Compania națională indiană, privatizată anul trecut, a comandat la Airbus și la Boeing 400 de avioane moyen-courrier și 70 long-courrier ”pentru a răspunde așteptatei creșteri a traficului aerian pe imensa piață indiană”.Valoarea tranzacției se ridică la peste 70 miliarde de dolari. Este, potrivit experților în domeniu, citați de ”Le Figaro”, cea mai importantă comandă din istoria aviației comerciale mondiale ce asigură companiilor cu care a semnat contractele mai multe luni de producție. De precizat că valoarea tranzacției nu a fost dezvăluită, dar ultimele prețuri din cataloagele companiilor amintite au permis evaluarea ei până la circa 70 miliarde de dolari. Negociată de aproape doi ani cu Airbus, comanda va fi finalizată în următoarele săptămâni, a anunțat directorul comercial al constructorului de avioane, Christian Schere. Ea include de asemenea un ”număr semnificativ de opțiuni” pentru avioane A320 suplimentare, pe măsură ce Air India se dezvoltă pentru a deveni o companie de clasă mondială, a precizat și N. Chandrasekaran, patronul grupului TATA, proprietar al Air India. Pentru Boeing, comanda este ”asortată” cu opțiuni pentru alte 50 avioane 737MAX și 20 B787 suplimentare.
Contractele de mai sus, subliniază într-un comunicat președintele Joe Biden, ”reflectă forța parteneriatului economic între Statele Unite și India”. Premierul Nadera Modi și președintele francez Emmanuel Macron, care au asistat la ceremonia semnării contractului cu Airbus prin videoconferință, au prezentat și ei acest acord ca ”un salt în parteneriatul strategic realizat între cele două țări”. ”Există un angajament profund în Franța pentru a furniza Indiei tehnologiile cele mai eficace de care dispune”, a insistat Emmanuel Macron.
Ce vrea TATA să facă din compania Air India
Uriașa comandă făcută acum de Air India marchează o operațiune cu obiective strategice extrem de importante. Ea exploatează în prezent o flotă de 115 aparate și nu a mai achiziționat avioane noi din anul 2006. Naționalizată în 1953, Air India a fost sprijinită de guvernele indiene ce s-au succedat care au injectat până în 2009 peste 15 miliarde de dolari fără a putea combate concurența companiilor aeriene low cost ce operau în subcontinent. Guvernul a sfârșit prin a ceda Air India grupului TATA, conglomerat specializat în ceaiuri și oțel, în ianuarie 2022, pentru suma de 2,4 miliarde de dolari. De atunci, TATA a înțeles că trebuie reînnoită flota națională pentru a răspunde creșterii așteptate a pieței indiene și, de ce nu, pentru a capta o parte din traficul long-courrier de la companiile din Golf care în prezent asigură legătura între importanta diaspora indiană și țara lor de origine. Un important obiectiv este ca India, a treia piață de transport aeriană din lume, să ajungă la o creștere medie anuală de 6,6% în următoarele două decenii, ceea ce reprezintă un ritm de două ori mai mare decât media mondială.