În luna mai 2022, exporturile FOB au însumat 7997,4 milioane euro, iar importurile CIF au însumat 10720,1 milioane euro, rezultând un deficit de 2722,7 milioane euro.
– Faţă de luna mai 2021, exporturile din luna mai 2022 au crescut cu 34,5%, iar importurile au crescut cu 38,8%.
– În perioada 1.I-31.V 2022, exporturile FOB au însumat 36918,9 milioane euro, iar importurile CIF au însumat 49659,7 milioane euro.
– În perioada 1.I-31.V 2022, exporturile au crescut cu 23,5%, iar importurile au crescut cu 28,1%, comparativ cu perioada 1.I-31.V 2021.
– Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada 1.I-31.V 2022 a fost de 12740,8 milioane euro, mai mare cu 3891,3 milioane euro decât cel înregistrat în perioada 1.I-31.V 2021.
În perioada 1.I-31.V 2022, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (42,7% la export şi 32,5% la import) şi alte produse manufacturate 1) (31,3% la export şi 29,6% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada 1.I-31.V 2022 a fost de 27030,3 milioane euro la expedieri şi de 35308,4 milioane euro la introduceri, reprezentând 73,2% din total exporturi şi 71,1% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1.I-31.V 2022 a fost de 9888,6 milioane euro la exporturi şi de 14351,3 milioane euro la importuri, reprezentând 26,8% din total exporturi şi 28,9% din total importuri.
Informaţii suplimentare:
Soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.