- China si Europa si-au majorat cheltuielile pentru cercetare si dezvoltare, iar investitiile globale in acest domeniu au ajuns la 782 de miliarde de dolari;
- 88 de companii isi depasesc rivalii din industria in care activeaza in ceea ce priveste succesul financiar, in conditiile unei investitii reduse in cercetare si dezvoltare;
- Amazon isi pastreaza prima pozitie in topul companiilor cu cele mai mari investitii pentru cercetare si dezvoltare la nivel global;
- Apple recapata prima pozitie in clasamentul celor mai inovative companii, dupa ce fusese depasita de Alphabet; Netflix intra pentru prima data in topul primelor 10 cele mai inovative companii, conform unui sondaj derulat la nivel global in randul managerilor de cercetare si dezvoltare.
Cheltuielile pentru cercetare si dezvoltare ale companiilor au crescut cu 11% in 2018 la nivel global, ajungand la un total de 782 de miliarde de dolari, conform unei analize anuale efectuate de echipa PwC Strategy& a celor mai mari 1000 de companii listate din lume in functie de investitiile pentru cercetare si dezvoltare.
Cea de-a 14-a editie a clasamentului global PwC Strategy& Global Innovation 1000 arata felul in care investitiile in inovatie sunt corelate cu strategiile de dezvoltare pe termen lung, cheltuielile de cercetare si dezvoltare fiind in crestere in toate regiunile si in aproape toate sectoarele economice.
La nivel global, toate regiunile au inregistrat o crestere a investitiilor in cercetare si dezvoltare in ultimul an, majorari semnificative inregistrandu-se in China (+34%) si Europa (+14%), in vreme ce in America de Nord (+7,8%) si Japonia (+9,3%) ratele de crestere ale investitiilor in acest domeniu au fost mai lente. Per total, intensitatea investitiilor in cercetare si dezvoltare – raportul dintre cheltuielile acestea si vanzarile totale ale companiilor – ramane la un nivel record de 4,5%.
„In ultimii ani, companiile au fost nevoite sa investeasca tot mai mult in cercetare si dezvoltare pentru a ramane competitive. In ciuda unui nivel record al investitiilor in acest domeniu, concluziile studiului arata ca performanta in inovatie nu se obtine doar prin cresterea cheltuielilor. Este rezultatul unei atentii minutioase acordate strategiei, culturii organizationale si a implicarii top managementului in acest proces. Dar mai mult decat atat, este foarte importanta intelegerea profilului consumatorilor, dar si a disciplinei in executia strategiei pe tot parcursul ciclului de inovare”, a declarat Ionut Simion, Country Managing Partner, PwC Romania.
”Pe plan local, exemplele recente de succes precum UiPath, Bitdefender sau Gecad ne dau increderea ca sectorul tehnologiei informatiei din Romania poate da jucatori care sa fie relevanti la nivel global. Mai mult, exista premisele ca, in ariile lor de competenta, acestia sa creeze tehnologii care sa conduca urmatorul val al dezvoltarii pe o piata extrem de competitiva si care investeste considerabil in cercetare si dezvoltare”, a adaugat Ionut Simion.
Intr-un studiu derulat pe parcursul a cinci ani in privinta performantelor companiilor si a investitiilor in inovatie, 88 de companii la nivel global, din toate regiunile si sectoarele industriale, au fost evaluate ca fiind ”inovatori de top”.
Aceste companii isi depasesc competitorii din acelasi sector de activitate la sapte indicatori cheie in privinta reusitei financiare pe termen mediu, insa in acelasi timp cheltuie mai putin decat mediana sectorului in care opereaza pe cercetare si dezvoltare ca procent din vanzarile lor. Acesti 7 indicatori cheie includ cresterea veniturilor, cresterea capitalizarii de piata, marja operationala, marja bruta, cresterea profitului operational, cresterea profitului brut, si randamentul total pentru actionari.
In vreme ce inovatorii de top aveau marje brute si operationale similare cu cele ale altor companii din clasamentul Global Innovation 1000, acestia au demonstrat o crestere a vanzarilor de 2,6 ori mai mare decat a celorlalte companii in ultimii 5 ani, precum si o crestere a capitalizarii de piata de 2,9 ori mai ridicata. Inovatorii de top au generat o performanta financiara cel putin dubla fata de cea a celorlalte firme, raportat la toti cei sapte indicatori luati in calcul.
Caracteristicile comune ale acestor companii cu crestere ridicata includ:
- Alinierea cu obiectivele strategice: 77% dintre companiile cu crestere rapida declara ca strategiile lor de inovare sunt puternic aliniate cu strategia generala de afaceri, comparativ cu 32% in cazul respondentilor care au raportat cresteri mai lente.
- Cultura organizationala: 71% dintre respondentii care au declarat ca veniturile companiilor lor cresc intr-un ritm mai rapid decat cel al competitorilor subliniaza alinierea dintre cultura lor organizationala si strategia de inovare, comparativ cu 33% in cazul companiilor cu cresteri mai lente.
- Leadership: 78% dintre companiile care raporteaza cresteri ale veniturilor peste cele ale competitorilor puncteaza faptul ca echipa de conducere este concentrata indeaproape pe strategia de investitii in cercetare si dezvoltare si pe strategia de inovare, comparativ cu 53% in cazul companiilor cu crestere mai lenta.
La nivel regional, clasamentul reflecta cresterea exploziva a companiilor chineze – de la 3% dintre inovatorii de top din clasamentul din 2007, la 17% dintre acestia in 2017. Europa de asemenea a inregistrat o crestere semnificativa, de la 18% in 2007, la 30% in 2017. In schimb, numarul inovatorilor de top din America de Nord si Japonia a scazut cu 45% si respectiv 8% in acelasi interval.
In functie de industrie, numarul inovatorilor de top a crescut intre 2007 si 2017 in telecomunicatii, industria bunurilor de larg consum, servicii medicale, productie industriala, sectorul auto, cel aerospatial si industria de aparare, in vreme ce numarul inovatorilor de top s-a redus in industria petrochimica si cea energetica, in industria electronica, productia de software si servicii de internet.
Dintre cele 1.000 de companii analizate de-a lungul unor perioade de 5 ani finalizate in 2007, 2012 si 2017, numai 2 si-au mentinut statutul de inovator de top in tot acest interval: Apple si Stanley Black & Decker.
”Succesul acestor inovatori de top este inca o dovada ca pe termen lung nu exista o corelatie intre cheltuielile de cercetare si dezvoltare ale unei companii si succesul sau financiar. In schimb, ceea ce conteaza este modul in care utilizeaza companiile fondurile destinate activitatii de cercetare-dezvoltare, precum si calitatea personalului, a proceselor si mecanismelor de decizie, pentru a crea produse si servicii care sa raspunda nevoilor consumatorilor”, a explicat Ionut Simion.
Global Innovation 1000
Studiul Strategy&Global Innovation 1000, aflat la a 14-a editie, analizeaza cheltuielile celor mai mari investitori si cercetare si dezvoltare din randul celor mai mari 1000 de companii listate.
Alte concluzii cheie ale raportului includ:
- Amazon si-a mentinut prima pozitie drept cel mai mare investitor in cercetare si dezvoltare din acest clasament, pentru al doilea an la rand. Sanofi si Siemens au revenit in top 20 cei mai mari investitori in cercetare si dezvoltare.
- Apple revine pe pozitia de cea mai inovativa companie din lume, dupa ce anul trecut acest titlu a fost detinut de Alphabet, in vreme ce Netflix intra in topul primelor 10 cele mai inovative companii pentru prima data, potrivit unui sondaj global derulat in randul managerilor de cercetare si dezvoltare.
- Industria bunurilor de larg consum a depasit sectorul producatorilor de software si al serviciilor de internet pentru prima data in ultimii 5 ani, inregistrand cea mai rapida rata de crestere a cheltuielilor de cercetare si dezvoltare (26% vs. 20,6%).
- Sectorul aparaturii si serviciilor medicale este pe cale sa devina cel mai mare investitor in cercetare&dezvoltare pana in 2020.
- Industria electronica, cea a aparaturii si serviciilor medicale, precum si industria auto, insumeaza peste 60% din cheltuielile de cercetare&dezvoltare din 2018.
- China si Europa au inregistrat cresteri ale numarului de companii incluse in Top 1000, in vreme ce America de Nord si Japonia au inregistrat scaderi, cu 5% si respectiv 6%.