Aproximativ 49 de migranți, între care mai mulți copii, sunt blocate de două săptămâni la bordul a două nave aparținând unor organizații neguvernamentale germane nu departe de coastele malteze, fără să existe în perspectivă o soluție să debarce undeva pe coastele Europei. «Este culmea rușinii» – așa au calificat mai multe ONG-uri atitudinea Uniunii Europene față de acest blocaj.
Migranții respectivi sunt, în majoritate, originari din Nigeria, Libia și Coasta de Fildeș. Pe cele două vapoare, situația sanitară este din ce în ce mai dezastruoasă, iar condițiile meteorologice vitrege complică și mai mult viața migranților. Vineri, autoritățile malteze au permis navelor să se apropie de coaste pentru a se proteja de vremea teribil de grea, dar nu le-au lăsat să acosteze. Cele două nave sunt afretate de ONG-urile germane Sea-Watch și Sea Eve. Pe una dintre nave, angajată de Sea-Watch, se află 32 migranți salvați în 22 decembrie în largul coastelor Libiei. Între ei se află trei copii cu vârste de 1 an, șase ani și șapte ani, plus trei adolescenți. Celălalt vapor are la bord 17 migranți.
Blocaj european
Malta continuă și duminică, la fel ca Italia, să permită navelor respective să acosteze. O situație ce a provocat tensiuni la Roma, în cadrul coaliției la guvernare. Vicepremierul Luigi Di Maio(din partea Mișcării celor Cinci Stele) s-a declarat gata să primească cele zece femei și copiii aflați la bordul navelor amintite, idee respinsă imediat de celălalt vicepremier, Matteo Salvini (extrema stânga), susținând că nu dorește «să cedeze în fața șantajului». Interesant este faptul că orașe din Italia, precum Neapole, s-au oferit să-i primească pe cei 49 de migranți ce rătăcesc de mai bine de 14 zile prin Mediterana. Olanda și Germania s-au declarat dispuse să primească migranții respectivi, cu condiția ca operațiunea să se facă în cadru european. Primirea persoanelor salvate în Mediterana, spun Haga și Berlinul, «trebuie să fie responsabilitatea TUTUROR țărilor UE». Comisia Europeană este în curs de a găsi o soluție, respectiv un port de debarcare, dar niciuna din țările cu frontieră la Mediterana nu se oferise până duminică să permită intrarea celor două nave. O situație, subliniază RFI citând surse europene, ce nu poate să nu aibă semnificație în acest moment, cu câteva luni înaintea alegerilor europene, și nu poate fi interpretată decât că o «paralizie totală».