Ieri, 8 iulie, Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari s-a adresat, printr-o scrisoare deschisă, Ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc și Doamnei Prim-ministru Vioriva Dăncilă, în vederea solicitării eficientizării SNTFC „CFR Călători SA”, prin adoptarea unui set de măsuri privitoare la achiziții cruciale pentru asigurarea bunei funcționări a infrastructurii feroviare.
„Principala solicitare a FSTFR este ca una din măsuri să fie ca Autoritatea de reformă Feroviară sp achiziționeze din fonduri europene mai repede cele 80 rame Electrice noi, iar o altă măsură pe care o solicităm este ca la rectificarea bugetară din iulie 2019, CFR Călători să primescă diferența de compensație de la cea primitp insuficient pentru 2019 până la cea necesară asigurării prestației repartizare CFR Călători pentru anul 2019 fără a mai fi nevoită să anuleze trenuri de călători din lipsă de vagoane, locomotive, automotoare și rame electrice, din lipsă de mecanici de locomotivă și din cauza unei „așa zise eficientizări” etc.
Vă aducem la cunoștință că trebuie urgent să interveniți pentru a scoate CFR Călători din situația critică în care se află:
- Vagoanele clasă sunt sub 700 unități față de necesarul minim de 1200 unități pe timp de sezon și solicităm investiții urgente în vagoane noi, investiții ce se pot face prin capitalizarea CFR Călători, dar care se pot achiziționa de CFR și în urma veniturilor obținute din vânzarea vagoanelor ce trebuie casate;
- Trebuie reluată urgent introducerea în reparații a celor 330 de vagoanecare staționează în stația Grivița, vagoane care au o vârstă de circa 8-10 ani de la construcție sau de la reparația general cu modernizare în care Statul Român a investit circa 1 milion euro/vagon pentru vagoanele noi construite și circa 500000 Euro-vagon cu RG cu modernizare;
- Automotoarele DESIRO sunt de 70 de unități din cele 120 existente și solicităm repararea urgentă a celorlalte unități defecte, precum și achiziția urgentă a celor 80 rame electrice noi din care majoritatea vor reveni pentru CFR Călători;
- Locomotivele/AM/RE la începutul anului 2019 erau: parc activ necesar turnus 527 unități și defecte erau 598 unități. Locomotivele din parcul activ necesar turnus sunt la limita necesarului și au un grad de defectare exagerat de mare (fiind vechi) și nu sunt piese de schimb suficiente. Solicităm urgentarea reparării și modernizării locomotivelor din cele 598 unități defecte;
- Solicităm efectuarea de angajări la CFR Călători la funcțiile deficitare: mecanici de locomotivă și automotor, șefi tren, casieri etc.
Vă informăm că CFR Călători nu are locomotive suficiente; numărul personalului a fost redus, astfel încât unele trenuri circulă numai cu un șef de tren fără conducător pe motiv că trebuie reduse orele suplimentare și orele festive; nu există locuri suficiente pentru a satisface toate cerințele motiv pentru care se emit mai multe bilete „în picioare”. La toate acestea, se adaugă nemulțumirea călătorilor care trebuie să vina de 3-4 ori la casele de bilete pentru a purtea procura legitimații de călătorie, unii fiind nevoiți să vină cnhiar și la ora 24.00 când sunt încarcate în calculator trenurile la vânzare ca să poată avea o șansă să prindă loc.
Vă mai aducem la cunoștință că numărul mecanicilor de locomotivă și automotor de la CFR scade prin pensionări deoarece s-a ajuns în situația în care foarte mulți mecanici de locomotivă și automotor să fie la vârsta de pensionare și nu dorim să ni se spună mai târziu că se anulează trenuri de călători din cauza lipsei de mecanici de locomotivă, că se anulează trenuri de călători din cauza lipsei de vagoane sau din lipsă de locomotive.
Considerăm că dacă tot se dorește eficientizarea CFR, atenția conducerii ar trebui în primul rând, îndreptată către Autoritatea de Reformă Feroviară pentru ca aceasta să facă demersurile necesare în timp util pentru a achiziționa mai repede pe fonduri europene cele 80 de rame electrice noi și pentru ca la rectificarea bugetara din iulie 2019 CFR Călători să primească diferența de compensație de la cea primită insuficient până la cea necesară asigurării prestației repartizate pentru anul 2019 fără a mai fi nevoiți să anuleze trenuri de călători în plin sezon.
Mai considerăm că pentru a continua cu eficientizarea CFR Călători atenția Guvernului României, Ministrului Transporturilor și a Consiliului de Administrație al CFR ar trebui să se îndrepte spre alegerea conducerii CFR care poate analiza toate funcțiile din CFR în sensul efectuării analizei fiecărei funcții din CFR în raport cu volumul de muncă, pregătirea și complexitatea sarcinilor funcției ocupate, dar și spre efectuarea de investiții urgente în locomotive, vagoane, automotoare și rame electrice astfel încât CFR Călători să ofere condiții normale de transport călătorilor prin asigurarea de locuri suficiente pentru călătorii ce vor să își cumpere legitimații de călătorie și numai în aceste condiții consideram că vor crește veniturile la CFR Călători.”