Conform proiectului de lege privind reforma fiscală mult trâmbițată, contribuabilii cu o cifră de afaceri în anul precedent mai mare de 50 milioane de euro vor plăti maximul dintre impozitul pe profit calculat la sfârșitul perioadei și un impozit minim pe cifra de afaceri calculat după formula:
IMCA = 1% x (VT – Vs – I – A), unde indicatorii au următoarea semnificație:
IMCA = impozit minim pe cifra de afaceri, determinat cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul.
VT = venituri totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, după caz;
Vs = venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, după caz, reprezentând:
(i) veniturile neimpozabile prevăzute la art. 23 și 24;
(ii) veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
(iii) veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie;
(iv) veniturile din producţia de imobilizări corporale şi necorporale, care nu sunt cuprinse în indicatorul I;
(v) veniturile din subvenţii;
(vi) veniturile realizate din despăgubiri, de la societăţile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
I = valoarea achiziției/producției de active efectuată în trimestru/anul de calcul, începând cu anul fiscal 2024, respectiv cu anul fiscal modificat care începe în anul 2024; în cazul în care activele se realizează pe parcursul mai multor ani consecutivi, valoarea luată în calcul pentru determinarea acestui indicator este cea înregistrată în evidența contabilă aferentă trimestrului/anului de calcul, după caz;
A = amortizarea contabilă a activelor achiziționate/produse înainte de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2024.
(4) În aplicarea prevederilor alin. (3), în cazul în care din aplicarea formulei de calcul pentru determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri rezultă o valoare negativă, impozitul minim este zero.
Am prezentat formula de calcul pentru a arăta că impozitul de 1% pe cifra de afaceri nu este tocmai pe cifra de afaceri. De ce? Pentru că vorbim de un impozit care se calculează la total venituri, dar nu toate veniturile sunt parte din cifra de afaceri, de exemplu nu fac parte veniturile din vânzări imobiliare sau veniturile financiare, pe de o parte, iar pe de altă parte, din total venituri se scade valoarea achiziției/producției de active efectuată în trimestru/anul de calcul și amortizarea contabilă a activelor achiziționate/produse înainte de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2024, precum și veniturile neimpozabile, așa cum sunt prezentate mai sus, în formulă. Ca atare baza la care se aplică impozitul minim de 1% poate varia foarte mult, în funcție de dotările cu imobilizări fixe ale companiilor, ori ca să ai cifră de afaceri de 50 milioane euro cred că trebuie să ai dotări de valoare mare, ceea ce face ca baza impozabilă să fie considerabil mai mică decât cifra de afaceri curată, așa cum este definită ea, respectiv veniturile din activitatea de exploatare. Mai mult, comparația cu impozitul pe profit, pentru a stabili care este suma de plată, se face înainte de a scădea din impozitul pe profit sponsorizările, scutirile datorate de investițiile efectuate sau de aplicarea OUG 153/2020, care acordă anumite bonificații pentru capitalizarea companiilor. Iată ce spune proiectul de lege:
,,(5) În sensul prezentului articol, pentru efectuarea comparației potrivit alin. (1), impozitul pe profit trimestrial/anual reprezintă impozitul pe profit înainte de scăderea sumelor potrivit legii, ajustat astfel: din acest impozit pe profit se scad sumele reprezentând sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislației în vigoare, precum și reducerea conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menținerii/creșterii capitalurilor proprii, precum și pentru completarea unor acte normative, după caz, și nu se scad sumele reprezentând creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 și impozitul pe profit scutit potrivit Legii cooperației agricole nr. 566/2004, după caz.”
Ca urmare, impozitul de plătit rezultat ar putea fi mult mai mic decât își închipuie sau și-au făcut calculele guvernanții, iar problema deficitului bugetar o să rămână, în continuare, o temă care să ne dea mari bătăi de cap. Această problemă va rămâne în continuare până când se va ..lua taurul de coarne”, respectiv până când vom rezolva problema cheltuielilor bugetare ineficiente, care nu sunt necesare, cu alte cuvinte, până ce vom pune punct risipei bugetare de orice fel. Și ca să răspundem la întrebarea din titlu, nu cred că acest impozit reprezintă o sancțiune, pentru că, conform formulei de calcul, companiile care fac investiții, care au cheltuieli cu amortizarea mijloacelor fixe mari și ca urmare sunt pe pierdere, vor plăti zero impozit, iar dacă au profit mic impozitul de plată va fi mic, deoarece formula de calcul le dă posibilitatea, normală de altfel, să-și reducă baza de calcul a impozitului minim, așa cum am arătat în articol.