Pentru 48% dintre cei care au participat la cel mai recent survey derulat de eJobs România cariera ideală înseamnă să fie antreprenori sau freelanceri, în timp ce doar 36% sunt mulțumiți de statutul de angajat full-time. 6,2% dintre respondenți ar fi fericiți dacă ar putea lucra doar part-time, în timp ce 9% nu au o perspectivă clară despre cum ar trebui să arate cariera ideală. Asta în ciuda faptului că aproape 60% dintre cei care au răspuns cred că este mai greu să fii antreprenor decât angajat.
Întrebați care sunt domeniile în care ar alege să-și deschidă un business, cei mai mulți au ales Alimentație / HoReCa, următoarele opțiuni fiind Vânzări, Agricultură și Educație / Training.
„Statutul de antreprenor păstrează în continuare o aură de miraj pentru o parte din ce în ce mai mare dintre români. Deși sunt conștienți că nu este neapărat ușor, ba dimpotrivă, visează ca, la un moment dat, să-și deschidă propria afacere sau să lucreze ca freelanceri. Iar această dorință este generată, în principal, de o nevoie mai mare de libertate și autonomie. Cu toate acestea, doar 12% dintre participanții la acest studiu sunt, în prezent, antreprenori sau freelanceri”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.
Atunci când vine vorba de avantajele vieții de antreprenor, 7 din 10 români pun pe primul loc faptul că ar putea să lucreze într-un domeniu de care sunt cu adevărat pasionați. Alte ”beneficii” menționate de aceștia sunt libertatea de a-și alege singuri echipa cu care să lucreze, faptul că nu ar avea șefi sau că ar câștiga mai mulți bani. Doar 37% cred că statutul de antreprenor le-ar oferi mai mult timp liber pe care să-l petreacă alături de familie și de prieteni.
„Studiul arată că românii au început să fie mult mai calibrați la ce înseamnă, de fapt, să ai o afacere. Da, ai mai multă libertate, dar această libertate vine cu un preț și nu trebuie confundată cu mai mult timp liber. 53% dintre cei care au participat la studiu sunt conștienți de faptul că ar munci mai mult decât în calitate de angajat. Nici în privința veniturilor nu sunt complet relaxați. Chiar dacă, în principiu, de la un anumit punct de dezvoltare a afacerii câștigurile ar trebui să fie mai mari decât atunci când lucrau în cadrul unei companii, riscul de a nu avea siguranța unui venit constant, lună de lună, îi sperie pe cei mai mulți”, adaugă Bogdan Badea.
Cei care nu sunt atrași de perspectiva antreprenoriatului sau nu au curaj încă să pornească pe acest drum mai trec la capitolul ”dezavantaje” următoarele aspecte: concurența în piață este deja prea mare, se tem de responsabilitățile uriașe pe care le presupune acest statut, partenerii de afaceri care nu-și respectă obligațiile de plată sau de faptul că nu ar mai avea suficient timp liber.
Din prisma acestor motive, 10% dintre respondenți au spus că, deși și-ar dori, nu își vor deschide vreodată un business. Aproape 5% declară că vor face acest lucru până la finalul anului, iar alți 9% în următorul an. Aproximativ 20% plănuiesc să aibă o afacere în următorii 1-3 ani, iar 7,5% vor să facă acest pas între 3 și 5 ani de acum.
„Un alt rezultat interesant al studiului este că 29% dintre participanți au încercat până acum să aibă o afacere, însă doar în jumătate dintre aceste cazuri încă mai funcționează. Principalele motive pentru care au renunțat au fost veniturile mai mici decât atunci când erau angajați, alegerea greșită a domeniului, falimentul sau faptul că aveau părea puțină experiență în domeniu”, explică Bogdan Badea.
Studiul a fost derulat în perioada august-septembrie 2019 pe un eșantion de 1.100 de persoane.