Mulți antreprenori pornesc pe acest drum fără a ști ce presupune să ai o afacere. Un astfel de comportament poate fi extrem de riscant. Antreprenoriatul pornește de la o idee care, rafinată în timp, se transformă într-un proiect ce, mai apoi, este pus în practică. Pentru a crește șansele de succes este necesar să știi câteva lucruri înainte de a lansa o afacere.
Analizează-ți „profilul”
Nu te naști antreprenor, devii unul! Un bun antreprenor este acea persoană care își asumă riscuri și își stabilește obiective de afaceri pentru a reuși. În general, antreprenorii sunt deschiși la nou, optimiști și inovatori. Primul pas pentru a vedea dacă ai ceea ce trebuie pentru a fi antreprenor este să identifici punctele forte și zonele care pot fi îmbunătățite. Pune-ți câteva întrebări:
- Știi cum să-ți gestionezi timpul? Cum să te descuri când ești presat de timp?
- Cât de capabil ești să iei decizii legate de afacere? Cum reacționezi în situațiile limită?
- Ce atitudine ai când apare o problemă? Cât timp îți ia să propui soluții sau un plan de acțiune?
- Cum te vezi atunci când ești parte a unui grup?
- Ai calități de lider? Poți convinge o echipă de angajați să se implice în afacere și să depună efort pentru un produs/serviciu de calitate?
- Ești pregătit să sacrifici ore bune din timpul liber pentru business?
- Ești gata să renunți la jobul tău pentru afacere?
- Știi ce opțiuni de finantare companii există? Investițile, granturile și creditele bancare sunt doar câteva opțiuni pentru a-ți finanța afacerea.
Evaluează situația
Acesta este un alt pas important pentru a stabili dacă ești pregătit să îți lansezi o afacere. Este indicat să ai o idee precisă asupra modului în care vrei să arate și să se desfășoare afacerea ta. Iată câteva dintre întrebările pe care ar trebui să ți le pui:
- Ce idee de afacere ai? Poți avea mai multe idei din care să o alegi pe aceea care ți se potrivește cel mai mult preferințelor, nevoilor și situației tale particulare
- Crezi că ideea ta poate deveni o afacere în adevăratul sens al cuvântului?
- În ce domeniul vrei să îți lansezi afacerea?
- Ce cunoștințe ai în domeniul respectiv? Ești dispus să înveți dacă domeniul îți este necunoscut?
- Ce produse sau servicii vei oferi?
- Este un produs/serviciu revoluționar? Dacă este ceva deja existent pe piață, cum te deosebești de concurență?
Ca tânăr antreprenor va trebui să investești timp și bani pentru a:
- Întreprinde o cercetare de piață;
- Face networking și pentru a deveni cunoscut, offline și online;
- Alege o formă de organizare legală (SRL, SA etc);
- Analiza profitabilitatea afacerii;
- Găsi primii clienți.
Redu riscul de eșec
Ca antreprenor vei lua decizii care se vor răsfrânge asupra angajaților, a clienților, furnizorilor, partenerilor de afaceri, chiar și a membrilor familiei. Vei avea responsabilități morale, civice și legale. În business nu există opțiunea de risc zero. Astfel, lansarea unei afaceri presupune asumarea unor riscuri. Există șanse ca proiectul tău să nu decurgă exact cum ai planificat, motiv pentru care este important să stabilești încă de la început ce alternative vei avea la fiecare pas dacă lucrurile nu evoluează cum ți-ai dori.
Chiar și succesul poate duce la eșecul business-ului în cazul în care ai un număr mare de clienți și nu ai pe stoc produsele dorite de aceștia. Iată câteva întrebări pe care să ți le pui:
- Ce înseamnă succesul afacerii?
- Ești pregătit să ai succes?
- Ce înseamnă eșecul și cum te pregătești să reacționezi prompt?
Iată câteva recomandări pentru a reduce riscul de eșec atunci când ești la început de afaceri:
- Alege un statut juridic care să-ți limiteze răspunderea;
- Caută posibili clienți înainte de a-ți lansa afacerea;
- Păstrează-ți o perioadă locul de muncă, după ce ai lansat business-ul;
- Nu investi toate economiile în afacere;
- Fă o listă cu toate evenimentele care pot pune afacerea în pericol. Fii realist și obiectiv;
- Scrie planul de afaceri în cât mai mult detaliu.
Antreprenoriatul presupune riscuri dar și câștiguri pe măsură. Dacă ai o idee de afaceri și crezi în ea, efortul, timpul și riscul investit vor merita.