În perioada 20-22 martie 2019, capitala României a fost pentru prima dată gazda Forumului european al roboticii, aflat la cea de-a 10 editie. Evenimentul a fost organizat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României și sub Patronajul Președinției României la Consiliul Uniunii Europene, care se desfasoara la JW Marriott Bucharest Grand Hotel.
Forumul European de Robotica, desfasurat pentru prima data intr-o tara din Estul Europei s-a bucurat de prezenta a peste 700 de experti in robotica din intreaga lume, fapt ce denota interesul si capacitatea Romaniei de a fi un actor important in domeniul tehnologiilor viitorului si in special al roboticii.
Forumul a reprezentat, totodata, o oportunitate pentru comunitatea inovativa si antreprenoriala din Romania, de a-si face cunoscuta dorinta de a fi parte integrata a unei Uniuni Europene care sustine si tine pasul cu noile tehnologii pe care doreste sa le puna in folosul cetatenilor.
In cadrul evenimentului au fost organizate peste 50 de workshop-uri pe diverse teme legate de robotica, sau domenii conexe, pornind de la roboti interactivi destinati a fi priteni de nadejde ai copiilor care sufera de autism sau coechipieri de neinvins la sah, roboti inovativi pentru industria auto si agricola, pana la ajutoare indispensabile care acorda orientare, diagnoza si terapie robotică pentru medicii conventionali.

QTrobot – prieten, tutore si profesor pentru copiii cu autism
De obicei copiii care sufera de autism au un interes sporit in ceea ce priveste tehnologia, in mod special robotii. QTrobot a fost proiectat sa utilizeze acest interes pentru scopuri educaționale și de formare. Programele educationale ale QTrobot se concentreaza, cu precadere, asupra: abilitatilor emotionale, comportamente sociale pozitive, abilitati sociale si conversationale, precum si autonomie si competente de zi cu zi.
Programele educationale ale QTrobot sunt bazate pe metode stiintifice de instruire pentru copii. Sesiunile de pregatire cu robotul sunt similare celor sustinute de educatori umani, fapt ce face ca sesiunile de pregatire sa fie mai usor de inteles si mult mai dinamice, permitandu-le, in acelasi timp, educatorilor sa se concentreze pe planificarea si monitorizarea progreselor inregistrate de copii.
QTrobot este semi-autonom. Poate performa automat diferite comenzi in acelasi timp, pe baza unor programe educationale predefinite. Robotul functioneaza pe baza unei colectii uriase de animatii, dezvaluind emotii si expresii faciale. Aceste animatii sunt destinate sa fie simple pentru a face interactiunea cu Qtrobot mai usoara si mai placuta pentru copiii cu autism. Acestia pot invata expresii emotionale de la robot, primind, in acelasi timp incurajari pentru progresele inregistrate.
ENDOO – Solutia pentru efectuarea unei diagnoze si tratament nedureros
Endoo combină o abordare bazată pe magneți cu „roată frontală” pentru o navigare activă și fără probleme cu capacități de diagnosticare și terapeutice pentru depășirea limitelor actuale ale colonoscopiei în ceea ce privește disconfortul pacientului, dependența de abilitățile operatorului, costurile și rezultatele pentru sistemele de sănătate.
Printre solutiile pe care le aduce ENDOO se numara: proceduri nedureroase pentru colonoscopie, tratament imediat al patologiilor precum cancere colorectale (CRC) chiar la momentul diagnosticarii, beneficii sociale extraordinare si costuri reduse pentru sistemul public de sanatate, screening in stadiu timpuriu printr-o campanie de screening in masa, precum si proceduri salvatoare de vieti cu o rata de supravietuire a pacientilor de pana la 90%, in cazul diagnosticarii timpurii.

Modulab MindCube – te joci cu mintea
MindCube este un joc interactiv cu doi jucatori (adversari) care deplaseaza un cub unul impotriva celuilalt, folosindu-se numai de mintea lor! Fiecare jucator poarta un set de casti care capteaza valuri EEG (ElectroEncephaloGram) precum undele alfa, theta, etc. Semnalele EEG emise de fiecare jucator sunt analizate, indicandu-l pe cel cu cea mai mare putere de concentrare, prin intermediul careia, fiecare jucator incearca sa deplaseze cubul spre adversar.
Numărul de pași parcursi de cub, corespunde diferenței dintre capacitatea lor de concentrare. Câștigătorul final este cel care reușește să-l mute pe Cube la baza adversarului. Cubul plutește în aer utilizând levitația electromagnetică. Acest câmp este folosit și pentru a aprinde Cubul utilizând fenomenul de inducție electromagnetică.

„Escu” – asistent, receptioner, casier
„Escu” este un robot umanoid interactiv care poate fi utilizat in receptia cladirilor de birouri, poate juca rolul unui casier in supermarket, sau chiar al unui asistent personal.
„Escu” este dotat cu un ecran tactil dar si cu capacitatea de a recunoaste comenzi vocale, astfel incat te poate saluta, sau chiar da mana cu tine.