În luna septembrie 2023, exporturile FOB au însumat 8125,3 milioane euro, iar importurile CIF au însumat 10276,6 milioane euro, rezultând un deficit de 2151,3 milioane euro, potrivit INS.
-Faţă de luna septembrie 2022, exporturile din luna septembrie 2023 au scăzut cu 5,3%, iar importurile au scăzut cu 11,1%.
-În perioada 1.I-30.IX 2023, exporturile FOB au însumat 70291,4 milioane euro, iar importurile CIF au însumat 90680,2 milioane euro.
-În perioada 1.I-30.IX 2023, exporturile au crescut cu 2,1%, iar importurile au scăzut cu 3,4%, comparativ cu perioada 1.I-30.IX 2022.
-Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada 1.I-30.IX 2023 a fost de 20388,8 milioane euro, mai mic cu 4600,5 milioane euro (-18,4%) decât cel înregistrat în perioada 1.I-30.IX 2022.
În perioada 1.I-30.IX 2023, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (44,5% la export şi 36,2% la import) şi alte produse manufacturate) (30,3% la export şi 29,0% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada 1.I-30.IX 2023 a fost de 51004,1 milioane euro la expedieri şi de 66516,1 milioane euro la introduceri, reprezentând 72,6% din total exporturi şi 73,4% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1.I-30.IX 2023 a fost de 19287,3 milioane euro la exporturi şi de 24164,1 milioane euro la importuri, reprezentând 27,4% din total exporturi şi 26,6% din total importuri.
Informaţii suplimentare:
Soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.