Se va plafona și marja rafinăriilor românești, dar și marja importatorilor – proiect în Parlament
Sursa: e-nergia.ro
Situația actuală de criză pe piața țițeiului și a produselor petroliere ar urma să fie prelungită până la 31 martie 2027, potrivit unui amendament adoptat marți, 6 octombrie, de Comisia pentru industrii și servicii din Camera Deputaților.
Una dintre cele mai importante modificări este eliminarea unei exceptări din legislația existentă, care ar putea avea un efect major în piața carburanților. Astfel, dacă până acum adaosul din activitatea de rafinare și din primul import de produs rafinat nu era plafonat la nivelul de anul trecut, de acum va fi, dacă amendamentul va fi votat și de plen.
“(11) Activităţile de rafinare şi prima vânzare a produselor rezultate din procesarea ţiţeiului, precum şi cele de import şi prima vânzare a produselor petroliere importate nu intră în sfera de aplicare a prezentului articol, era forma veche”,este prevederea în vigoare acum.
La propunerea deputatului deputatului PSD Augustin Hagiu, această prevedere se elimină.
Camera Deputaților este Cameră decizională.
Practic, este eliminată excepția de care beneficiau aceste segmente ale lanțului, ceea ce extinde sfera de aplicare a mecanismului de limitare a adaosului comercial.
Motivarea oficială a amendamentului este formulată în termeni de corelare legislativă. Potrivit documentului văzut de noi, abrogarea este necesară pentru „asigurarea coerenței și efectivității mecanismului de limitare a adaosului comercial aplicabil pe lanțul de comercializare a carburanților”.
România este importator net atât de țiței cât și de motorină, iar gradul de dependență a crescut în condițiile în care una dintre cele trei rafinării, Petrotel, este închisă.
Potrivit legislației de criză pe piața carburanților adaosurile distribuitorilor de carburanți sunt limitate la cele de la nivelul mediu al anului trecut, acciza la motorină este redusă cu maximum 25%, exporturile sunt restricționate și este posibilă o singură scumpire pe zi în stații, până la cel târziu ora 12.00. La aceste prevederi se adaugă acum limitarea marjelor de rafinare și a adaosului importatorilor.