Prezent astăzi la evenimentul „Quo Vadis piaţa de asigurări în 2020″ organizat de Institutul de Studii financiare (ISF) și DC Media Group, Călin Rangu – Director Direcția Supraveghere și Control Intermediari, Conduită și Scheme de Garantare în cadrul ASF, a declarat :
„Comitetul de protecție a consumatorilor la nivelul Autorității Europene de Asigurări – EIOPA, unde reprezint ASF, a identificat un risc semnificativ pentru consumatori referitor polițele de asigurări de călătorie.
A fost lansată public solicitarea ca asigurătorii să revadă produsele de asigurări de călătorie ca acestea să nu fie în detrimentul consumatorilor, să revadă sistemul de remunerare care poate genera conflicte de interese, uneori singurele beneficii fiind doar ale distribuitorilor. De asemenea supraveghetorii trebuie să intensifice monitorizarea.
La nivelul Autorității de Supraveghere Financiară s-au demarat analize tematice și s-a dispus la nivelul pieței revederea acestor produse. Surprinzător, dar piața românească stă mai bine decât cea europeană, unde comisioanele intermediarilor de exemplu sunt mult mai mari decât cele din România.
S-au identificat polițe care aveau atâtea excluderi încât la momentul solicitării unei daune probabilitatea de a fi despăgubit era foarte mică. Acest subiect este în atenția supravegherii conduitei asigurătorilor, asigurătorii trebuie să acționeze corect, onest și profesionist, întotdeauna în interesul consumatorului, așa cum prevede directiva distribuției în asigurări.
O rată combinată mică poate semnifica că produsul de asigurare este gol de conținut, clauzele sunt în detrimentul drepturilor și intereselor legitime ale consumatorilor.
Produsele de asigurări trebuie să fie în primul rând benefice clienților, și apoi să asigure profitabilitatea financiară a asiguratorilor. Noua directivă de distribuție care impune un cadru suplimentar de protecție a consumatorilor vine cu conceptul de conduită. În ASF se derulează un proiect finanțat de Uniunea Europeană și implementat de EIOPA pentru crearea cadrului de supraveghere a conduitei, de protecție avansată a consumatorilor. Se vor stabili seturi de indicatori, plecând atât de la petiții cât și de la acțiunile proactive, pentru a nu mai aștepta producerea anumitor evenimente negative beneficiarilor de asigurări.
Omul cumpără o asigurare, dă încredere asigurătorului, de multe ori nu știe exact ce cumpără, având încredere în distribuitor, și când se duce să solicite despăgubirea vede că nu o poate obține, datorită eventual unei lungi serii de excluderi pe care nu le-a înțeles sau nu i-au fost explicate. Distribuitorii sunt obligați în prezent să asigure consultanță. Numai dacă clientul nu dorește și declară că nu vrea să fie sfătuit, atunci distribuitorul este absolvit de responsabilitate”.