Recenta întrerupere a IT a provocat haos pentru transporturi și afaceri din întreaga lume și a arătat cât de important este să nu fii prea dependent de tehnologie. Avantajele tranziției la energia digitală nu trebuie să umbrească cealaltă față a monedei: riscuri și provocări. Protejarea consumatorilor și sprijinirea lucrătorilor trebuie să rămână pe primul loc pe ordinea de zi.
Digitalizarea energiei nu înseamnă „doar digital”. Consumatorii trebuie să rămână prioritari, iar modurile tradiționale de a face afaceri trebuie păstrate.
Având în vedere această idee-cheie, sesiunea plenară a CESE din iulie a adoptat avizul privind Digitalizarea energiei: echilibrarea oportunităților și a riscurilor pentru consumatorii europeni. Acest aviz a fost elaborat de Kęstutis Kupšys și subliniază că energia ar trebui să rămână accesibilă, ajustabilă și ușor de utilizat pentru consumatori.
UE trebuie să facă progrese în dezvoltarea instrumentelor digitale ușor de utilizat, care să răspundă nevoilor diverse și să promoveze accesul egal la serviciile de energie digitală. Cu toate acestea, utilizatorii ar trebui să poată alege în continuare prețuri, contracte și servicii pentru clienți într-un mod „pre-digital”.
„Digitalizarea energiei oferă oportunități și provocări. Trebuie să lucrăm împreună pentru a ne asigura că tranziția energetică digitală este incluzivă, sigură și cu adevărat benefică pentru toți consumatorii europeni, transformând punctele forte în oportunități”, a spus dl Kupšys.
Protejarea consumatorilor
Peisajul energetic din Europa se schimbă rapid, iar digitalizarea acestuia poate fi o sabie cu două tăișuri. Pe de o parte, tranziția la energia digitală poate duce la o eficiență fără precedent și la împuternicirea consumatorilor și poate fi o cale către un viitor energetic durabil. Pe de altă parte, poate ascunde riscuri majore, cum ar fi preocupările privind confidențialitatea datelor, potențialele atacuri cibernetice asupra infrastructurii energetice și decalajul digital care ar putea lăsa în urmă grupurile vulnerabile.
CESE consideră că securitatea cibernetică a datelor utilizatorilor trebuie să fie o prioritate. Aceasta înseamnă crearea unor reglementări dinamice de protecție a consumatorilor, adaptate contextelor noi și participanților din sector, care nu pot fi neapărat jucătorii „convenționali” din sectorul energetic sau mențin contact direct cu consumatorii.
Digitalizarea sistemelor energetice nu trebuie realizată în detrimentul celor mai fragili membri ai societăților noastre, în special al celor deja afectați de sărăcia energetică sau de decalajul digital. Trebuie să existe garanții de responsabilitate între diferitele părți interesate și condiții de concurență echitabile, iar organizațiile și autoritățile locale pot juca un rol-cheie în reducerea decalajului digital.
Sprijinirea reală a angajaților afectați de digitalizare
Pentru a atenua sărăcia intergenerațională înrădăcinată și inegalitatea de șanse care precede adesea diviziunile digitale și energetice, Comitetul recomandă acordarea de sprijin acelor sectoare și lucrătorilor afectați de întreruperile din cauza digitalizării.
Un astfel de sprijin, sub formă de programe de recalificare și asistență financiară, ar trebui să vizeze mai întâi cei mai vulnerabili, fără a crea noi dezechilibre.
Academiile Net-Zero, care nu se materializează încă, ar trebui să ofere formare pentru lucrători. Acestea ar trebui să fie operaționale cât mai curând posibil, să fie promovate tuturor părților interesate și să se concentreze pe competențele de eficiență energetică. Se așteaptă ca Academiile Net-Zero să formeze 100.000 de cursanți fiecare în trei ani de la deschidere.
Pentru a monitoriza punerea în aplicare a tranziției la energia digitală, CESE îndeamnă Comisia să-și intensifice eforturile pentru lansarea Grupului de experți în domeniul energiei inteligente din UE. În calitate de reprezentant al societății civile organizate din UE, Comitetul ar trebui invitat să se alăture grupurilor de lucru și meselor rotunde privind guvernanța sistemelor energetice inteligente, astfel încât să poată semnala potențialele probleme și preocupări ridicate de organizațiile din domeniu.