companiile care au obligația de raportare pot solicita, la rândul lor, de la companiile din lanțul lor de furnizori, anumite informații legate de mediu, social și guvernanță, dar într-un mod limitat. Companiile care nu intră în sfera de aplicare inițială a CSRD pot întocmi propriile raportări de sustenabilitate pe baza unor standarde de raportare voluntare (VSME), care pot fi puse la dispoziția tuturor părților interesate, iar auditorii financiari pot verifica aceste raportări sub forma unei asigurări de sustenabilitate – un audit care verifică exactitatea și fiabilitatea raportărilor de sustenabilitate.
Despre Camera Auditorilor Financiari din România
CAFR reprezintă în prezent peste 4.300 de auditori persoane fizice și peste 1.000 de firme de audit, persoane juridice, ca membri. Profesia de auditor financiar a apărut în România odată cu înființarea organismului profesional în 1999, iar CAFR este în prezent membru în cele mai importante organizații de specialitate la nivel global, precum Federația Internațională a Contabililor (IFAC), Accountancy Europe, Federația Europeană a Contabililor și Auditorilor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (EFAA), proiectul Educație Profesionala Contabilă Europa (PAEE) și Asociația Internațională pentru Educație Contabilă și Cercetare (IAAER).