Aproape o treime (31%) dintre copiii români cu vârste cuprinse între 12 şi 17 ani au petrecut mai puţin timp cu familia, prietenii sau făcând lucruri pentru şcoală pentru a sta pe internet, iar 28% dintre copii declară că au încercat, fără să reuşească, să petreacă mai puţin timp pe Internet, arată cel mai recent studiu realizat de Salvaţi Copiii, în cadrul proiectului Ora de Net.
Referindu-se la timpul petrecut pe Internet, 40% dintre copii spun că se întâmplă foarte des sau destul de des să navigheze fără un scop anume, 23% că nu s-au simţit în largul lor atunci când nu au avut acces la Internet, iar aproape 13% dintre copii afirmă că s-a întâmplat cu o frecvenţă ridicată să nu mănânce sau să nu doarmă pentru a fi online.
Dependenţa de Internet poate avea efecte negative asupra stării emoţionale a copiilor şi asupra performanţelor lor sociale şi şcolare, cei care petrec peste şase ore online fiind semnificativ mai nemulţumiţi de relaţia cu părinţii, prietenii şi profesorii şi mai puţin optimişti cu privire la viitor.
Fenomenul dependenţei de Internet a fost dezbătut în cadrul conferinţei „Copilăria în era digitală: Timpul excesiv petrecut în faţa ecranelor”, la care au participat Gabriela Alexandrescu, Preşedintele Executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii, Radu Szekely – Consilier pe probleme de strategie, Ministerul Educaţiei Naţionale, Mădălina Puiu – Coordonator Programe Responsabilitate Socială, Orange România, Georgiana Roşculeţ, Psiholog, Salvaţi Copiii, Cristian China-Birta – blogger, Andra Gogan – vlogger şi Anca Serea – susţinător Salvaţi Copiii.
Pe parcursul celor două ore participanţii au putut afla de la experţi în parenting, psihologi şi bloggeri despre dependenţa copiilor de internet şi tehnologie, cum se răsfrânge timpul petrecut la calculator asupra dezvoltării emoţionale şi cognitive a copiilor, care sunt elementele ce semnalează faptul că un copil este aproape de a fi dependent şi cum îl putem ajuta să renunţe la timpul petrecut online, compensând cu alt tip de activităţi.
Totodată, participanţii au avut posibilitatea de a adresa întrebări şi a primi răspunsuri de la experţi, dar şi de la tineri, nativi digitali, care au prezentat modul în care este privit fenomenul dependenţei de cei care cresc în lumea digitală.
„După ce Internetul şi-a făcut loc din ce în ce mai mult în viaţa noastră şi a copiilor noştri, iată că a venit timpul să abordăm foarte serios această temă, a dependenţei de Internet şi tehnologie, chiar în rândul celor mai mici şi mai vulnerabili dintre utilizatori. Efectele nocive, pe care timpul petrecut necontrolat pe internet il are asupra dezvoltării emoţionale şi cognitive a copiilor, sunt de necontestat. Problemele cu somnul, dificultăţile de comunicare, anxietatea sau depresia sunt doar câteva dintre simptomele dependenţei de internet, dar lor li se alătură prezenţa unor semne de insatisfacţie în timpul activităţilor offline, cum ar fi plictiseala sau iritabilitatea. La toate acestea părinţii trebuie să fie foarte atenţi şi să intervină conform sfaturilor primite de la specialişti”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al Organizaţia Salvaţi Copiii.
„A tunat si s-au adunat” „pedagoagele” unor timpuri trecute, incapabile sa inteleaga timpurile moderne si extraordinarele posibilitati de imbogatire a culturii generale ce le ofera internetul, nu putem avea pretentii mai multe de la scoala romanesca de astazi…Atata timp cat gaschca mamelor „ofuscate” continua sa considere calculatorul si internetul drept „unelte ale diavolului” si – in aceeasi masura- sportul si activitatile fizice in aer liber si/sau sala de sport sunt privite cu dispret, e foarte bine ca prichindeii isi cauta singuri posibilitatile de recreatie…
Cititi-l doamnelor pe domnul Adrian Mihaltianu, pe pressone.ro (si cititi-i si cartile) si poate o sa intelegeti putin provocarile viitorului ; vremea „pedagogilor” tip „abramburica” a trecut, la fel si pildele tovarasului Mironov, ce considera ca vacanta de vara e prea lunga ; voi atata stiti, sa „turnati” matematica si romana plus gaunoasa educatie civica si religia, dar istoria religiilor si mai ales formarea gandirii critice, cultura altor neamuri de pretutindeni, geografia minunata a Terrei, astronomia (nu astrologia), muzica rock samd va repugna !
Schimbarea totala a paradigmei culturale a generatiei „millenials” vine din urma si va vor da la o parte dogmatismele si vechile cutume „pedagogice” !