În sesiunea plenară din iulie, Comitetul Economic și Social European (CESE) a susținut noile propuneri ale UE de consolidare a pregătirii de apărare a Europei, subliniind în același timp necesitatea de a păstra valorile democratice și de a promova o strategie pe termen lung pentru pace.
Într-un aviz adoptat recent, CESE și-a exprimat sprijinul ferm pentru Acțiunea de Securitate pentru Europa (SAFE), un nou instrument al UE conceput pentru a finanța achizițiile publice comune în domeniul apărării și a stimula industria europeană de apărare. Comitetul îndeamnă statele membre să utilizeze pe deplin SAFE, subliniind potențialul său de a stimula investițiile în tehnologii fabricate în Europa, de a consolida autonomia strategică și de a îmbunătăți securitatea aprovizionării în întreaga UE.
Potrivit raportorului CESE, Maurizio Mensi, SAFE marchează un pas important înainte: „Inițiativele UE privind industria de apărare trebuie să consolideze urgent capacitatea UE și a statelor sale membre de a proteja pacea și securitatea.”
SAFE este văzut ca un răspuns la instabilitatea geopolitică crescândă și la nevoia urgentă de a extinde capacitățile de apărare ale Europei într-un mod coordonat și eficient din punct de vedere al costurilor. CESE subliniază că finanțarea ar trebui să acorde prioritate celor mai presante lacune în materie de capabilități, consolidând în același timp baza industrială a UE și libertatea de acțiune viitoare. Comitetul insistă asupra faptului că sistemele complexe și de mare valoare trebuie să provină din interiorul Europei, asigurând controlul asupra proiectării produselor și adaptabilitatea pe termen lung.
Coraportorul Jan Pie a subliniat că SAFE ar trebui să fie un punct de plecare și că eforturile viitoare ar trebui să includă resurse suplimentare ale UE, cu granturi care să completeze împrumuturile pentru a sprijini investițiile pe termen lung în apărare.
Avizul susține, de asemenea, participarea limitată a țărilor terțe la achizițiile publice comune, limitată la partenerii cu acorduri formale de apărare cu UE. Ucraina, Norvegia și Regatul Unit sunt binevenite în mod explicit, în timp ce participarea actorilor industriali nealiniați este considerată un risc pentru independența tehnologică a Europei.
Dincolo de regulamentul SAFE, Comitetul solicită acțiuni mai ample. În avizul privind Cartea albă comună privind pregătirea europeană pentru apărare 2023, adoptat în aceeași sesiune plenară, CESE subliniază că o strategie robustă de apărare nu poate fi dezvoltată izolat. După cum a afirmat Marcin Nowacki, membru al CESE și raportor pentru aviz: „Având în vedere creșterea amenințărilor și a războiului la ușa Europei, UE trebuie să acționeze acum. Apărarea este mai mult decât arme – este inovație, industrie și reziliență. Trebuie să ne construim propria tehnologie de apărare – sprijinind industria și cercetarea și reducând birocrația.”
Coraportorul Carlos Manuel Trindade și-a exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că flexibilitatea limitată propusă de Comisia Europeană prin clauzele naționale de salvgardare ar putea să nu fie suficientă pentru a evita compromisurile dintre cheltuielile pentru apărare și investițiile sociale esențiale.
Comitetul susține că securitatea trebuie să meargă mână în mână cu forța democratică. Pe măsură ce amenințările la adresa sistemelor democratice cresc, în special în regiunile învecinate, răspunsul Europei trebuie să combine pregătirea militară cu eforturi mai puternice pentru a promova pacea, reziliența și inovația.
În acest scop, CESE îndeamnă UE să accelereze lucrările la o politică de apărare comună, susținută de o legislație și o finanțare adecvate. Acesta recomandă o cooperare mai strânsă cu partenerii globali, o implicare mai mare a instituțiilor de cercetare și un sprijin sporit pentru IMM-urile care lucrează în sectorul apărării. În opinia Comitetului, disponibilitatea de apărare ar trebui înțeleasă ca parte a unei agende strategice mai ample, care să includă infrastructura civilă, reziliența digitală și coeziunea societală.
Împreună, cele două avize prezintă o viziune asupra politicii de apărare a UE care este atât pragmatică, cât și principială, concentrându-se pe pregătire, fiind în același timp ancorată în valorile democratice și responsabilitatea colectivă.