Grupul german VW se află în continuare în centrul scandalului motoarelor diesel trucate. El se confruntă acum cu clienții săi în fața justiției germane, într-un proces-fluviu ce ar putea dura mai mulți ani.
Primul mare proces intentat grupului VW de către consumatori în Germania s-a deschis luni la tribunalul regional din Brunswick, nu departe de sediul grupului din localitatea Wolfsburg. Peste 450.000 de persoane s-au înscris în demersul colectiv inițiat și declanșat de Asociația consumatorilor VZBV. Prima audiență a acestui proces – care ar putea dura mai mulți ani – va fi urmată de o a doua, prevăzută pentru 18 noiembrie. Asociația consumatorilor VZBV face oficiul de solicitant unic de despăgubiri și acuză grupul Volkswagen de a fi provocat în mod deliberat daune clienților săi instalându-le un computer ce deforma gradul de poluare provocat de automobilul furnizat. Acest demers judiciar este pentru moment primul declanșat în Germania în cadrul scandalului dieselgate, în condițiile în care VW încearcă să treacă la producerea vehiculelor electrice.
Concret, judecătorii vor trebui să analizeze circa 50 de puncte ale reclamației, dar principala chestiune este să determine dacă VW a «cauzat prejudicii» și a acționat «într-o manieră contrară eticii». Urmează să se stabilească dacă clienții au fost lezați în calitate de consumatori, sau populația, expusă emisiilor de gaze. Deci, cine este prima victimă?
Acțiune colectivă, recurs individual
Avocatul asociației consumatorilor a declarat pentru AFP că sunt speranțe de succes, întrucât Volkswagen a fraudat. Volkswagen consideră însă că «nu există pagube și deci nicio bază pentru a solicita despăgubiri… La ora actuală, sute de mii de automobile VW sunt utilizate, circulă pe autostrăzi», a insistat Martina de Lind van Wijngaarden, consilieră a grupului VW. Apoi, spun experți în domeniu, chiar dacă Volkswagen pierde procesul, sentința nu antrenează direct o rambursare. Fiecare consumator înregistrat în acest demers judiciar va trebui apoi să solicite individual despăgubiri. Dată fiind durata prea mare a procesului colectiv, urmat de procesele individuale, asociația VZBV s-a declarat deschisă la un acord à l’amiable, caz în care grupul VW ar trebui să plătească o sumă imensă. Și până acum, 61.000 clienți au formulat –prin justiție – pretenții individuale în instanțe din Germania, o parte dintre ele ajungând în cele din urmă la înțelegeri extrajudiciare.
Antecedente
Scandalul, ne amintim, datează din 2015, când Volkswagen a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule diesel cu dispozitive trucate pentru a arăta o cifra mult diminuată privind amploarea emisiilor de gaze poluante. De atunci, grupul VW a plătit peste 30 miliarde de euro pentru cheltuieli judiciare, amenzi și despăgubiri în Statele Unite. Până acum, în Germania, grupul VW nu a plătit decât trei amenzi totalizând 2,3 miliarde euro, restul urmând să fie paltit în baza unor proceduri civile și penale. Săptămâna trecută, actualul patron al VW, Herbert Diess și președintele consiliului de supraveghere al grupului, Hans Dieter Potsch, au fost deferiți justiției sub acuzația de manipulare a cursului la Bursa. Fostul patron, Martin Winterkorn, care a demisionat în 2015, a fost și el deferit justiției sub acuzația de «fraudă». Dincolo de frontul judiciar, scandalul diesegate a accelerat declinul vehiculelor pe diesel, în special cele mai vechi, ele riscând a fi interzise în numeroase orașe din Germania din cauza emisiilor de oxid de azot. Volkswagen se confruntă cu proceduri judiciare și în alte state, în special în Elveția, Belgia și Australia.