Când spui aplicație de business te gândești la orice soluție digitală care îți crește performanța și, implicit, veniturile. Tendințele de digitalizare au devenit cu atât mai evidente cu cât, pentru toate industriile, piața s-a schimbat accelerat în ultimele luni.
Dar cum ar trebui să arate o aplicație de business pentru afacerea ta? Ce criterii ar trebui să respecte și cine o poate dezvolta? Și, mai ales, este suficientă preluarea unei aplicații existente și adaptarea la nevoile afacerii tale sau este mai eficient să dezvolți o aplicație de la zero? La toate aceste întrebări găsești răspunsuri punctuale în acest articol.
Ce tipuri de aplicații business poți dezvolta?
- Aplicații cu beneficii la nivel individual, folosite de organizații pentru a simplifica munca angajaților și a crește eficiența. În funcție de nevoile specifice ale angajaților tăi poți dezvolta, așadar, diferite tipuri de aplicații:
- Aplicații cu beneficii la nivel de afacere care pot fi de diferite tipuri:
- aplicații CRM;
- aplicații de analiză (a vânzărilor, de exemplu);
- aplicații pentru managementul unor procese;
- aplicații pentru managementul de personal;
- etc.
- Aplicații de business adresate clientului final – acestea putând fi atât aplicații desktop, cât și mobile. Diversitatea lor este extrem de mare (de la aplicații de plată, până la cele de eCommerce care permit comenzi directe, programări, urmărirea unor livrări, etc). Scopurile pentru care dezvolți aplicații de business cu focus pe client pot fi și ele diverse:
- atragerea de noi utilizatori în procesul de vânzare;
- fidelizarea clienților existenți prin acces la instrumente digitale dedicate;
- monetizarea unei idei;
- vânzări direct din aplicație;
- etc.
Personalizarea unei aplicații predefinite/existente versus dezvoltarea de la zero a unei aplicații dedicate
- Este optim să folosești o aplicație adaptată pe o structură existentă atunci când ai nevoie de o dezvoltare urgentă pe o funcționalitate cu care utilizatorii sunt deja obișnuiți (de exemplu: concurența oferă deja acces la un anumit tip de soluție iar clienții tăi așteaptă să le oferi același lucru);
- Este optim să alegi dezvoltarea unei aplicații de business de la zero atunci când ai o serie de nevoi specifice pe care vrei să le transpui într-o soluție sau ai o idee originală prin care vei reuși să atragi noi clienți și să-i fidelizezi pe cei existenți.
Care sunt cerințele la care trebuie să răspundă o aplicație pentru a te asigura că va fi cu adevărat eficientă
Există o serie de criterii de care să ții cont atunci când dezvolți o aplicație de business pentru a te asigura că rezultatul final va fi unul cu adevărat valoros:
- să răspundă obiectivelor afacerii tale;
- să integreze corect elemente de promovare ale afacerii tale;
- să rezolve o problemă punctuală pentru utilizatori;
- să se bazeze pe o funcționalitate centrală;
- să livreze valoare ușor de evaluat/cuantificat;
- să fie dinamică și intuitivă;
- să aibă o grafică modernă;
- să nu aibă erori și să funcționeze la o viteză optimă;
- să ofere experiențe personalizate;
- să ofere posibilitatea de trimitere de feedback-uri;
- să permită extragerea de date cu privire la comportamentul utilizatorilor.
De ce resurse ai nevoie pentru a dezvolta o aplicație mobilă
- Buget – cu cât aplicația va fi mai complexă și va presupune mai multe dezvoltări specifice, cu atât efortul de dezvoltare va fi mai mare și, implicit, și bugetul alocat.
- Timp – dezvoltarea unei aplicații simple sau pe o structură existentă pe care se fac mici modificări poate dura doar o săptămână, în timp ce dezvoltarea unor aplicații complexe, cu multe funcționalități specifice, poate ajunge chiar și la 6 luni.
- Resursa umană – de la manageri de proiect, QA, consultanți, până la programatori și designeri, vei avea nevoie de o echipă completă pentru a parcurge corect procesul de dezvoltare;
- Resurse de lucru – echipamente, soft-uri, spații de lucru, etc., va trebui să implici în egală masură resurse fizice și digitale;
- Instrumente de promovare – oricât de bună ar fi o aplicație, dacă nu are număr relevant de utilizatori nu își poate demonstra eficiența. Pentru a putea face asta, ai nevoie de o promovare
Nu de puține ori, însă, companiile care vor să dezvolte aplicații realizează că nu au disponibile aceste resurse sau că nu ar fi profitabil să le implice într-un proiect contextual.
În astfel de situații apelează la externalizarea proiectului către o echipă dedicată.
Ce avantaje aduce lucrul cu echipe dedicate de software development:
- buget predictibil și bine definit;
- sistem de lucru flexibil;
- control complet asupra echipelor implicate;
- înțelegere rapidă a obiectivelor proiectului și business-ului;
- comunicare continuă furnizor-client;
- echipă stabilă.
Fie că alegi să dezvolți o aplicație de business implicând propria echipă, fie că te decizi să externalizezi complet proiectul, este esențial să îți selectezi corect resursele cu care vei lucra. De la experiența pe care oamenii implicați o au pe astfel de proiecte, până la capacitatea de a vedea oportunități suplimentare dincolo de cerințele inițiale – fiecare alegere pe care o faci poate decide succesul sau insuccesul aplicației tale.