Ca să nu își concedieze angajații, firmele închise de autorități din cauza pandemiei și-au trimis personalul în șomaj tehnic. În noiembrie și decembrie tot mai mulți angajatori din domeniile vulnerabile au avut nevoie de sprijin de la stat. Până aproape de jumatatea lunii decembrie, peste 1.000 de doljeni se aflau în șomaj tehnic. În octombrie fuseseră doar 275.
Prelungirea măsurilor restrictive care au vizat activități economice a condus la creșterea numărului de persoane aflate în șomaj tehnic, înainte de Sărbătorile de iarnă. De asemenea, în noiembrie a crescut și numărul angajatorilor care și-au trimis angajații în șomaj tehnic.
Vârful șomajului tehnic în Dolj fusese în luna aprilie, pe perioada stării de urgență. Atunci, mii de oameni au stat acasă, din cauza că majoritatea activităților au fost întrerupte.
Acum, pe perioada stării de alertă, pot depune declarația pe propria răspundere că au personal în șomaj tehnic doar angajatorii al caror obiect de activitate este în randul domeniilor restricționate de autorități.
Cum a evoluat numărul de persoane în șomaj tehnic, în ultimele luni
Înăsprirea condițiilor cauzate de pandemie și-a pus amprenta asupra mediului de afaceri. Firmele închise de autorități sau restricționate au făcut eforturi pentru a-și păstra angajații. În loc să ii disponibilizeze, pe perioada cât firmele au activitatea limitată, angajatorii și-au trimis angajații în șomaj tehnic.
Datele centralizate de Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM) Dolj arată o creștere a șomajului tehnic în județ, pe final de an. În decembrie, 148 de angajatori au trimis în șomaj tehnic peste 1.000 de angajați. Și luna nu s-a încheiat. Pot fi depuse cereri în continuare.
“În octombrie 2020 (pentru decontarea sumelor aferente lunii septembrie 2020) – 67 angajatori pentru un număr total de 275 persoane. În noiembrie 2020 (pentru decontarea sumelor aferente lunii octombrie 2020) -164 angajatori pentru un număr 979 persoane.
În decembrie 2020 (pentru decontarea sumelor aferente lunii noiembrie 2020 – date preliminare la 11.12.2020, întrucât angajatorii pot depune solicitările până în data de 31.12.2020) – 148 angajatori pentru un număr total 1.070 persoane”, se arată în răspunsul transmis de AJOFM Dolj, către GdS.
Cei 75% din salariul persoanelor astfel menținute sunt achitați de stat în luna următoare celei în care s-a depus cererea.
Ce sume s-au plătit până acum angajaților doljeni aflați în șomaj tehnic
De la începutul pandemiei și până aproape de jumătatea lunii decembrie, sumele achitate sub forma indemnizației de șomaj tehnic au fost foarte mari.
“În perioada aprilie – decembrie (până la data de 11.12.2020) AJOFM Dolj a efectuat plăți în baza O.U.G. nr. 30/2020, cu modificările și completările, în sumă totală de 100.050.619 lei”, a răspuns AJOFM Dolj, la întrebările GdS.
Decontarea sumelor pe noiembrie nu s-a finalizat
Întrebați dacă sunt întârzieri la decontarea unor sume ce reprezintă indemnizația de șomaj tehnic pentru angajatorii doljeni, reprezentanții AJOFM Dolj au precizat: “AJOFM Dolj a efectuat plățile către toți angajatorii care au întocmit și depus documentele conform prevederilor O.U.G. nr. 30/2020, cu modificările și completările ulterioare, cu menţiunea că în luna decembrie 2020 (pentru decontarea sumelor aferente lunii noiembrie 2020) această activitate este în curs de desfăşurare”.
Ce documente mai pot fi depuse pentru ca angajații să beneficieze de șomaj tehnic
În vederea acordării sumelor necesare plăţii indemnizaţiei reprezentând 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, pentru salariaţii ale căror contracte individuale de muncă au fost suspendate din iniţiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, angajatorii depun, prin poşta electronică, la agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei rază teritorială îşi au sediul social, o cerere semnată şi datată de reprezentantul legal, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere. Dar şi de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului.
“Declaraţia pe proprie răspundere a angajatorului conform modelului prevăzut în Ordinului ministrului Muncii și Protecției Sociale nr. 1600/2020 cuprinde activitățile restricționate în condițiile Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare”, mai informează AJOFM Dolj, la solicitarea GdS.