Anca Dumitrașcu (gds.ro)
Vineri a fost Black Friday, iar nebunia cumpărăturilor online a reînceput, sub influenţa mirajului reducerilor uriașe promise de marii comercianţi. Realitatea, însă, a fost că foarte multe reduceri au fost fictive, deoarece comercianţii se ocupaseră cu două-trei săptămâni înainte să crească preţurile inexplicabil, tocmai ca să aibă de unde să facă aşa-zisele reduceri.
Reduceri reale doar la o serie foarte limitată de produse
Reţeta perfectă a Black Friday-ului se perpetuează de ani buni în România și pare să aibă mai mult succes de fiecare dată, chiar dacă este mai mult decât evident că marile reduceri sunt mai mult păcăleli. Singurele reduceri reale sunt cele de la o serie foarte limitată de produse, cu care marii comercianţi îşi fac reclamă masivă, dar care în momentul începerii campaniei dispar din stoc în câteva secunde. În rest, majoritatea produselor inscripţionate cu reduceri mari au fost scumpite masiv, în septembrie şi octombrie, tocmai pentru ca acum reducerile să pară foarte mari. Am analizat site-urile câtorva mari comercianţi online, iar concluzia este că cele mai multe dintre reduceri sunt fantomă.
Produsele se scumpesc cu puțin timp înainte de Black Friday
Vom da exemple clare pentru a arăta cum merge mecanismul acestor reduceri. Un aspirator vertical 3-in-1 de la Philips era listat pe eMAG la preţul de 2.300 de lei şi era meţionat faptul că are o reducere de 500 de lei. Însă, extensia Pricy instalată pe computer, îţi arăta clar care a fost oscilaţia preţului acelui produs. Practic, pe 3 octombrie, acest produs a costat 2.130 de lei, iar pe 6 octombrie, preţul a explodat la 2.800 de lei. De Black Friday, surpriză: produsul s-a bucurat de „marea“ reducere de 500 de lei. Însă, cu o lună şi jumătate în urmă îl cumpărai la un preţ mai mic.
Mergem acum la un aparat de curăţat cu abur, care a avut o aşa-zisă reducere de 46% pe site-ul Emag, cu ocazia campaniei de Black Friday. Preţul final al produsului era 150 de lei. În realitate, în luna septembrie, aparatul a costat 200 de lei, iar spre sfârşitul lunii preţul s-a mărit la 280 de lei. Aşadar, reducerea reală este de 25%, nu de 46%.
Un alt exemplu este un espressor automat Philips al căruit preţ a fost ieri la „marea ofertă“ de 1.500 de lei, adică redus cu 536.37 de lei, potrivit comerciantului. Realitatea a fost şi aici alta. Pe 14 iunie, de exemplu, acest produs a costat 1.450 de lei, adică a avut un preţ chiar mai mic decât de Black Friday. Pe 11 octombrie, preţul acestuia era de 1.650 de lei, apoi a ajuns inexplicabil la 1.906 lei, pentru ca vineri să se anunţe reducerea de 536 de lei, deci îl puteai cumpăra la 1.500 de lei.
Reducerile reale sunt infime sau inexistente
Un telefon mobil Apple iPhone 13 Pro Max, 1TB, 5G, Gold, era pus la vânzare pe eMAG cu prețul de 7.967 de lei, redus de la 8.900 de lei, aşa cum menţiona magazinul online. Pe 28 octombrie fusese 8.128 de lei, apoi preţul a crescut, întâmplător sau nu, la 8.900 de lei. Aşadar, reducerea reală era doar de 161 de lei.
În cazul unei tablete Lenovo P11, eMAG a menţionat o reducere de 600 de lei, adică de la 2.000 de lei, tableta costa 1.400 de lei. De fapt, pe 29 septembrie, tableta costase 1.600 de lei, iar reducerea reală de Black Friday a fost de 200 de lei, nu de 600 de lei.
Pentru o maşină de tocat Heinner MG-1250BK, eMAG a scos la înaintare o reducere de 40%, de la un aşa-zis preţ iniţial de 240 de lei. Practic, de Black Friday, maşina costa 150 de lei. Ceea ce nu a spus eMAG-ul a fost că, încă din luna septembrie, această maşină de tocat carne a avut preţul de 160 de lei. Aşadar, marea campanie de reduceri a scăzut doar 10 de lei din preţ, în niciun caz 100 de lei.
Un Multicooker cu gătire sub presiune Crock-Pot a fost pus în vânzare cu preţul de 400 de lei, cu o reducere de 38% din preţul iniţial de 650 de lei. Însă, pe 11 august, acest multicooker costa 459 de lei, apoi s-a scumpit ca prin minune, ajungând în luna octombrie chiar şi la 680 de lei.
Reducere de 300 de lei, acoperită de una de 1.100 de lei
La un Espressor automat KRUPS Intuition Preference, era promisă o reducere de 1.100 de lei, iar preţul final era de 2.900 de lei. Pe 27 septembrie, preţul acestuia fusese de 3.200 de lei, apoi s-a scumpit brusc. Aşadar, reducerea reală de aici era de doar 300 de lei, nu de 1.100 de lei.
Şi Flanco a aplicat aceeaşi tactică, iar marea campanie de reduceri a fost şi aici plină de păcăleli. De exemplu, în cazul unui televizor LED, Vision Touch, pus la vânzare cu 400 de lei, s-a anunţat o reducere de 300 de lei, preţul iniţial fiind de 700 de lei. Pe 16 septembrie, acelaşi televizor costase 500 de lei, mai apoi scumpindu-se brusc. Aşadar, adevărata reducere a fost de doar 100 de lei.
Un televizor Smart LED, JVC, pus la vânzare cu 1.750 de lei, era redus de la 2.600 de lei. Extensia pricy.ro arată faptul că de pe 23 octombrie, televizorul a avut acelaşi preţ de 1.750 de lei. Aşadar, singura noutate aici a fost pictograma cu „black friday“.
Tigaie redusă cu 47% doar de fațadă
La Altex, o tigaie grill Tefal a costat, în timpul campaniei de reduceri – 84,75 lei, iar site-ul menţiona o reducere de 47%, de la preţul iniţial de 159,9 lei. Pe 1 septembrie, tigaia costase chiar mai puţin decât acum, adică 77,34 de lei. Reducerea promisă de Altex a fost, în fapt, o mare păcăleală.
În cazul unui Cuptor incorporabil Electrolux, se anunţase o reducere de 32%, din preţul iniţial de 2.800 de lei, adică se vindea cu 1.904 lei. Ceea ce nu ştiau mulţi clienţi era faptul că preţul aceluiaşi cuptor fusese în august 1.998 de lei. Practic, marea reducere era de doar 94 de lei.
Acestea sunt doar câteva dintre exemplele care demonstrează, încă o dată, că Black Friday-ul de la noi nu este nici măcar o copie de proastă factură a celei din S.U.A, acolo unde îşi are originile.
Vânzări mai mari decât anul trecut
Chiar dacă ar părea că mulți oameni și-au dat seama de tacticile de marketing practicate de marile site-uri online, practica ne demonstrează cu totul altceva. Cumpărătorii sunt cu adevprat vrăjiți de acele bannere care anunță marile reduceri, dar și de falsele procente reduse, încât cumpără fără oprire. Anul acesta, Black Friday-ul a adus și mai mulți bani în buzunarele comercianților. Numai eMAG a avut în jur de 560.000 de clienţi care au comandat vineri, 11 noiembrie. Valoarea totală a produselor a fost de peste 644 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mult faţă de ediţia precedentă.