UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România și BAAR – Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România au luat notă cu surprindere de proiectul de Hotărâre de Guvern care instituie o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor de primă la asigurările RCA.
Propunerea de act normativ, publicată vineri pe site-ul Ministerului Finanțelor, pare a nu lua în considerare faptul că măsuri similare luate în urmă cu câțiva ani și-au dovedit totala lipsă de eficienţă pe termen mediu și lung. De altfel, decizia anterioară de plafonare a tarifelor RCA a atras după sine demararea procedurii de infringement de către Comisia Europeană și a condus la adoptarea unei legislații RCA care a afectat piața de asigurări și a contribuit la situația actuală. De altfel, industria de asigurări a atras constant atenția asupra acestor aspecte și a depus eforturi importante pentru a îmbunătăți cadrul normativ în domeniul asigurărilor, în beneficiul tuturor românilor, al economiei și societății – venind cu propuneri concrete. Printre soluțiile legislative propuse de UNSAR și BAAR în ultimii ani se numără emiterea ordinului comun al Ministerului Sănătății și ASF prevăzut de Legea 132/2017 pentru reglementarea baremului traumatologic în baza căruia să se calculeze despăgubirile morale pe cale amiabilă, în caz de vătămare corporală sau deces, și introducerea unui preț de referință orientativ pentru evaluarea despăgubirii, atât în ceea ce privește partea de reparații, cât și cea de rent-a-car.
În plus, cele două asociații ale asigurătorilor au atras în nenumărate rânduri atenția asupra faptului că țara noastră este „campioană” în ceea ce privește frecvența accidentelor rutiere, România menținându-se pe un loc fruntaș în Europa la acest capitol. Atât frecvența producerii accidentelor, cât și alți indicatori de specialitate, precum dauna medie plătită pe fiecare dosar – aflată în continuă creștere, contribuie la formarea prețului RCA. Iar costul unei asigurări RCA trebuie, conform legii, să fie corelat cu despăgubirile tot mai mari plătite de către companiile de asigurări – deoarece din fondul constituit din primele de asigurare se plătesc despăgubirile. Conform celor mai recente date publicate de ASF, reiese că, pentru fiecare 100 de lei încasați din RCA, asigurătorii trebuie să contribuie suplimentar cu circa 30 de lei.
Capacitatea asigurătorilor de a determina individual primele în funcție de riscurile pe care și le asumă și de a distribui acest risc între asigurați constituie un principiu de bază al asigurărilor. O debalansare a acestor mecanisme ar putea afecta solvabilitatea companiilor de profil și capacitatea acestora de a-și îndeplini rolul cel mai important, respectiv de a plăti despăgubiri către victimele accidentelor de circulație.
Industria de asigurări are nevoie de stabilitate și predictibilitate pentru a încuraja și alți investitori să fie activi și să investească în România. Din nefericire, măsuri de acest tip nu pot reprezenta soluții pe termen lung, întrucât nu au cum să ofere nici stabilitate, nici predictibilitate.Acest lucru are loc în contextul în care prioritatea ar trebui să fie tocmai îndreptarea acelor aspecte din legislația națională care au atras deja declanșarea procedurii de infringement împotriva României, că urmare a modificărilor aduse Legii RCA în trecut, și care afectează libertatea asigurătorilor de a-și decide propriile politici și strategii de vânzare.
Nu în ultimul rând, reamintim și pe această cale faptul că industria de asigurări este deschisă să găsească și să discute despre soluții, așa cum a fost de fiecare dată. Considerăm, însă, că este imperios necesar ca aceste soluții să pornească de la analize tehnice bine fundamentate și de la principiile asigurărilor, păstrând liniile trasate de legislația europeană – care are drept principal scop protecția păgubiților.