Calendarul pentru anul școlar în curs prevede că vacanța de primăvară este în perioada 4 – 21 aprilie. Unitățile de învățământ vor rămâne închise pentru activitățile cu elevii, cel puțin până pe 18 mai, conform decretului privind prelungirea stării de urgență, scrie Gazeta de Sud.
În acest document este prevăzut însă că unitățile de învățământ preuniversitar organizează activități didactice on-line în măsura posibilităților. Prin urmare, imediat după terminarea vacanței de Paște, cursurile vor fi reluate on-line. Reprezentanții sindicatelor spun că prin această măsură, executivul a înțeles necesitatea continuării activităților educaționale.
Unitățile școlare au fost închise din 11 martie. Președintele României a dat un nou decret care prelungește starea de urgență cu încă 30 de zile, începând cu 15 aprilie. Acest decret perevede ca universitățile să continue activițile on-line.Și pentru unitățile de învățământ preuniversitar este menționat că „organizează, în măsura posibilităților, desfășurarea de activități din planurile de învățământ, în format on-line. Derularea acestor activități, precum și modul de recuperare a elementelor care nu pot fi parcurse în această perioadă se stabilesc de către Ministerul Educației și Cercetării“.
Reprezentanții sindicatelor din învățământul preuniversitar spun că activitatea educațională va continua după modelul celorlalte țări europene.
„Trăim o situație specială cu care nu ne-am mai întâlnit. Este important să ne adaptăm și să ne continuăm activitatea. Apreciem faptul că executivul a înțeles importanța actului didactic, a interacțiunii între profesor și elev, chiar dacă această interacțiune are loc acum on-line. Toate țările din UE caută soluții pentru ca educația să continue și cred că și Guvernul României dorește acest lucru”, a precizat Nicușor Cotescu, președintele sindicatului „Spiru Haret“- filiala Dolj.
„Dacă o parte dintre angajați ar intra în șomaj, riscăm ca toată unitatea să aibă de suferit”
Potrivit sindicaliștilor din învățământul preuniversitar, șomajul nu este o soluție în această perioadă nici măcar parțial, pentru că ar duce la blocaje în unitățile de învățământ.
„Cadrele didactice au răspuns pozitiv la solicitările Ministerului Educației și Cercetării și au depus eforturi substanțiale pentru a continua procesul de învățare și pentru a menține legătura cu elevii și cu familiile acestora. De asemenea, consider că și personalul didactic auxiliar și personalul nedidactic și-au făcut datoria, au răspuns prompt la toate solicitările conducătorilor de instituții, au respectat întocmai directivele dispuse de la nivel central și nu ar trebui să fie trecuți în șomaj tehnic, deoarece nu este vina lor că nu pot să-și desfășoare activitatea așa cum o făceau în mod normal. În plus, personalul didactic auxiliar este indispensabil în această perioadă. În condițiile în care o parte dintre angajații din învățământ sunt trecuți în șomaj, riscăm ca întreaga unitate de învățământ să aibă de suferit”, a mai precizat Nicușor Cotescu.
Activitățile on-line vor fi prevăzute și în legi
Activitățile on-line cu elevii nu sunt legiferate, dar se anunță modificări legislative în acest sens. Activitățile didactice în format electronic sunt mult mai solicitante, subliniază reprezentanții cadrelor didactice.
„MEC pregătește un Ordin privind reglementarea activității de predare on-line, Parlamentul, de asemenea, pregătește o lege de modificare și completare a Legii nr. 1/2011 privind activitățile desfășurate în învățământul preșcolar și școlar în sensul în care să se poată desfășura și on-line pentru asigurarea exercitării dreptului fundamental la învățătură. România nu a fost pregătită nici legislativ și nici logistic pentru astfel de activități.
Colegii noștri au încercat și vor încerca în continuare să realizeze cât mai bine acest proces și sarcinile trasate în condițiile actuale. Îi felicit pe toți pentru efortul depus, acest tip de activități didactice necesitând de multe ori o muncă mult mai complexă decât cea de la catedră. Sperăm ca activitatea să se reia cât mai curând și să revenim la o normalitate pentru că această metodă de predare hibridă nu face bine nimănui. Cu toții avem nevoie de școala fizică, de interacțiune, de socializare”, a mai precizat Nicușor Cotescu, președintele sindicatului „Spiru Haret“, filiala Dolj.
Reluarea cursurilor în școli va aduce un volum mare de muncă
Reluarea activităților tradiționale la clasă va însemna și un volum mai mare de muncă pentru cadrele didactice, odată cu comprimarea unor activități.
„Reluarea cursurilor fizice va comprima totul. Ce se poate se anulează, adică ce s-a anunţat. Vor veni toate în cascadă, calendare suprapuse. Să ne așteptăm la un volum de muncă imens, la o vară ,,fierbinte”. Sperăm să fim sănătoși și să simțim cât mai puţin reculul pandemiei!“, a mai spus Nicuşor Cotescu. În ceea ce privește încheierea situațiilor școlare, elevii vor avea nevoie de cel puțin două note.
„Situația școlară a elevilor se va încheia cu minimum două note, la care se adaugă nota din teză, acolo unde este cazul. Subiectele pentru tezele de pe semestrul al II-lea vor fi concepute doar din ceea ce s-a studiat până la 11 martie 2020, data la care toate școlile au fost închise, pentru a limita răspândirea epidemiei COVID-19”, după cum a precizat ministrul educației, Monica Anisie.