Directorul Direcţiei de Strategie și Stabilitate Financiară în cadrul ASF, domnul Valentin Ionescu, a declarat:
”Pentru a veni în sprijinul piețelor și a consumatorilor, la nivelul Autorității de Supraveghere Financiară s-au lansat o serie de proiecte pentru a încuraja dezvoltarea de noi soluții inovatoare în domeniul financiar. Prin intermediul acestor proiecte inovatoare se pun bazele dezvoltării unei modalități de comunicare și colaborare eficientă, prin care atât Autoritatea, cât și entitățile reglementate și/sau alte societăți interesate, să înțeleagă mai bine oportunitățile și riscurile generate de FinTech.
Inițiativele ASF vin în sprijinul dezvoltării tehnologiilor moderne pe piețele financiare și în același timp urmăresc menținerea încrederii consumatorilor în utilizarea serviciilor financiare și asigurarea unui nivel adecvat de protecție a acestora.
Dezvoltarea tehnologiilor moderne pe piețele financiare nebancare pot ajuta la o mai buna diversificare a produselor financiare și a canalelor de distribuție, în același timp reducând costurile și procesele birocratice.
Inovațiile financiare pot evolua rapid, dar beneficiile nu sunt imediate și nici riscurile nu pot fi prevăzute și atenuate în timp real. Comisia Europeană a adoptat în martie 2018 „Planul de acțiune FinTech”, destinat promovării competitivității și inovării în sectorul financiar european. Prin acest plan s-au urmărit, printre altele, crearea de oportunități pentru dezvoltarea de modele de afaceri inovatoare la nivelul UE, sprijinirea pentru integrarea noilor tehnologii cum ar fi blockchain/DLT, inteligență artificială (AI) și servicii cloud în sectorul financiar și sporirea securității cibernetice și a integrității sistemului financiar.
Consumatorii răspund în mod pozitiv digitalizării și doresc din ce în ce mai mult să utilizeze servicii financiare inovatoare prin canale electronice la distanță, în principal prin intermediul internetului și al dispozitivelor mobile. Aceștia au experimentat tranzacții digitale care oferă viteză și personalizare, iar acest lucru le modelează și așteptările referitoare la serviciile financiare. În loc de servicii financiare care le îndeplinesc în general nevoile, consumatorii își doresc oferte personalizate, adaptive, flexibile, care evoluează și furnizează rezultate specificate.
Un ecosistem FinTech este format din consumatori, instituții financiare, start-up-uri FinTech, investitori, autorități de reglementare și instituții de învățământ. Este important de menționat faptul că dezvoltarea sănătoasă a unui astfel de ecosistem va avea ca rezultat o cooperare reciproc avantajoasă pentru părțile interesate și, în cele din urmă, contribuie la reducerea costurilor cu serviciile financiare, la creșterea vitezei și la îmbunătățirea calității pentru consumatori.
FinTech înseamnă și noi oportunități pentru consumatori, pentru entități, dar și pentru Autoritate. Este important ca toate părțile implicate să se concentreze asupra oportunităților și beneficiilor generate de inovații, dar și asupra riscurilor ce pot apărea și a soluțiilor de prevenire sau de atenuare a acestora.
Astfel, ASF a lansat anul acesta FinTech Hub, în cadrul căruia a fost creat cadrul instituțional pentru dialog cu firmele care dezvoltă FinTech, sprijinind astfel dezvoltarea tehnologiilor moderne pe piața financiară, menținând în același timp încrederea și un nivel de protecție adecvat clienților. Acest hub reprezintă o punte între ASF și firmele ce dezvoltă noi modele de afaceri, aplicații, procese sau produse care au un efect direct asupra furnizării de servicii financiare și a facilita interacțiunea cu Autoritatea. Prin FinTech Hubse oferă mai multe facilități, precum sprijin în identificarea legislației aplicabile, îndrumare privind așteptările autorității și informații privind procesul de obținere a autorizației.
Un alt pas făcut de Autoritate pentru a veni în sprijinul dezvoltării l-a reprezentat demararea InsureTech Hub în anul 2018, fiind strâns conectat cu strategia EIOPA în domeniu. Prin acest hub se propune sprijinirea inovațiilor tehnologice în domeniul asigurărilor și facilitarea colaborării cu entitățile pieței de asigurări-reasigurări în vederea schimbului de informații, precum și publicarea de informații, recomandări punerea la dispoziție de resurse specializate. Din activitățile principale ale grupului dorim să menționăm facilitarea colaborării cu entitățile pieței de asigurări-reasigurări în vederea schimbului de informații pe subiecte tehnologice care să susțină o mai bună reglementare; elaborarea de propuneri în vederea sprijinirii inovațiilor tehnologice în domeniul asigurărilor, inclusiv din perspectiva reglementărilor necesare și acordarea de suport aplicării tehnologiilor de inteligență artificială, ghidare și recomandări prin intermediul inteligenței artificiale și a roboticii.
Autoritatea acordă o atenție sporită domeniului Fintech care se află în continuă creștere și care are abilitatea de a oferi o multitudine de beneficii pentru consumatori și piețe dar poate genera și riscuri. În acest sens, Autoritatea urmărește îndeaproape tendințele existente la nivel european și participă activ în mai multe grupuri de lucru constituite de autorități europene precum ESMA și EIOPA.
Pentru a putea înțelege mai bine domeniul Fintech, Autoritatea comunică mai strâns cu alte autorități similare din statele vecine. În acest sens, deja s-au demarat discuțiile cu o Autoritate similară din spațiul UE pentru stabilirea unui cadru de colaborare aprofundat în domeniul Fintech, sperând ca în perioada următoare aceste discuții să se concretizeze în proiecte comune”.