În pofida opoziției părților implicate, Comisia Europeană a hotărât marți să impună taxe compensatorii care vizează importurile de vehicule electrice (EV) din China. Tarifele suplimentare variază de la 17% pentru automobilele BYD, 18,8% pentru automobilele Geely, până la 35,3% pentru automobilele SAIC. Alte companii care s-au implicat în investigație vor fi supuse unei taxe de 20,7%, cu excepția Tesla. Toate celelalte companii care nu au cooperat vor avea o taxă de 35,3%. Față de această decizie, partea chineză a anunțat că nu este de acord și nici nu o acceptă și a depus o plângere în cadrul mecanismului de soluționare a litigiilor al Organizației Mondiale a Comerțului(OMC). Cu pretextul competiției echitabile, UE practic se pronunță pentru protecționism comercial. Decizia nu afectează doar cooperările chino-europene, dar pune presiune și mai mult pe buzunarul consumatorilor europeni. Mai mult, mediul investițional din Europa se erodează, fapt care blochează și tranziția verde.
Directorul executiv Renault, Luca de Meo, a declarat că fără o bună cooperare cu companiile chineze, procesul de trecere la EV în Europa va fi mult mai greu. Într-o declarație a gigantului BMW arată că practica UE nu poate crește competitivitatea automobilelor europene, ci are un impact negativ tuturor companiilor cu afaceri transfrontaliere.
Pe lângă domeniul auto și cooperările investiționale între China și țările europene vor fi afectate. Un mediu închis și inechitabil de afaceri împinge fabricanții auto din China să ezite față de investițiile în Europa.
Totodată, practica UE își blochează tranziția verde, iar eforturile acesteia în contracararea schimbărilor climatice globale vor deveni total inutile. China stăpânește tehnologii inovative în domeniul ecologic. Decuplarea de China în domeniul EV va fi un lucru care îngreunează atingerea obiectivului UE de reducerea emisiilor cu 55% de dioxid de carbon până în 2030 și zero emisii nete în 2050.
Nici în interiorul UE nu există o înțelegere coerentă pentru impozitarea suplimentară, mai ales că economia europeană nu se dezvoltă sănătos, se suprapune și problema privind securitatea energetică. Premierul ungar Viktor Orban și cancelarul german Olaf Scholz au consemnat în repetate rânduri că impozitarea EV-urilor chinezești va afecta competitivitatea în Europa.
De fapt, există un mare spațiu de colaborarea în domeniul auto între China și Europa, regiune care reprezintă cea mai mare entitate economică din lume datorită comerțului liber și concurenței loiale. Cele două părți se pot bucura de avantajele complementare și o piață mai mare. De aceea, UE și China au convenit să organizeze curând noi negocieri privind posibile alternative la tarifele impuse vehiculelor electrice din China, țara care susține chiar de la început soluționarea divergențelor comerciale prin dialog.
Articol realizat de Radio China Internațional și CCTV
UE s-a lansat in demersuri politicianiste si contradictorii:
– pe de o parte promoveaza masinile electrice pentru scopul nobil al reducerii poluarii
– pe de alta parte, cu toate ca obiectivul de a nu se mai vinde masini poluante din 2035 poate fi usor atins prin importuri din China, blocheaza masinile electrice din China prin taxe vamale doar pentru a proteja producatorii europeni ineficienti
Ca si trecerea de la comunism la economia de piata (care s-a facut cu inchideri de fabrici),
trecerea de la motoare termice la masini electrice va fi facuta probabil tot cu inchideri de fabrici dar va obliga producatorii europeni sa gaseasca solutii pentru o competitie cinstita cu China.
Altfel consumatorii vor fi pusi in situatia de a „alege” intre o Tesla scumpa sau o alta masina electica europeana la fel de scumpa si se va ajunge la fenomenul de imbatranire a parcului auto cu motoare termice:
– cetatenii vor tine asa-numitele „rable” chiar si 20-30 de ani de la momentul cumpararii pentru ca nu isi vor permite masini scumpe.
Deja unii se pregatesc ca prin anii 2033-2034 sa isi caseze masina actuala si sa cumpere una cu motor termic pentru a o putea folosi cat mai multi ani dupa 2035.
Singura cale pentru ca simplii cetateni sa coopereze la tranzitia spre depoluare este sa poata cumpara masini electrice la preturi comparabile sau mai mici decat al masinilor clasice.
P.S.
Si in domeniul incalzirii locuintelor sunt oameni care isi planifica schimbarea centralei termice pe gaze cu 2-3 ani inainte de interzicerea vanzarii lor.